Što stoji iza preporuke Francuske vlade da LVHM prekine pregovore o kupnji Tiffanyja

Riječ je o najvećem preuzimanju u svjetskom luksuznom sektoru ikada, poslu teškom 16,6 milijardi dolara

Tiffany & Co. flagship store along 57th Street in New York, NY, September 10, 2020. The planned sale of Tiffany & Co. to Louis Vuitton owner LVMH for $16.2 Billion is in doubt as each side are prepared to file court papers to sue one another; Tiffany is suing LVMH for trying to get end the deal, and LVMH suing Tiffany for mismanagement under the Coronavirus crisis. (Anthony Behar/Sipa USA),Image: 557352435, License: Rights-managed, Restrictions: *** World Rights ***, Model Release: no

Koliko su narušeni odnosi između Francuske i SAD-a pokazuje najnovija odluka vlade u Parizu da LVMH-u, najvećoj svjetskoj kompaniji za proizvodnju luksuznih proizvoda, preporuči prekid pregovora o kupnji tvrtke Tiffany, američkog proizvođača nakita i dragulja. Riječ je o najvećem preuzimanju u svjetskom luksuznom sektoru ikada, poslu vrijednom 16,6 milijardi dolara.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton francuska je multinacionalna korporacija i konglomerat specijaliziran proizvodnju za luksuznih roba koji u svom vlasništvu ima 75 prestižnih svjetskih luksuznih marki. Tiffany & Co. američka je kompanija koja se bavi prodajom skupocjenog nakita, porculana, kristala, parfema, satova, kožnih proizvoda…

Odluka je, naravno, političke naravi

Razlog za tu neočekivanu i posve neuobičajenu odluku političke je naravi. Francuski ministar vanjskih poslova Jean-Yves Le Drian zatražio je od LVMH-a da odgodi kupnju Tiffanyja do 6. siječnja kako bi tako “podržao korake francuske vlade prema američkoj vladi. Siguran sam da ćete razumjeti potrebu sudjelovanja u naporima naše zemlje da brani svoje nacionalne interese”, zaključio je Le Drian. U priopćenju francuske vlade stoji pak da “ona neće biti ni naivna ni pasivna u kontekstu vrlo važnih međunarodnih pregovora s našim partnerima”.

Odluka francuske vlade reakcija je na najavu američkog predsjednika Donalda Trumpa da će do tog datuma uvesti carine na brojne francuske proizvode, uključujući luksuznu robu. A Bijela kuća najavila je pak uvođenje carina kao odgovor na odluku Pariza da uvede poreze na digitalne usluge u Francuskoj koji su najviše pogodili američke tehnološke gigante, Google, Apple, Microsofta, Amazona…

Sve to pokazuje koliko je protekcionistička politika koju je Washington počeo primjenjivati u svjetskoj trgovini ugrozila dosadašnje funkcioniranje slobodnog tržišta, gospodarstva većine zemalja, ali i SAD-a.

Ovakav razvoj događaja nije potpuno neočekivan

Moguća propast pregovora imat će dalekosežne posljedice na političke i ekonomske odnose između Francuske i SAD-a, ali i Bruxellesa i Washingtona. Luca Solca, analitičar Sanforda C. Bernsteina, upozorio je kako ovakav razvoj događaja nije potpuno neočekivan. Naime, nakon epidemije koronavirusa odnosi na tržištu su se iz temelja promijenili pa dogovoreni poslovi prije pojave COVID 19, sada više ne funkcioniraju.

Već u svibnju menadžment LVMH počeo otezati s pregovorima, dok je početkom lipnja obavijestio Tiffany, da zbog pandemije i građanskih nemira u brojnim gradovima SAD-a, raste njihova zabrinutost oko postignutog dogovora. Tiffany je odmah reagirao i podigao sudsku tužbu protiv LVMH-a, tvrdeći da je francuska tvrtka izigrala dogovor. Roger Farah, predsjednik Tiffanyja, rekao je da im LVMH-u nije ostavio drugi izbor nego pokretanje parnice radi zaštite interesa tvrtke i dioničara.

Tiffany misli da je sve zakuhao milijarder Bernard Arnault

Da je došlo do zastoja u pregovorima vidjelo se i po tomu što LVMH nije podnio zahtjev za odobrenje od komisije zaštitu konkurencije u Europskoj uniji. Zbog svega toga u Tiffanyu drže da je sve zapravo zakuhao francuski milijarder Bernard Arnault, koji kontrolira LVMH, i koji bi sada želio smanjiti cijenu dionica od 135 dolara koliko se obvezao platiti.

Arnault je inače poznat kao tvrd pregovarač pa se pretpostavlja da na taj način ucjenjuje američke partnere. Jean-Jacques Guiony, glavni financijski direktor LVMH-a, rekao je međutim da njegova tvrtka nije mogla zapostaviti pismo francuske vlade. Zbog toga, objasnio je, LVMH neće moći do 24. studenoga završiti spajanje Tiffanyem. Nakon te vijesti dionice Tiffanyja pale za samo jedno prijepodne za 8,4 posto ili na 111,67 dolara.

Golemi posao

O kakvom je to golemom poslu riječ najbolje pokazuju podaci o poslovanju tih dviju svjetskih tvrtki. U posjedu LVMH Moët Hennessy Louis Vuittona je 75 svjetskih luksuznih brendova, među kojima su proizvođači šampanjca Moet&Chandon, Dom Perignon, Krug, Veuve Clicquot, konjaka Hennessy, vina Chateau dYquem, Domaine Chandon California, Domaine Chandon Australia, Bodegas Chandon…

Od modnih marki najpoznatije su Louis Vuitton, Loewe, Berluti, Givenchy, Thomas Pink, Marc Jacobs, Emilio Pucci, Kenzo, Céline, Fendi, Donna Karan. LVMH proizvodi satove i nakit Fred Joailler, TAG Heuer, Chaumet, Zenith, De Beers, Dior, Hublot… Najveći profit ostvaruje prodajom svojih parfema Christian Dior, Guerlain, Givenchy, Kenzo, Acqua di Parma… LVMH ima 145.000 zaposlenih, prošle godine imao je prihod od 53,7 milijardi dolara, neto dobit je iznosila 7,17 milijardi dolara, a vrijednost imovine iznosi gotovo 130 milijardi dolara.

Tržište luksuznih proizvoda je u snažnom padu

Tiffany & Co. ima 14.000 zaposlenih, prošle godine ostvario je prihod od 4,4 milijarde dolara te neto zaradu od 586 milijuna dolara. Ima vlastite trgovine u Americi, Aziji i Pacifiku, Japanu, Europi i Ujedinjenim Arapskim Emiratima od toga u SAD 93 prodavaonice i 321 širom svijeta. Epidemija korona virusa prouzročila je nagli pad potražnje za luksuznom robom te zatvaranja butika i robnih kuća po cijelom svijetu.

Prema procjenama Boston Consulting Group, globalna prodaja luksuza smanjit će se u 2020. između 25 i 45 posto, s tim da bi oporavak mogao potrajati i do tri godine. Tijekom 2019. u svijetu je prodano luksuznih roba u vrijednosti od čak 281 milijarde eura. LVMH je prodaja u drugom tromjesečju pala za 38 posto, nakon što se u prvom tromjesečju smanjila za 17 posto. