Sad kad Bandić najavljuje metro u centru grada, zgodno se prisjetiti obećanja koja nije ispunio. Evo ih 18

Gradonačelnik je u posljednih dvadesetak godina obećavao zbilja svašta. Gotovo ništa od toga nije realizirano

Zagrebački gradonačelnik Milan Bandić dosjetio se kako zaštititi središte grada, posebno osjetljivo nakon potresa koji je prije nešto više od dva mjeseca načeo brojne stare zgrade. Kako tramvajski promet povećava opasnost od rušenja, Bandić smatra da bi dio između Britanca i Draškovićeve trebalo pretvoriti u pješačku zonu. Umjesto tramvaja, tim bi dijelom grada prometovao metro, predlaže gradonačelnik.

“Ako građani pozitivno reagiraju na prijedlog da napravimo prvi kilometar U-Bahna od Iličkog placa do Draškovićeve, onda bi to mogla biti pješačka zona – cijela Ilica od Iličkog placa do Jelačić placa i Jurišićevom od Jelačić placa do Draškovićeve”, kazao je Bandić jutros za Hrvatski radio. Gradonačelnik nije dao nikakve konkretne rokove za realizaciju ove ideje pa ne znamo kada bi se to trebalo početi s iskopavanjem tunela ispod najužeg centra grada. No, kada se prisjetite nekih projekata koje je najavljivao u posljednjih dvadesetak godina, morate biti skeptični oko ovog najnovijeg. Izvukli smo neka od njegovih najsenzacionalnijih obećanja.

1. Saniranje Jakuševca

“Javno ću se spaliti na jakuševačkom smetlištu ako ga za četiri godine ne budem uspio sanirati”, kazao je Milan Bandić 2001. godine. U idućim mandatima slijedila su nova obećanja o rješavanju planine od otpada na jugoistoku Zagreba, ali, Jakuševac je i dalje golemi problem. Možda najzanimljiviji je Bandićev istup iz 2007. kad je tvrdio da su baš sad “pred raspisivanjem tendera za međunarodni natječaj za spalionicu”. Posljednji put Bandić je o Jakuševcu pričao u ljeto prošle godine kad se tamo zapalilo reciklažno dvorište. Tvrdio je tada da je zdravlje ljudi u redu i da će “Jakuševac sanirati u roku od tri godine”.

2. Nacionalna dječja bolnica

Obećanja o Nacionalnoj dječjoj bolnici građani su slušali i prije nego što su Milana Bandića prvi put izabrali na čelo grada. S godinama je Bandić tu bolnicu dodao na popis projekata kojima je želio pokazati svoje upravljačke sposobnosti. Posljednju vijesti o Dječjoj bolnici dobili smo u proljeće prošle godine, kada su Bandić i premijer Andrej Plenković potpisali dokument alanfordovskog imena Okvirni Sporazum o suradnji na pripremi projekta Izgradnja nacionalne dječje bolnice. U međuvremenu je Telegram otkrio kako je zbog Grada i ministarstva izgradnja nedavno opet zapela. Posrnuli su na prvom koraku, studiji izvodljivosti, a više možete pročitati ovdje.

3. Terme Blato

Gradnjom kupališta na južnom ulazu u Zagreb gradonačelnik je planirao preporoditi grad. Predviđalo se da će te terme, kada se sagrade, zapošljavati oko 700 ljudi. Projekt bi stajao 350 milijuna kuna, a uključivao bi hotel s četiri zvjezdice za 400 ljudi, kongresni centar te unutarnje i vanjske bazene za 7000 ljudi. Nakon 8 godina postojanja i potrošenih milijuna, Ina i Zagreb 2018. su ugasili tvrtku preko koje se trebao realizirati taj projekt.

4. Kongresni centar

U Zagrebu se još 2004. godine počelo pričati o kongresnom centru. Prva predložena lokacija bila je u ulici Izidora Kršnjavoga, a kasnije se spominjala okolica Zagrebačkog velesajma. Gradonačelnik je taj projekt na svjetlo dana ponovo izvukao 2013. godine, kada je najavio početak gradnje za 2015. godinu. Kongresni centar je trebao biti gotovo 2016. godine. Posljednji put gradonačelnik Bandić je o Kongresnom centru pričao krajem prošle godine, kad je najavio redizajn Zagrebačkog velesajma. “Do konca sljedeće godine započet će redizajn Zagrebačkog velesajma (ZV) koji će uz ostalo uključivati najsuvremenije izložbene prostore, kongresni centar te hotel”, obećao je gradonačelnik 16 godina nakon što ga je prvi put uopće spomenuo.

