Socijalna pedagoginja za Telegram. Zašto je beogradski đak pucao, je li ga moguće rehabilitirati i gdje svi griješimo u odgoju

'Škola nije i ne smije biti samo obrazovna institucija i mora ponovno afirmirati svoju već pomalo zaboravljenu odgojnu dimenziju', kaže Gordana Babić

FOTO: Pixsell, Privatni album

Tek iz drugog pokušaja uspio je intervju o uzrocima nasilja među djecom i mladima sa socijalnom pedagoginjom Gordanom Babić, savjetnicom i mentoricom iz Centra za pružanje usluga u zajednici Dugave. Prvi je propao. Javila je da nije u stanju jer je cijelu noć bila na intervenciji nakon nasilnog sukoba među djevojkama.

Centar Dugave je ustanova socijalne skrbi koja brine za više od 450 korisnika pa iskusna stručnjakinja Gordana Babić ima posla preko glave. U Centru se provodi timska dijagnostika djece i mladih i izvršavaju se sudske odgojne mjere za maloljetnike i mlađe punoljetnike. Djeca i mladi pod mjerama socijalne zaštite mogu u svako doba dana ili noći potražiti pomoć u Centru ako su iz bilo kojeg razloga napustila roditeljski dom ili ustanovu u kojoj borave.

Zašto djeca pucaju?

TELEGRAM: Enigma tragedija koju je izazvao trinaestogodišnjak u Beogradu još nije riješena. Ali dijete je očito negdje puklo. Zašto djeca pucaju? Što djecu u razvoju može toliko okrenuti na pogrešnu stranu da su u stanju čak i ubiti?

BABIĆ: Neprihvatljivo ponašanje djeteta ili mlade osobe složen je fenomen i uzroci nisu jednoznačni čak ni u krizama koje izgledaju vrlo slično. Zato se na pojedinačni slučaj mora odgovoriti upoznajući se sa svim elementima upravo tog slučaja u kojemu dijete štetno ili opasno utječe na sebe, a ponekad i na druge. Jer, pojam “problemi u ponašanju” djece i mladih samo je skupni naziv za razne oblike ponašanja izazvane bio-psiho-socijalnim ili pedagoškim čimbenicima uslijed kojih dijete ili mlada osoba znatnije odstupa od ponašanja primjerenog njegovoj dobi, situaciji i društvenim normama. Mogući uzrok je i kemijski disbalans mozga, o čemu se također vode rasprave i provode mnoga istraživanja. Dakle, devijacije u ponašanju djece i mladih zahtijevaju razne razine društvenog odgovora.

U svakom slučaju, zašto je ovaj dječak pucao mogu, kao i uvijek, odgovoriti samo vještačenja kao bitni dio istrage. Vještačenjima se utvrđuju karakteristike djetetove osobnosti, uvjeti odrastanja, odgojni utjecaj majke i oca, a on ovdje evidentno nije bio jedinstven, što je abeceda i imperativ pedagogije. Važna je i dinamika u obitelji pa utoliko prisutnost dadilje može ukazivati na to da su roditelji s dječakom provodili manje vremena nego je bilo potrebno i primjereno njegovim potrebama. Element koji ovdje ima težinu su i aktivnosti u kojima je s ocem, kao muškim identifikacijskim modelom, primao krive poruke da je oružje primjereno njegovoj dobi, da u njegovoj uporabi nema ništa neuobičajeno i da je pucati u metu dio normalnog i poželjnog načina odrastanja.

‘Zlostavljanje ima više dimenzija’

TELEGRAM: Što djecu koja nisu fizički zlostavljana, a ovaj dječak to izgleda nije bio, najviše gura u psihološke poremećaje? Emocionalna hladnoća u krugu bliskih osoba? Ambicije roditelja da preko djeteta ostvare svoje nerealizirane snove? Siromaštvo? Istraživanje je nedavno pokazalo da roditelji s djecom provedu 15 do 30 minuta na dan. Dakle, ne razgovara se s djecom o njihovim problemima, a često je vrhunac dnevne komunikacije ono ”što je bilo u školi”.

BABIĆ: Zlostavljanje ima više dimenzija od kojih je fizičko svakako neprihvatljivo i obično najvidljivije, ali ne mora nužno biti najpogubnije za pravilan razvoj djeteta. Smatra se da je zlostavljanje svako nestandardno ponašanje prema djetetu, a posljedica može biti značajna opasnost od tjelesnog ili mentalnog oštećenja žrtve. Ranjivost uzrokuje i emocionalno ili psihičko zlostavljanje i zanemarivanje, a to je neispunjavanje osnovnih djetetovih tjelesnih, osjećajnih, obrazovnih i zdravstvenih potreba. Spominje se i ekonomsko zlostavljanje. Sve to može dovesti do problema u ponašanju, doživljavanju ili reagiranju i biti okidač za djetetove frustracije i ispade.

Djetetov rast i razvoj mogu vrlo ozbiljno ugroziti emocionalna ravnodušnost ili čak hladnoća roditelja, njihove nerealizirane ambicije te posljedično nerazumni zahtjevi prema djeci, prezaposlenost roditelja, premalo kvalitetnog vremena koje provode s djetetom, permisivan odgoj i slično. Pritom treba naglasiti da količina vremena koju roditelji provode s djecom nije presudna. Stoput više vrijedi pola sata kvalitetne zabave, šetnje, igranja društvenih igara i slično, nego sati u kojima su roditelj i dijete u istoj sobi, ali je dijete na mobitelu, a roditelj na laptopu.

TELEGRAM: Neka djeca odgajaju se drakonski strogo, neka permisivno. Što vaša iskustva kažu o tome?

BABIĆ: Ni pretjerano strog, ali ni permisivan odgoj, ne daju dobre rezultate. Ako roditelj nastupa kruto, pretjerano strogo i zapovjedno, može u adolescenciji očekivati probleme. Ima slučajeva kad to dovede do obiteljskog nasilja djeteta prema roditelju, a onda roditelj nije svjestan da je par godina ranije sam pružao primjer da baš tako treba komunicirati kad želiš ostvariti neki cilj. Pretjerano blag, permisivan odgoj najčešće rezultira kaosom u obitelji, zamjenom uloga, a na kraju čuđenjem roditelja da je on sve dao, ništa nije tražio, a na kraju je dobio nepovoljan ishod. Obično takve roditeljem pitam: Dobro, kažete da ste djetetu sve dali. A što ste tražili? Ništa, kažu oni ponosno. E, pa ništa ste i dobili.

Što bi bio dobar odgoj?

TELEGRAM: Gdje roditelji najčešće griješe podižući djecu?

BABIĆ: Najčešća pogreška su neusklađeni odgojni postupci između majke i oca. To kod djece prvotno stvara konfuziju jer ne znaju koga i kada da slušaju. A u adolescenciji takav odgoj otvara manipulativni prostor pa dijete tada u pravilu bira “suradnju” s roditeljem koji je manje zahtjevan i popustljiv. To uvijek uzrokuje sukobe između roditelja koje djeca iskoriste i provedu svoju volju.

TELEGRAM: Što je onda dobar odgoj?

BABIĆ: Onaj koji stvori stabilne uvjete za zdravo i kvalitetno odrastanje djeteta. Među četiri osnovna tipa roditeljstva najuspješniji je takozvani autoritativni stil odgoja. Autoritativni roditelji prihvaćaju djetetovu osobnost i daju mu primjerenu slobodu, a balans postižu prilagođenim tehnikama kontrole. Nasuprot tome je autoritarni odgoj kome je u fokusu prisilna kontrola djeteta i blokiranje njegove autonomije. U pitanju su hladni i odbacujući roditelji, skloni omalovažavanju, vikanju, naređivanju i kažnjavanju. Njihova su djeca vrlo često tjeskobna, ogorčena, prkosna, ovisna i nadasve – nesretna.

Permisivni stil odgoja mnogima se sviđa jer se temelji na toplim i prihvaćajućim roditeljima koji, međutim, djeci daju previše autonomije s vrlo malo ili nimalo kontrole i nadzora nad njihovim ponašanjem. Tako odgajana djeca su impulzivna, buntovna, neposlušna, prezahtjevna i ovisna. Manjka im ustrajnosti, skloni su odustajanju i ne teže nikakvim postignućima. Loš je za djecu i neangažirani stil odgoja koji znači nisku uključenost roditelja u djetetovo odrastanje, gotovo potpuno odsustvo kontrole i opću indiferentnost kroz koju se zanemaruje djecu i njihove potrebe.

‘Sve može postati okidač za nasilje’

TELEGRAM: Što u javnoj sferi potiče mlade na nasilništvo? Jesu li to kompjuterske igrice u kojima se ranjava i ubija? Prostački jezik politike? Nametanje pogrešnih uzora i životnih modela?

BABIĆ: Doslovno sve u javnom prostoru može postati okidač za nasilničko ponašanje. Svakako da je za odgoj nepoželjna svakodnevna izloženost sadržajima s elementima agresije i nasilja, u kojima se dobar rezultat – više ubijenih, pogaženih, izrešetanih i slično – nagrađuje novim virtualnim životima u kojima se očekuje da još više i žešće ubijaš, gaziš ili pucaš. Takve igrice obuzimaju djecu i šalju im opasnu poruku da je nasilje normalan i prihvatljiv dio života i da se na nasilje odgovara nasiljem.

Politika također djeluje svojim primjerom. Ako se u politici konstantno krade ili ako su igre moći normalna pojava, to ni mladima neće promaknuti. Djecu nam odgajaju i razni influenceri, modeli i bogataši čiji se bogatstvo temelji na obmani, jer ih uvode u paralelni svijet pseudoljepote, ležernosti, ugode i lagodnosti bez uloženog truda. Ako se roditelj ne može nametnuti sa svojim sadržajima, dijete živi u limbu između lošeg realiteta i izmišljenog bajkovitog života u kome, doduše, ima droge, prostitucije i prijevara, ali na kraju je rezultat fantastičan – prekrasne djevojke, skupi automobili i život bez obaveza.

TELEGRAM: Je li škola, gdje djeca provode najveći dio dana, u stanju prepoznati dijete sa psihološkim teškoćama, koje u momentu visoke frustracije može počiniti zlo sebi i drugima? U knjizi jedne mlađe islandske autorice pročitala sam da kod njih u školi nije bilo vršnjačkog nasilja jer su, kaže, razrednici i nastavnici pozorno pratili što se događa među đacima i odmah reagirali ako bi primijetili i najmanji zabrinjavajući znak.

BABIĆ: Škola je prva pozvana i prozvana upozoriti i reagirati već na prve znakove promjena u ponašanju, raspoloženju, odijevanju, školskom uspjehu i slično. Škola nije i ne smije biti samo obrazovna institucija i mora ponovno afirmirati svoju već pomalo zaboravljenu odgojnu dimenziju. Kad uoči problem, škola se primarno mora obratiti roditeljima, a zatim vlastitim resursima probati dokučiti što se i zašto s djetetom događa. Ako je problem teži, potrebno je u interesu djeteta zatražiti pomoć drugih institucija.

Neugodnih i nekritičnih roditelja ne treba se plašiti, a one koji prijeđu mjeru, treba prijavljivati. Mi se bavimo dobrobiti djeteta i ništa nas na tom putu ne smije pokolebati niti zaustaviti. Na sreću, danas u školama ima stručnjaka koji mogu reagirati na vrijeme jer su posebno educirani za probleme u ponašanju, a to su socijalni pedagozi. Bilo bi dobro da ih ima i više jer su problemi u porastu.

Može li se rehabilitirati beogradskog dečka?

TELEGRAM: Kod neke djece koja psihički nisu dobro razvije se stanovita mimikrija – prema van su mirni i pristojni, često i dobri učenici, a iznutra se raspadaju. Takav je bio i ovaj dječak koji je u Beogradu počinio masovno ubojstvo. Šalju li takva djeca ipak određene signale koji se daju uočiti prije nego što kod njih u formativnom smislu nastupe teške posljedice?

BABIĆ: Određeni problemi u ponašanju vidljivi su svakome, ali postoje i oni drugi, koji su zakopani duboko unutra i ne daju se lako zapaziti. Ti su za dijete puno opasniji i mogu imati dalekosežne posljedice. Za njih su karakteristična pretjerano kontrolirana, prema sebi okrenuta ponašanja kao što su povučenost, plašljivost, anksioznost, depresivnost, potištenost pa sve do suicidalnosti. U školskom se okruženju takva djeca teško prepoznaju i obično ih se karakterizira kao dobre jer su mirni. No stvarnost je potpuno drugačija jer su ta djeca pritisnuta snažnim i potencijalno opasnim problemima i s njima treba raditi puno, ozbiljno i interdisciplinarno.

TELEGRAM: Može li se rehabilitirati ovog dečka ili bilo koje drugo dijete koje je počinilo zločin i ugrozilo tuđe zdravlje ili život?

BABIĆ: Mi, socijalni pedagozi, koji smo posebno educirani za ranu detekciju, prevenciju, dijagnostiku i tretman mladih s problemima u ponašanju, ali i drugi stručnjaci koji se bave ovom problematikom, duboko vjerujemo da je i u takvim slučajevima rehabilitacija moguća. Maloljetne počinitelje kaznenih djela u Hrvatskoj obuhvaćamo primarno odgojnim mjerama i samo iznimno kaznom maloljetničkog zatvora. Socijalno-pedagoški sadržaji i odgojne mjere trebali bi u konačnici mladog počinitelja kaznenog djela ne samo odvratiti od daljnjih činjenja kaznenih djela nego ga i rehabilitirati da postane punopravan član društva. Boravak u ustanovi sa sobom nosi određenu dozu stigmatizacije, no u slučaju ovako teških kaznenih djela bit će nužan.

TELEGRAM: Što bi naše društvo moglo naučiti iz strašnog slučaja u Srbiji?

BABIĆ: Društvo bez nasilja ne postoji, ali treba raditi na prevenciji, ranoj detekciji i ciljanom tretmanu maloljetnih počinitelja kaznenih djela i ne pitati za cijenu. Naši tretmani su dugotrajni i skupi, ali su naša djeca najskuplja kad se s njima ništa ne radi. Ignoriranje problema vodi u njegovu eskalaciju, stoga je poruka roditeljima da slušaju stručnjake, a stručnjacima da djeluju odmah i u skladu s pravilima struke kako problem djeteta ne bi postao problem društva. Nasilje ima loše posljedice i po dobrobit onog koji je izložen nasilju, ali također po samog nasilnika. Nasilje možemo spriječiti učeći mlade toleranciji, razumijevanju, prihvaćanju različitosti, uvažavanju drugih, suosjećanju i moralu. Sve manje od toga nije dovoljno.