Stižu nova pravila: uređaj s greškom prvo mora na servis, zamjena tek ako ga nije moguće popraviti

Zakon, koji uređuje ova prava, usklađuje se s EU pravilima, a primjena počinje sljedeće godine

laundry room with washing machine and cleaning products on the shelf. Vector illustration in flat style
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Novi Zakon o obveznim odnosima, koji na snagu stupa od siječnja iduće godine, donosi dodatno postroženje mogućnosti ostvarivanja prava na povrat novca ili zamjenskog uređaja, u slučaju kupnje proizvoda s nedostatkom.

Stroži zakon Hrvatska će dobiti jer je do 2022. u svoje zakonodavstvo dužna implementirati europska pravila koja se nalaze u Direktivi o određenim aspektima ugovora o kupoprodaji robe, piše Jutarnji list.

Što se mijenja

Tako prema novom zakonu, potrošači u slučajevima prijave nedostatka na kupljenoj robi neće više moći birati između popravka i zamjene artikla, kao što je to trenutačno moguće, već će trgovac automatizmom pokvareni uređaj slati na servis, a zamjena će biti moguća tek u slučaju ako uređaj nije moguće popraviti.

Jednako tako, trgovci koji su dosad svojevoljno potrošačima prilikom prijave nedostatka odobravali povrat novca, to od 2022. neće više moći činiti, jer će uređaj biti prisiljeni prvo poslati na servis, a potom potrošaču ponuditi i zamjenski artikl.

Pravo na povrat novca

Hrvatski potrošači to će, piše Jutarnji, definitivno dočekati kao nepovoljnost, posebno s obzirom na činjenicu da su pravo na povrat novca, a nerijetko i dobivanje zamjenskog uređaja u slučaju kupnje robe s materijalnim nedostatkom, i dosad ostvarivali praktično isključivo zbog dobre volje trgovca, jer je postojeći zakon bio prilično rigorozan prema takvim situacijama.

Zakonodavac trenutačno propisuje da kupac u slučaju materijalnog nedostatka ima pravo birati između uklanjanja nedostatka ili zamjene robe, a pravo na povrat novca prema praksi ostvaruje tek ako trgovac u roku od 45 dana nije niti otklonio kvar niti dao zamjenski uređaj.

Što time želi postići EU?

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević nove zakonske odrednice pojašnjava europskom strategijom po kojoj se promovira zelena ekonomija i smanjuje količina otpada, jer se uređaji neće odmah bacati već će se popravljati.

“Načelno taj stav EU da treba smanjiti otpad te trgovce natjerati da minimalno sedam godina čuvaju rezervne dijelove za prodane uređaje, nije loš, dapače, no sigurno je da će ostvarivanje prava na povrat novca, kao i zamjenskog uređaja za korisnike sada biti mnogo teži”, kaže te zaključuje kako bi to za posljedicu ipak moglo donijeti ono pozitivno, a to je da zakon natjera proizvođače da proizvode kvalitetnije uređaje, koji će duže trajati.