5. Tunel kroz Medvednicu

Gradnja tunela koji bi prolazeći ispod Medvednicu povezivao Zagreb i Zagorje projekt je koji gradonačelnik s vremena na vrijeme izvuče iz ladice. Početkom prošle godine Bandić je najavio da bi gradnja mogla početi u njegovom sedmom mandatu. “Neću napraviti ni jedan potez o luknjama kroz Sljeme dok ne pitam ljude s one strane brega kaj oni žele. Koliko znam, sada oni žele jednu luknju i tračničku vezu između zračne luke, Jelačić placa i Zagorja, Stubaka”, govorio je tad Bandić, ali nije htio otkriti koliko bi to sve koštalo. Inače, cijena tunela s tri cijevi 2006. godine, kada je prvi puta planiran, procijenjena je na 381,6 milijuna eura. Kada je bio posebno ambicioznim, Bandić je gradnju tunela predstavljao kao dio većeg prometnog projekta teškog više od 800 milijuna eura.

6. Dinamov stadion

Izgradnju novog stadiona u Zagrebu osim Bandića obećavali su brojni državni i sportski dužnosnici. Istina, malo tko je to činio s gradonačelnikovom odlučnošću, pogotovo kada je potkraj 2004. godine jamčio da će stadion biti dovršen 2006., a ako tako ne bude, „možete mi pljunuti u lice”, izjavio je tada Bandić. Novog stadiona nema, a nakon potresa nije sigurno hoće li se gledatelji ikada više moći sjediti na tribinama starog stadiona, koji su statičari proglasili privremeno neupotrebljivim. Inače, mediji su početkom ožujka prenosili kako se Bandić sastao s predstavnicima Dinama i da su navodno odlučili kako će se ovaj stadion rušiti, a gradnja novog krenuti 2021. godine. To se, važno je napomenuti, dogodilo koji dan prije nego što je Zagreb pogodio potres.

7. Sjeverna obilaznica

Uoči izbora 2005. godine, Milan Bandić je obećao više golemih projekata, a među njima i gradnju sjeverne obilaznice, koja je trebalo početi kroz godinu dana. Neki mediji su prošle godine, dakle 13 godina kasnije, opet ekskluzivno najavili da gradnja počinje. Kao što znate, nije.

8. Podno grijanje u centru

Krajem 2005. godine, Bandić je otkrio kako planira natkriti Bogovićevu i Petrićevu ulicu i u njih postaviti podno grijanje. Htio je osigurati da te dvije ulice žive tijekom cijele godine, a kao uzor mu je poslužio grad Kyoto u kojem su natkriveni kilometri i kilometri pješačkih zona. O tom projektu već se dugo nije oglasio.

9. Preseljenje Hipodroma

Preseljenje Hipodroma iz Novog Zagreba na rubni dio grada najavljeno je još sredinom 2006. godine, no to se nikada nije dogodilo. Možda se upravo čekao nekakav megaprojekt, poput “Zagrebačkog Manhattana” pa bi se obećanje moglo ispuniti nakon dugih 13 godina. Doduše, i cijeli plan oko gradnje Zagrebačkog Manhattana zapeo je kad je HDZ, Bandićev partner u Skupštini, u veljači srušio GUP.

10. Velika obnova fasada

Gradonačelnik je prije više od deset godina građanima najavio “new deal”. Konkretno, obećao je u sljedećih deset godina Zagrebu podariti novo ruho od pet tisuća novih fasada. Projekt je trebao biti vrijedan četiri milijarde kuna i trebao je početi u jesen 2017. godine. Pomaci su po tom pitanju gotovo nevidljivi, a zastupnik u Gradskoj skupštini, Renato Petek, izračunao je da će fasade, ako se nastavi ovim tempom, biti obnovljene za 166 godina, u gradonačelnikovom 48. mandatu. Bandić je, zgodno, nakon potresa optužio građane da su zapustili svoje zgrade pa je zato šteta tolika. No, Telegram je objavio veliki tekst o tome tko je zbilja kriv za zapuštene fasade, a više o tome kako je Bandić prevario građane, možete pročitati ovdje.

11. Obnova Gredelja

Slučaj Gredelj, nekadašnja Strojarnica državne željeznice, koja je ujedno i zaštićeno kulturno dobro, stoji već godinama netaknuta. Projekt obnove tog područja predstavljen je još prije sedam godina, a tamo se trebala smjestiti i druga dramska scena zagrebačkog HNK. Priča o Gredelju opet se u opticaju pojavila nakon potresa. Recimo, iz Grada su se pojavile ideje da bi prostor bivše tvornice Gredelj mogao postati privremeni centar Zagreba tako da se dio stanovnika i institucija preseli na tu zapuštenu lokaciju.

