Što dosad znamo o padu Facebookovih servisa? Stručnjak tvrdi da se ne radi o hakerskom napadu
S druge strane, širi se informacija da se navodno na dark webu prodaju ukradeni podaci milijarde i pol korisnika
Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger, dvije društvene mreže i dvije aplikacije za dopisivanje pale su u ponedjeljak čime su zahvaćeni deseci milijuna korisnika u svijetu, prema specijaliziranim stranicama za praćenje platformi. “Stranica je nedostupna” ili “nemoguće pronaći adresu servera”, stajalo je mnogima na Facebooku nakon 18 sati.
“Informirani smo da ljudi imaju problema s pristupom našim aplikacijama i proizvodima. Radimo na povratku u normalu što je prije moguće i ispričavamo se za neugodnost”, tvitao je glasnogovornik Andy Stone, što je kasnije na Twitteru podijelio i Facebook. WhatsApp i Instagram također su na Twitteru potvrdili pad stranica.
We’re aware that some people are having trouble accessing our apps and products. We’re working to get things back to normal as quickly as possible, and we apologize for any inconvenience.
— Andy Stone (@andymstone) October 4, 2021
Web stranica Downdetector navodi 50.000 slučajeva u kojima su ljudi prijavili probleme s Facebookom ili Instagramom. Padom navedenih društvenih mreža pogođen je znatno veći broj ljudi, navodi Reuters. Problem s WhatsAppom prijavilo je 35 tisuća korisnika, s Messengerom oko 10.000. Facebook je ove godine već doživio sličan problem u ožujku i srpnju. Twitter, u međuvremenu, pozdravlja doslovno sve koji su sada na toj mreži.
We’re aware that some people are experiencing issues with WhatsApp at the moment. We’re working to get things back to normal and will send an update here as soon as possible.
Thanks for your patience!
— WhatsApp (@WhatsApp) October 4, 2021
hello literally everyone
— Twitter (@Twitter) October 4, 2021
Tanta: ‘Indikativno je da su svi pali istovremeno’
Komunikacijski stručnjak i direktor CTA komunikacija Petar Tanta, rekao je za Večernji list kako je indikativno da su svi servisi u vlasništvu Marka Zuckerberga pali u isto vrijeme u svim dijelovima svijeta. Dodao je da je to vjerojatno prvi takav zabilježeni slučaj dosad.
“Stoga, je moguće zaključiti da se ne radi o grešci na serverima budući da su oni odvojeni i raspoređeni za pojedine servise kao i s obzirom na regije. Rano je govoriti o čemu se radi, vrijeme oporavka će puno toga reći o opsegu problema koji je doveo do svjetskog pada Facebooka i njegovih servisa”, rekao je pa dodao da Facebook ima snažne i dobro razrađene protokole za oporavak.
Rakar: ‘Nešto su mijenjali i negdje pogriješili’
IT stručnjak Marko Rakar je za Index rekao kako se radi o takozvanoj infrastrukturnoj grešci. “U konfiguraciji internetske mreže je došlo do problema. Nešto su mijenjali i negdje pogriješili, to će potrajati neko vrijeme”, rekao je. “Kad shvate u čemu je kvar, moraju propagirati kroz cijelu mrežu u kojoj se nalazi tisuću servera. Ovisno na kojem ste serveru, nekima će se vratiti prije, a nekima kasnije. No trebalo bi sve biti riješeno već danas”, zaključio je Rakar.
Stručnjak za informacijsku sigurnost Dalibor Vlaho je za 24 sata rekao kako se ne radi o hakerskom napadu. Vjeruje kako se ovo moglo dogoditi usred ažuriranja sustava. “Takvo što je normalno i događa se, no samo Facebook ima 2000 inženjera koji svakodnevno brinu samo o tome da možete pristupiti sustavu. Mogli su imati i fizički problem odnosno da imaju fizički kvar pa im treba neko vrijeme da to zamjene”, rekao je. Dodao je kako su, barem dosad, svi problemi na Zuckerbergovim sustavima rješavana za najviše osam sati.
“Oni imaju farme servera po cijelom svijetu i ako im se urušio samo jedan čvor, nakon njega pada njih 10 i normalno je da im se ne može pristupiti. Kao jedan dokaz da ovo nije hakerski napad, mogu izdvojiti kako Facebook i Instagram imaju razdvojenu infrastrukturu i rade neovisno jedan od drugog. Da su napali jedan, drugi bi radio”, rekao je.
U tijeku je prodaja ukradenih podataka korisnika?
S druge strane nekoliko specijaliziranih portala koji se bave IT pitanjima javlja kako je na dark webu u tijeku prodaja ukradenih podataka preko 1,5 milijarde korisnika Facebooka. Dodaju kako ti podaci uključuju ime i prezime, mail, lokaciju, spol i telefonski broj.
Navodno se radi o najnovijim podacima iz 2021. godine, a pišu da se prodaju na hakerskim forumima. Twitterom se počeo širiti hešteg #DeleteFacebook nakon što se počelo pojavljivati sve više problema sa sustavom domenskih imena, DNS-om, što pak dovodi do problema s raznim serverima na internetu.
🚩🚩 Personal Information of Over 1.5 Billion Facebook Users Sold on Hacker Forum
Data includes:
– Name
– Location
– Gender
– Phone numberAppears to be obtained from web scraping.https://t.co/F3qXa7yvge#cybersecurity #cybersec #Facebook #DarkWeb #privacy #hack
— Privacy Affairs (@Privacy_Affairs) October 4, 2021
JUST IN: Facebook's DNS problem is actually affecting the internet. DNS providers are being hammered with queries pic.twitter.com/GrzsJ5SHWm
— Insider Paper (@TheInsiderPaper) October 4, 2021
Zaposlenici Facebooka nisu mogli ući u tvrtku?
Novinarka New York Timesa Sheera Frenkel, na Twitteru javlja kako je razgovarala s nekim tko radi u Facebooku tko joj je otkrio da zaposlenici jutros nisu mogli ući u zgradu i procijeniti o kojem kvaru se radi, jer njihove kartice za ulaz nisu uspijevale otvoriti ulazna vrata.
Was just on phone with someone who works for FB who described employees unable to enter buildings this morning to begin to evaluate extent of outage because their badges weren’t working to access doors.
— Sheera Frenkel (@sheeraf) October 4, 2021
Kasno večeras, oko 21:30 korisnici Twittera su počeli prijavljivati probleme i s tom društvenom mrežom. Zasad je poznato jedino da imaju poteškoća sa učitavanjem komentara ispod tvitova. Down detector javlja kako su problemi zabilježeni i na Tinderu, TikToku pa i aplikaciji za dopisivanje, Telegramu.