S Titana se navodno čulo lupanje. Stručnjaci prije 5 godina upozoravali na moguće smrtonosne mane podmornice

Nestali putnici imaju zraka za još samo tridesetak sati

FOTO: AFP

Sve raspoložive snage na moru i u zraku i dalje tragaju za podmornicom koja je nestala u nedjelju navečer spuštajući se prema olupini Titanika na dnu Altantika. Američka obalna straža jutros je izvijestila kako je kanadski P-3 zrakoplov, koji je kružio nad područjem, primijetio kako iz dubine oceana dopiru nekakvi zvukovi.

Roboti, koji također sudjeluju u potrazi, zatim su se fokusirali na to područje, no zasad nije bilo uspjeha, pišu u tvitu. Prema internom dokumentu, prenosi pak CNN, sonar je jučer uhvatio zvukove navodnog lupanja. U dodatku istog dokumenta kasnije je objavljeno kao se čulo još zvukova, no da tada nije bilo riječ o lupanju.

Prognoze nisu dobre

Evidentno je da spasiteljske službe sad reagiraju na svaki, pa i najmanji trag koji može pomoći u otkrivanju podmornice u kojoj je se nalazi petero ljudi. U njoj su, podsjetimo, pakistanski biznismen Shahzada Dawood sa sinom Sulemanom, britanski biznismen i istraživač Hamish Harding, bivši ronilac francuske vojske i upravljač plovilom Paul-Henry Nargeolet te izvršni direktor tvrtke koja je proizvela podmornicu, Stockton Rush.

Svi oni imaju zraka do petka, što znači da spasioci imaju prozor od samo tridesetak sati da ih pronađu. Prognoze nisu dobre, a dok potraga traje, New York Times je objavio i zabrinjavajuću priču o stručnjacima unutar i izvan tvrtke OceanGate. Oni su, kako piše NYT, ranije alarmirali tvrtku zbog problemima s eksperimentalnim pristupom u proizvodnji podmornice Titan i mogućim “katastrofalnim problemima”.

Još u siječnju 2018. godine, direktor pomorskih operacija u OceanGateu pripremio je izvješće u kojem je rekao da plovilo treba više testiranja i naglasio “potencijalne opasnosti za putnike Titana dok doseže ekstremne dubine”.

Katastrofalne posljedice

Dva mjeseca kasnije, OceanGate se suočio sa sličnim apelima više od trideset različitih ljudi. Sad nestalog Stockton Rusha stručnjaci su upozorili su u pismu da bi “eksperimentalni” pristup tvrtke i odluka da se odmakne od tradicionalne procjene sigurnosti plovila moglo dovesti do potencijalno “katastrofalnih” problema s misijama prema Titanicu.

OceanGate je kasnije isticao kako na podmornici postoje sigurnosne mjere kakve još nikad nisu primijenjene. U podnesku nadležnom sudu naveli su OceanGateovo plovilo rezultat više od osam godina rada, uključujući “detaljan inženjerski i razvojni rad”. Tvrde i da su potpisali 5 milijuna dolara vrijedan ugovor Laboratorijem za primijenjenu fiziku Sveučilišta Washington.

Problemi s baterijom

No, iz Sveučilišta su rekli da se laboratorij nikada nije bavio dizajnom ili inženjeringom za OceanGateov brod Titan. Bilo je i naknadnih problema s plovilom, piše CNN.

“Prilikom prvog ronjenja na Titanic, podmornica je naišla na problem s baterijom i morala je biti ručno pričvršćena na platformu za podizanje”, stoji u podnesku pred Okružnim sudom SAD-a za istočni okrug Virginije. “OceanGate je odlučio otkazati drugu misiju zbog popravaka nakon što je brod pretrpio skromnu štetu na svojim vanjskim komponentama”, stoji još u tom dokumentu.