12. Novi mostovi

O tome da gradu treba još nekoliko mostova koji bi spajali stari i Novi Zagreb, priča se već godinama. Među njima su najprominentniji Jarunski most i gradnja mosta kod Bundeka. Onaj kod Bundeka rijetko se spominje, a Jarunski koji se najavljuje od 2011., gradonačelnik je opet izvukao početkom ove godine. U veljači su iz Grada objavili da je za most Jarun izdana lokacijska dozvola, da je izrađen i ovjeren parcelacijski elaborat i pokrenuto rješavanje imovinsko-pravnih poslova. Najavili su i da se u ovoj godini planira pokretanje javne nabave i početak izrade glavnog i izvedbenog projekta. Po posljednjim Bandićevim najavama, Most bi trebao biti gotov 2021. S obzirom na dugogodišnje priče o njemu u ovo je zbilja teško povjerovati.

13. Tramvaj do aerodroma

Gradonačelnik je prije dvije godine, u svibnju 2017., predstavio projekt izgradnje tramvajske pruge od Kvaternikovog trga do Velike Kosnice, pa dalje do Zračne luke “Franjo Tuđman”. Ukupna vrijednost projekta je oko 100 milijuna eura, a radovi su trebali početi na jesen. Izgradnja je trebala završiti do 2019. No, kako se do Zračne luke još uvijek ne vozimo tramvajem možemo, slobodno zaključiti da taj projekt nije ostvaren.

14. Rekonstrukcija Remize

Bandić je obećao u rujnu 2018. godine rekonstruirati Remizu, odnosno terminal Ljubljanica, a radovi su trebali početi na proljeće 2019. godine. Trebali su.

15. Nacionalni stadion

U Blatu nisu trebali biti samo terme i Nacionalna dječja bolnica, nego i novi stadion. Bandić je sredinom 2018. godine predviđao da bi Nacionalni stadion mogao biti gotov krajem 2020. Gradonačelnika je na aktualnom satu Gradske skupštine tada oko nacionalnog stadiona upitala zastupnica Radničke Fronte Katarina Peović, na što je on odgovorio da će on sigurno izgraditi stadion, a oni mogu “crknuti od tuge”. Kao potencijalna lokacija, spominjalo se desetak hektara u Blatu. S obzirom na to da smo došli tek do sredine 2020. godine, Bandić ima još sedam mjeseci da podigne velebni stadion u Blatu.

16. Zagreb na Savi

Projekt “Zagreb na Savi” je, kako je rekao gradonačelnik, milenijski projekt za tri, četiri mandata, budući da za izgradnju treba 14 godina. Dakle, to je obećanje koje bi se moglo reciklirati još par puta. Po tom planu, Zagreb bi dobio bolju obranu od poplava, desetak manjih hidroelektrana i sadržaje na obali.. No, kada je još 2018. godine Bandić raspisao natječaje kako bi se krenulo u bar prvi dio po kojem bi život ljeti ondje zaživio, nitko se nije javio. Bandić je prošle godine uspio na silu postaviti manifestaciju Ljeto na Savi, koja je spektakularno propala.

17. Neboder od 200 katova

“Zašto Zagreb ne bi imao jedan neboder od 200 katova i gledao Zagreb iz ptičje perspektive, pa možda i ja budem imao na vrhu jednu kancelariju?”, kazao je Bandić u proljeće prošle godine, najavljujući projekt “Zagrebački Manhattan”. Nalazio bi se na mjestu današnjeg hipodroma i Zagrebačkog velesajma, čiji dio paviljona bi ipak bio sačuvan. Budući da je cijeli projekt Zagrebačkog Manhattana stopiran, nismo sigurni da ćemo zbilja gledati gospodina gradonačelnika u tom uredu na vrhu nebodera.

18. Metro

Danas najavljen plan o gradnji podzemne željeznice od Britanca do Draškovićeve zapravo je vrlo skromna verzija nekoć grandioznijeg plana. Naime, sredinom 2014. godine, kada je najavljena gradnja prve faze metroa, bila je predviđena trasa od istoka do zapada grada, duljine 17 kilometara. Sve je trebalo biti gotovo za tri godine, no vjerojatno znate da se Zagreb i dalje ne može pohvaliti podzemnom željeznicom.