Što se dogodi kad hrvatski mediji kritički pišu o sucima? Pa, izvukli smo dvije najrecentnije presude

Suci Ana Jeleč Pecirep i Ante Unković tužili su medije koji su izvještavali o njima. Sad im moraju platiti ukupno 130.000 kuna

ZADNJA IZMJENA: svi 13, 2020

Iako je rad sudova značajno reduciran zbog koronakrize, ovih su dana donesene dvije presude protiv medija koji moraju platiti desetke tisuća kuna sucima jer su ih tužili nezadovoljni člancima o sebi.

Portal Index.hr prema nepravomoćnoj presudi Općinskog suda u Šibeniku mora platiti 80 tisuća kuna odštete bivšem sucu Anti Unkoviću, dok bi Hanza media, izdavač Jutarnjeg lista, trebala sutkinji Ani Jeleč Pecirep platiti 50 tisuća kuna odštete.

Hrvatska je već kažnjena zbog ovakvih presuda

Recentne presude s ogromnim odštetama donesene su iako je još u studenom 2018. Europski sud za ljudska prava kaznio Hrvatsku zbog jedne takve presude s redikulozno visokom naknadom štete. Ta važna presuda donesena je zbog slučaja Narodnog lista koji je morao platiti 50 tisuća kuna sucu zbog članka u kojem je kritiziran njegov rad. Europski sud rekao je da mediji imaju pravo kritički pisati o radu sudaca, a za odštetu su poručili da nije bila nužna, niti je bila primjerena demokratskom društvu.

Lani je i Ustavni sud Republike Hrvatske u dva slučaja zauzeo identičan stav. Poručio je tada da suci i sudovi nisu imuni na kritiku i kontrolu, te, osim u slučaju neutemeljenih napada, mogu biti podvrgnuti širim granicama prihvatljive kritike od običnih građana. Drugim riječima, oštra kritika u medijima je prihvatljiva i nije kažnjiva.

Tekst o njezinoj presudi uvrijedio je sutkinju

Očito potpuno ignorirajući ove okvire, Općinski građanski sud u Zagrebu dosudio je 50 tisuća kuna odštete sutkinji Ani Jeleč Pecirep zbog teksta objavljenog u Jutarnjem listu. Riječ je o tekstu od 14. prosinca 2017. novinarke Slavice Lukić.

Naslov u novinama glasio je ‘Sutkinja na posao vratila odgojiteljicu koja je bosu curicu usred zime izbacila na balkon’. Na portalu je još dodano: “Nitko nije očekivao ovakvu presudu. ‘Cijelo je vrijeme prestravljeno vrištala'”.

Što je odgajateljica napravila djetetu?

Odgajateljica o kojoj je ovdje riječ, u siječnju 2000. izbacila je na balkon dvoipolgodišnju djevojčicu koja je toga dana bila plačljiva. Dijete je bilo bosonogo, odjeveno samo u hulahopke i pamučnu trenirku. Zatvorila je vrata i ostavila je na hladnoći i vjetru.

Tri svjedokinje, koje su vidjele što se točno dogodilo – odgajiteljica, medicinska sestra i spremačica – potvrdile su pred sutkinjom Jeleč Pecirep da je djevojčica bila ostavljena na balkonu nekoliko minuta. Potom je, opisale su, odgajiteljica djevojčicu grubo uzela za ruku, s balkona je odvela u zahod i zaključala na nekoliko trenutaka.

Viši sud ukida presudu kao neutemeljenu

Zbog ovog postupka odgajateljica dobiva otkaz. Tuži vrtić. Odlukom vijeća Općinskog suda u Kninu na čelu sa sutkinjom Anom Jeleč Pecirep tužba joj je prihvaćena. Drugim riječima, vraćena je na posao.

No, viši sud, u svibnju 2002., nakon žalbe predstavnika vrtića presudu ukida. Utvrđuje da je vijeće sutkinje Jeleč Pecirep pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje. Postupak se vraća Općinskom sudu na ponovno odlučivanje, ali pred, kako inzistira viši sud, potpuno izmijenjeno vijeće. To znači da sutkinja Jeleč Pecirep nije smjela ponovno suditi u tom postupku.

