Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Selak: 'U Oluji sam s raketama preletio kolonu izbjeglica. Dole je bila i srpska vojska. Ispao sam papak, ali postupio sam kao čovjek'

Legendarni pilot i umirovljeni brigadir gostuje u Nu2

FOTO: Screenshot HRT

Legendarni pilot i umirovljeni brigadir HRZ-a, Ivan Selak gostovao je u HRT-ovoj emisiji Nedjeljom u 2. Ministar obrane Mario Banožić nedavno je aludirao da je Selak, kao pilot JNA, sudjelovao u bombardiranju Vinkovaca na početku rata.

Banožić je tu mračnu aluziju iznio sredinom svibnja, odgovarajući na pitanje zašto Selak nije pozvan na obilježavanje 30-godišnjice preleta dvojice pilota MIG-ovima JNA iz Srbije. Naime, 15. svibnja 1992. su Selak i njegov kolega Ivica Ivandić s dva MiG-a doletjeli iz Srbije u Hrvatsku – Selak u Zagreb, a Ivandić u Split. Obojica su nakon toga nastavili raditi u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu sve do umirovljenja.

Na pitanje koliko je letova imao iznad Hrvatske dok je bio u JNA, Selak je odgovorio: “Bez ustručavanja ili foliranja ću vam reći. Da sam bar mogao više, bilo bi bolje za one na zemlji”. Zatim je pojasnio tu izjavu: “Kakva je korist bila od pilota Hrvata, koji je napustio JNA i došao u Hrvatsku? Nikakva. Tri su načina na koji su piloti iz JNA izlazili. Prvi su oni koji su bili u Hrvatskoj, napustili su JNA, a ostane ti stan i kancelarija od JNA, te položaj… Preobučeš uniformu i čekat ćeš u većini slučajeva da ti država nabavi ono s čime ćeš ratovati. Čast izuzecima”, kazao je Selak u Nu2.

‘Nije bilo lako doći u Hrvatsku s MIG-om’

“Drugi način je bio ako si u nekoj drugoj republici bio. Nastojat ćeš da osiguraš obitelj i stan negdje u Hrvatskoj tako što, npr. zamijeniš stan s kolegom Srbinom. Opet, ista priča. Treći način, a ima ih još, je način na koji su to napravili Rudi Perišin, Borović Danijel, Ivandić Ivica i ja. Da dođeš sa sredstvom koje ćeš koristiti u Hrvatsku. Ako netko misli da je to bilo lako, recite mi zašto se još netko nije usudio doći”, nastavio je Selak.

“Imao sam borbenih letova. Svaki koji sam imao je bio bacanje sredstava u šume i rijeke. Ne samo ja”, naglasio je umirovljeni pilot. Napomenuo je kako se u tadašnjim hrvatskim medijima pisalo kako su piloti JNA nesposobni jer su promašivali rafinerije. “To je bila medvjeđa usluga”, napomenuo je Selak dodavši kako je bio među najboljima za gađanje meta na zemlji te da je jedan zapovjednik vrištao na njega da je promašio. “Rekao sam mu: ‘Idi ti'”, kazao je.

‘Preletio sam kolonu izbjeglica i vratio se s raketama’

Selak je komentirao i optužbe protiv hrvatskih pilota, koje dolaze iz Srbije, da su tijekom Oluje napali izbjegličku kolonu. “Te optužbe idu protiv svih pilota HRZ-a”, rekao je Selak. “Strahovito mi je teško o tome govoriti zato što slušam tišinu ove države, ove vlasti. Tišinu ili tiho govorenje, da ne kažem anemično govorenje o tome što se dogodilo, o obrani toga. Rat je sam po sebi užasna stvar, i u njemu nažalost stradaju civili”, kazao je.

Ustvrdio je kako je u Oluji, kada je primijećeno povlačenje srpske vojske iz Slunja i Petrinje, od HV-a dobio naoružani avion s četiri rakete od 250 kilograma, koje će “pobiti sve u promjeru od 600 metara”. “Dobio sam zadaću slobodnog lova, da pronađem i uništim takav cilj. Ta zadaća me prati cijeli život, jer sam, pilotskim rječnikom, ispao šupak. Preletio sam kolonu punu tih jadnih ljudi na putu između Petrinje i Bosanskog Novog na hrvatskoj strani. Natjerani su da bježe iz Hrvatske i u toj koloni vidim oklopna vozila, gusjeničare”, rekao je i nastavio:

“Ispao sam papak i s tim ću umrijeti. Ponovno sam preletio i vidio sve to isto. Postupio sam kao čovjek. Proganja me što nisam postupio kao vojnik i pilot i vratio rakete nazad. Da sam postupio kao vojnik napravio bih ono za što sam plaćen”, kazao je Selak iz čega proizlazi da nije izvršio zapovijed. Kada je voditelj Aleksandar Stanković rekao da bi on postupio isto, Selak mu je kazao: “Da ste napravili što i ja i da ste u Izraelu bili biste osuđeni na deset godina zatvora.”

‘Only in Croatia vojna policija određuje ispravnost aviona’

Dan nakon što je Banožić aludirao da je Selak sudjelovao u bombardiranju Vinkovaca, ministar obrane je kazao kako je naglasak trebala dobiti njegova druga izjava, da će Selaka pitati oko njegove uloge u remontu MiG-ova za vrijeme vlade Zorana Milanovića. Selak je imao 341 let na remontiranim avionima, kazao je, pa napomenuo kako on nije odlučivao o tome kako će zrakoplovi biti remontirani nego je letio da utvrdi njihovu ispravnost.

