Nekad je nužno odabrati stranu

Sanitet u Zagrebu od danas je u štrajku. U čemu je problem i što to znači za pacijente?

Dok se u sanitetu bore za veće plaće, u Zavodu za hitnu pomoć obratili su se sudu

04.02.2020., Zagreb - Vozila sanitetskog prijevoza iz cijele Hrvatske cesta su slika na zagrebackim ulicama, sto bi se od sutra moglo dosta promijeniti. Hrvatski sindikat sanitetskog prijevoza strajkom trazi izmjenu Vladine Uredbe o nazivima radnih mjesta i koeficijentima slozenosti poslova, kako bi se sanitetskom prijevozu vratili stari koeficijenti, umanjeni nakon razdvajanja hitne pomoci i sanitetskog prijevoza 2011. godine.
Strajk, koji ce odrzati samo u Zagrebu, pocinje u srijedu u 6 sati i trajat ce do ispunjenja zahtjeva. Dok bude u strajku, zagrebacki sanitetski prijevoz radit ce s 30 posto kapaciteta
Photo:
FOTO: Patrik Macek/PIXSELL

Nezadovoljni svojim plaćama djelatnici zagrebačkog sanitetskog prijevoza danas su u 6 sati ujutro započeli štrajk. Trajat će, poručuju, dok se ne ispune njihovi zahtjevi. To znači da će do tada raditi s kapacitetom od tek 30 posto, odnosno, od 41 tima sa 120 vozača i medicinskih tehničara, radit će tek 13 timova. I dok se pitanje njihovih plaća pokušava riješiti, Zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba navodi kako se sav sanitetski prijevoz odvija bez poteškoća, jer su napravili preraspodjelu djelatnika.

Zašto štrajkaju?

Štrajk je pokrenuo Hrvatski sindikat sanitetskog prijevoza iz kojeg traže da se koeficijenti radnika u zagrebačkom sanitetu izjednače s koeficijentima njihovih kolega u Hitnoj pomoći što bi na godišnjoj razini stajalo oko dva milijuna kuna. Prema tvrdnjama predsjednika sindikata Mišela Majetića, razlike u plaćama između onih u sanitetu i na hitnoj kreću se od 1200 do 2000 kuna, ovisno o noćnim smjenama, blagdanima i drugim radnim situacijama. “Hitna obavlja prijevoz životno ugroženih osoba, a sanitetski prijevoz obavlja prijevoz teško pokretnih ili nepokretnih osoba. Iako su razlike u samom opisu posla, pomažemo kad treba i u prometnim nesrećama, a vozači imaju i iste kvalifikacije, istu srednju stručnu spremu”, pojasnio je Majetić dan uoči štrajka

Otkad traje problem?

Problem razlika u plaćama, odnosno koeficijentima koji muči sanitetske radnike, vuče se još iz 2011. godine iz vremena kada je Ministarstvo zdravstva vodio Darko Milinović. Tada je provedena reforma Hitne pomoći u sklopu koje su Hitna pomoć i sanitetski prijevoz razdvojeni, a deblji kraj izvukli su zaposleni u sanitetu. Njihovi koeficijenti tada su umanjeni. “Vozač u sanitetskom prijevozu danas ima koeficijent 0,776, a do 2011. imao je 0,951. Tehničar u sanitetu, pak, sada ima koeficijent 0,951, dok je do tada imao 1,067”, kao primjer danas iznosi Majetić.

Kako riješiti situaciju?

Problem bi se, tvrde u Sindikatu, riješio izmjenom Vladine Uredbe o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova, no njihovi dugogodišnji napori za rješenje dosad nisu dali rezultate. Posebice su se aktivirali protekle dvije godine, a problem su pokušali riješiti i tražeći od resornog zagrebačkog gradskog ureda da im osigura dva milijuna kuna. I to je bilo bezuspješno.

Što na sve kaže ministar?

Ministar Vili Beroš u utorak je sate proveo sa sindikalistima očito tražeći mogućnost kompromisa. Tvrdi da je uložio veliki napor da riješi situaciju te da im je ponudio jednu opciju na koju sindikalisti nisu pristali. “Ponudili smo određeno povećanje koeficijenta, ono ne može biti toliko da poremeti čitav sustav i ugrozi uredbu o koeficijentima. U okviru mogućeg ponudio sam doista maksimalno. Bio sam miritelj prije godinu dana i tada su koeficijenti bili manji nego danas i tad su se sindikati složili s prijedlogom. Danas nisu”, kazao je Beroš.

Što kaže gradonačelnik Bandić?

Uoči štrajka zagrebački gradonačelnik Milan Bandić molio je zaposlene u sanitetskom prijevozu da ne poduzimaju tako radikalan potez. “Grad Zagreb će zajedno s resornim ministarstvom iznaći rješenje. Ide i izmjena zakona i mi ćemo do polovice godine taj problem riješiti jer mudrost i razboritost nalaže da oni rade svoj posao, a da sva otvorena pitanja riješimo zajedno, da sjednemo za stol”, kazao je. Danas je, pak, na konferenciji za medije kazao kako je jučer primio Majetića te da su zajednički došli do zaključka da je vrijeme da Ministarstvo, nakon tri godine, riješi problem. “Sad ubiremo plodove neefikasnosti ljudi koji su trebali riješiti taj problem, ali nisu ga riješili.”, dodao je Bandić.

Kako stvari funkcioniraju u vrijeme štrajka?

Plod nerješavanja problema je štrajk koji je upravo u tijeku, no iz zagrebačkog Zavoda za hitnu medicinu jutros su poručili kako štrajk zasad ne predstavlja problem za pacijente, jer su unutarnjom preraspodjelom djelatnika osigurali nesmetani prijevoz u zagrebačke zdravstvene ustanove. “U ovom trenutku sve funkcionira normalno. Svi bolesnici su prevezeni na dijalizu, nema dugih čekanja, a u pričuvi imamo i 15 vozača ZET-a, kao i 30-ak djelatnika iz ostalih zagrebačkih ustanova – vozača i medicinskih sestara, koji su spremni uskočiti”, kazao je danas ravnatelj Zavoda Žarko Rašić i dodao kako je na terenu kao i inače 31 ekipa sanitetskog prijevoza.

Zavod je u međuvremenu od suda zatražio zabranu štrajka s obzirom da prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti štrajk nije moguće organizirati u zavodima za hitnu medicinu, izvijestila je Hina.