Polemični natječaj za mjesto na sudu u Zagrebu

O ovom sudskom slučaju iz 2002. Jutarnji list piše u trenutku kada se Ana Jeleč Pecirep natječe za mjesto na Županijskom sudu u Zagrebu. Javlja se na oglas za građanski odjel tog suda, ali na kraju, polemičnom odlukom Državnog sudbenog vijeća, koju će kasnije srušiti Ustavni sud, dobiva posao na kaznenom odjelu.

Na sudovima su građanski i kazneni odjel uglavnom odvojeni, jer se bave potpuno različitim granama prava. Sutkinja Jeleč Pecirep prije javljanja na natječaj mahom je radila na građanskim predmetima, poput radnog spora otpuštene odgajateljice. Zato se i prijavila za građanski odjel. Tijekom razgovora u DSV-u kazala je kako može raditi i na kaznenom odjelu.

Odšteta zbog činjenica objavljenih o sutkinji

Sve su to dakle činjenice o kojima je izvijestio Jutarnji list, kao i brojni drugi mediji. No sutkinja Jeleč Pecirep, smatrajući da joj je nanesena šteta, tuži novinu.

Zamjerila je autorici što je problematizirala njezino prijavljivanje na građanski odjel Županijskog suda u Zagrebu, te kasnije zapošljavanje na kaznenom odjelu. Osim toga, zasmetalo ju je što je iz njezinog radnog staža izvučena baš presuda stara 17 godina, a nije analiziran cijeli sudački opus.

Uzalud su predstavnici novina upozoravali da mediji imaju pravo analizirati rad javnih osoba, što su uostalom i suci, te isticali da je Ustavni sud poništio problematično imenovanje Ane Jeleč Pecirep.

Općinski građanski sud u Zagrebu utvrdio je sada kako nisu objektivno izvijestili javnost, već su senzacionalistički sugerirali da je presudom iz 2002. napravila “drastičnu pogrešku”. To je sutkinju Jeleč Pecirep posebno povrijedilo, a bila je izložena i propitivanju od strane prijatelja i poznanika u svom rodnom Kninu. Zbog svega toga Jutarnji list mora platiti odštetu od 50 tisuća kuna.

Još jedan sudac tužio je zbog istine

Iako je u svom tekstu na portalu Index.hr novinar Dragan Miljuš o sucu Anti Unkoviću također iznosio činjenice, ipak mu moraju platiti 80 tisuća kuna odštete. Nepravomoćnu presudu protiv Indexa prije nekoliko dana donio je Općinski sud u Šibeniku. Riječ je o presudi za tekst iz prosinca 2011. koji je objavljen pod naslovom “Sudac Pešutić na slobodi, idući mjesec se vraća na posao?”

U njemu je novinar Miljuš pisao o aferi koja je u to vrijeme potresala splitski Općinski sud. Naime, USKOK je osumnjičio suca Roberta Pešutića zbog namještanja presuda, a dio mita koje je dobio, prema sumnjama USKOK-a, proslijedio je i sucu Unkoviću. Tada je i Unković bio USKOK-ov osumnjičenik. To je u odgovoru na Unkovićevu tužbu naveo i Indexov odvjetnik, apostrofirajući da se radilo o činjenicama.

Kronologija sudskih postupaka u aferi

Kasnije je protiv oba suca, te još dvije osobe podignuta i optužnica. U konačnici, Vrhovni sud RH proglašava 2017. Pešutića krivim za zlouporabu položaja i kažnjava ga s tri i pol godine zatvora, dok je Unković pravomoćno oslobođen krivnje.

Tu pravomoćnu presudu donesenu gotovo šest godina nakon objave spornog teksta Općinski sud u Šibeniku sada u procesu protiv Indexa stavlja u kontekst događaja iz 2011. godine.

U nepravomoćnoj presudi još se zamjera portalu što je istaknuo sučevo ime, te se zaključuje kako je tekst, unatoč činjenicama, zapravo bio difamirajući za suca. I da je, zbog Indexove čitanosti, tekst bio dostupan velikom broju ljudi što je dodatno odredilo visinu odštete.

Zbog tekstova o sucu Unkoviću ranije je donesena i nepravomoćna presuda protiv Večernjeg lista. Novina mu mora platiti 50 tisuća kuna.

Ana Raić Knežević
Telegram autor
1985 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program