Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

S kupovinom aviona nastao je kaos, Vlada ne komunicira gotovo ništa. Donosimo 5 najvažnijih stvari o slučaju

Zašto je američki ministar obrane James Mattis čvrsto je odlučio blokirati prodaju izraelskih F-16 Hrvatskoj?

ZADNJA IZMJENA: pro. 7, 2018
Foto: PIXSELL

Kao što smo pisali sinoć, američki portal Axios objavio je da bi mogla propasti dugo očekivana kupnja F-16 aviona koju smo dogovorili s Izraelom. U članku tvrde da Amerikanci bijesne zato što Izrael Hrvatskoj prodaje stare američke avione, a za to nisu dobili dozvolu Trumpove administracije.

S problemom je upoznata i Hrvatska koja, kako smo doznali s američkog portala, pritišće Izrael da se problem što prije riješi. Ministar obrane Damir Krstičević, koji dogovor o kupnji izraelskih F-16 mjesecima predstavlja kao veliki uspjeh ove Vlade, svoga ministarstva i sebe, o tome nije izvijestio javnost sve do danas. Nakon što se pročulo da Amerikanci rade probleme, kratko je izjavio da Hrvatska nije primila nikakvu službenu obavijest o tome i dodao kako je odobrenje za isporuku aviona Hrvatskoj odgovornost Izraela. Možda se zgodno u ovom trenutku prisjetiti što se sve točno događalo u ovom polemičnom slučaju.

1. Kako smo ih kupili?

Vijest o konačnoj odluci da od Izraela kupimo 12 borbenih zrakoplova F-16 Barak Krstičević je slavodobitno objavio 28. lipnja ove godine. Posao je predstavljen kao jako dobar za Hrvatsku jer bi novi avioni u našem ratnom zrakoplovstvu trebali služiti 25 godina, a za njih bi 10 godina plaćali po 50 milijuna dolara godišnje; 500 milijuna ukupno.

Osim izraelskih, na stolu su bili još rabljeni grčki i novi američki F-16, te novi švedski Grippeni. Baš su švedski avioni bili najoštrija konkurencija izraelskim, ali presudila je razlika u cijeni – Grippeni bi nas koštali 700 milijuna dolara. Na kraju je Vijeće za obranu jednoglasno odlučilo da će Hrvatska kupiti izraelske avione kao najpovoljnije i sasvim dovoljne za hrvatske potrebe.

2. Otkud ti avioni Izraelu?

Izrael je ove avione kupio od Amerike, u sklopu programa Peace Marble 2 potkraj 1980-ih. Proizvedeni su 1987. i 1988, godine., a Izrael ih je dobio po diskontnoj cijeni koja vrijedi samo za najbliže saveznike – 75 aviona koštalo ih je 213 milijuna dolara. Kao što su poentirali mnogi analitičari, ispada da bi izraelci ovim dealom, čak i uz inflaciju, zaradili na avionima koje su koristili 30 godina.

Istina, treba naglasiti, Izrael ih je ozbiljno modificirao, ojačao, povećao dolet i domet, ugradio senzore, radio stanice, radare i nosače za najmodernije oružje.

3. Ogroman problem o kojem se premalo pisalo: mi zapravo ne znamo koliko izraelski avioni koštaju

Dakle, službeno je komunicirano da će nas avioni koštati ukupno 3,1 milijardu kuna (plus PDV) u deset godina. Dakle, godišnja rata s porezom trebala bi iznositi oko 350 milijuna kuna i toliko stoji u proračunu za 2019. godinu. Međutim, u proračunskim projekcijama za 2020. i 2021. godinu stoji da treba platiti ratu od 555 odnosno 581 milijun kuna. Dakle, rata za rabljene izraelske avione je, po proračunskim projekcijama za 2020. i 2021. godinu viša za ukupno 434 milijuna kuna od rate koja proizilazi iz cijene koja bi trebala stajati u ugovoru. Zašto? Nitko ne zna, jer Vlada nije ponudila uvjerljivo objašnjenje.

4. Što točno smeta Amerikancima?

S obzirom na to da su se na hrvatskom natječaju za kupnju novih aviona natjecali s novim F-16, Amerikance je pogodilo što je Izrael sklopio posao sa starim avionima koje je kupio od njih. Američki dužnosnici taj su potez proglasili neiskrenim pokušajem da se profitira na račun SAD.

SAD su Hrvatskoj ponudile najnoviju inačicu istih aviona, nazvanu F-16V. Ta verzija predstavljena je 2012. godine, a prvi put je poletjela 2015. Nije otkriveno koliko bi takvi zrakoplovi točno koštali, ali sudeći prema podatku da je Bahrain ove godine 19 F-16V platio 2.78 milijardi dolara, naših 12 komada koštali bi 1.8 milijardi dolara, ili 146 milijuna po zrakoplovu.

5. Što će se dogoditi dalje?

Ako se Amerika ozbiljno zainati, posao će propasti. Nije nimalo vjerojatno da će Izrael zbog 500 milijuna dolara riskirati da razljuti nepredvidljivog Trumpa i uzdrma savezništvo s Amerikom koje je zapravo jamac opstanka njihove države.

Vedran Vrabec
Telegram autor
15 članaka Više o autoru