Splićanin prodavao romobil preko Fejsa pa ostao bez ušteđevine. Lažni kupac mu opelješio račun

Kliknuo je na link u messengeru

23.09.2019., Zagreb - Voznja elektricnim romobilima sve je popularnija u cijelom gradu ali jos nije zakonski regulirano. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL
FOTO: Sanjin Strukic/PIXSELL/Ilustracija

Splitska je policija izvijestila kako je računalnom prevarom 45-godišnjaku skinut novac s njegovog bankovnog računa te je u tijeku kriminalističko istraživanje. Zaprimljena je prijava 45-godišnjaka koji je putem društvene mreže oglasio prodaju romobila, nakon čega mu se kroz „messenger“ poruku javila osoba navodno zainteresirana za kupnju i poslala link koji je trebao otvoriti i unijeti bankovne podatke a sve kako bi mu novac bio uplaćen.

Neposredno nakon što je 45-godišnjak otvorio link i upisao bankovne podatke zamijetio je kako mu je s računa skinut novac, te je shvatio da je prevaren, priopćila je policija. Radi informiranja građana i prevencije splitsko-dalmatinska pokrenula je preventivnu kampanju SafetyNet-Bitka za sigurnost. Na internetskoj stranici Policijske uprave građani na jednom mjestu mogu saznati sve informacije o raznim vrstama računalnih prevara.

Policija pokušava educirati građane

U želji da informacije budu dostupne što većem broju građana na plakatima ove preventive akcije nalazi se i QR kod koji omogućuje da se jednostavno, jednim klikom, dobiju sve informacije o vrstama prevara i načinu zaštite. Među evidentiranim kaznenim djelima računalne prevare u protekloj godini, kako su izvijestili iz splitske policije, najviše je bilo phishing prevara a najčešće žrtve bile su osobe koje su oglašavale prodaju predmeta na internetskim oglasnicima.

Prevaranti bi u vrlo kratkom roku od objavljivanja oglasa kontaktirali žrtvu i započeli dogovor oko kupnje i dostave predmeta koji se prodaje. Sa žrtvama bi uspostavljali kontakt preko mobilne aplikacije za komunikaciju te bi im porukom poslali poveznicu na internetsku stranicu koja je vjerna kopija neke od poznatih dostavljačkih službi u Hrvatskoj.

U razgovoru bi uputili prodavatelja da unese podatke koji se traže na internetskoj stranici, navodno radi potrebe izvršavanja uplate na njihov račun i dostavljanja paketa. Stvarni cilj prevaranata je prikupiti podatke bankovne kartice žrtve koji su potrebni za izvršavanje isplate s računa prodavatelja.

Počinitelji koriste zbunjenost žrtvi

Naime, broj kartice i CVV/CVC broj, troznamenkasti kod na poleđini kartice koji se traže da žrtva unese na krivotvorenoj internetskoj stranici na koju je došla putem poveznice koju je poslao počinitelj, čim ih žrtva unese postaju vidljivi počinitelju koji ih odmah koristi u legalnoj aplikaciji (internet bankarstvo ili servis za plaćanje na internetu) kako bi prisvojio njezin novac.

Počinitelji ovdje vješto koriste neznanje ili zbunjenost žrtve oko procesa uplate odnosno isplate sredstava s računa. Kod ovakvih vrsta internetskih prevara, žrtve budu oštećene za relativno manje novčane iznose, a često za upravo onoliki iznos koji je bio raspoloživ na računu.