“Ako ministar želi nešto saznati, 50 metara od svojeg ureda ima gospodina koji će mu dati odgovore. Jednog od najboljih inženjera zrakoplovstva. Neka njega pita sve o remontu, a ne mene. Taj remont je napravljen kvalitetno i profesionalno koliko je bilo moguće. Jesu li dijelovi iz Trnskog, Španskog ili Jakuševca me ne zanima. Kada mi inženjer kaže da je ugrađeni dio provjeren na zemlji pod radom motora, odi ga provjeri u zraku. Ako je taj dio ispravan za mene je ispravno, a ne da mi vojna policija određuje je li nešto na avionu ispravno. To ima only in Croatia”, kazao je.

“Isti je slučaj kao s dronom”, nastavio je Selak referirajući se na pad bespilotne letjelice u Zagrebu. “Vojna policija se dodiruje točaka tehničke ispravnosti ili neispravnosti, a zrakoplovni inženjeri dežuraju na porti Plesa. Sramota”, kazao je.

‘Banožić je potpuno nesposoban i nekompetentan’

Banožić i premijer Andrej Plenković su konstatirali da nije ministar obrane odgovoran što Selak nije pozvan na obilježavanje preleta MiG-ova u Divuljama, iako je prema pozivu na događaj iz MORH-a, jasno tko je bio organizator. Na pitanje kako inače gleda na Banožića, Selak je odgovorio: “Taj čovjek je potpuno nesposoban za funkciju na kojoj je. To ne kažem samo ja. S kim god sam razgovarao, a ja tu temu ne potičem, čujem identično mišljenje. Taj čovjek ne bi bio ministar ni jednu minutu da protiv njega nije Milanović”, rekao je i nastavio:

“Milanović mu radi uslugu… Potpuno je nesposoban i nekompetentan (op.a Banožić). Ne zna ništa o ministarstvu obrane, ne čudi me. Bavio se nekakvim turizmom i lovom. Bavi se i dalje svaka ti čast, možda si dobar u tome, ali o drugim stvarima nemaš blage veze”, kazao je Selak.

Na pitanje zašto je Plenković postavio Banožića za ministra obrane, Selak je odgovorio: “Otkud mene pitate. Znato kako to ide. To ide po ključu. Ako ministar mora biti iz Slavonije, zar nemaju Slavonci nekoga sposobnijeg. Ima ih koliko god hoćete koji su deset puta sposobniji od Banožića.”

‘Rafale je fantastičan avion, ali za nas je to potpuni promašaj’

Selak je komentirao i nabavu Rafalea, čijoj se kupnji usprotivio Milanović. “Rafale je fantastičan avion. Ima vanzemaljske mogućnosti. Međutim, to je avion koji je u našim uvjetima potpuni promašaj. Mi mogućnosti tog aviona nećemo moći koristiti. Nemamo novca za to, nemamo ni tehničare, ni pilote, ni infrastrukturu. Nećeš moći koristiti mogućnosti tog zrakoplova i automatski se neisplati. Ako kupiš Mercedes CLK za otići do dućana, a ne bar do mora ti si budala”, rekao je Selak.

Komentirajući činjenicu da i Srbija nabavlja Rafale, Selak je kazao: “Mi ne znamo što znače riječi prioritet, priuštivost i potreba. Oni su u tome puno pametniji. Ali, čak će i njima biti teško preći na Rafale. Neće ga moći koristiti u svim mogućnostima. Ako kupite taj avion, a mi smo ga kupili, i koristite ga samo za kontrolu zračnog prostora. Daj nemoj me zezati. Puno sretniji bi bio da smo to odradili s Amerikancima.

“Ako želiš biti friendly s Francuzima zašto nisi uzeo njihov radni stroj Mirage 2000-5. To je puno jeftiniji, može ga se kupiti svagdje, jednostavniji je za održavanje, a svo naoružanje koje nosi Rafale testira se na tom zrakoplovu. Bolje je kupiti naoružanje, jer s time ratuješ, a s avionom ne ratuješ. Mi ne možemo shvatiti u vojsci da se paradigma rata potpuno promijenila. Ne zbog rata u Ukrajini, ako se njima zbog toga promijenila paradigma onda su budale”, poručio je Selak.

‘Vanđelić je jako zanimljiv čovjek’

“Budućnost zrakoplovstva su dronovi. Skupo je izgubiti avion. Što će Rafale bez podrške? Nemamo tko će ga navesti na ciljeve. Busamo se u prsa kako imamo odlične radarske postaje, a te postaje su objekti stacionarnog tipa. U bilo kakvom polupismenom ratu takvi objekti ne postoje. Svi koji ratuju s Rafaleom imaju avion koji će se dignuti u zrak i pratit će situaciju na stratištu. Rafale ima radar, ali kada ga uključi više nije nevidljiv”, dodao je umirovljeni pilot.

Selak je kratko komentirao svoje pojavljivanje na predstavljanju udruge ZRIN (Znanstveno-razvojne inicijative) bivšeg šefa Fonda za obnovu Damira Vanđelića. “Imate oči, uši i usta. Usta su organ koji čovjek najviše koristi. U slučaju ZRIN-a koristio sam uši. Došao sam slušati što pametni ljudi imaju za reći”, rekao je Selak, pa se osvrnuo na Vanđelića:

“Vrlo zanimljiv čovjek koji je karijeru uspio ostvariti, a da nije član ni jedne partije. Takvi ljudi su mi izuzetno zanimljivi. Još nisam član te inicijative, ali došao sam slušati”, kazao je Selak dodavši da ga je Vanđelić pozvao te da će još razmisliti hoće li se pridružiti ZRIN-u.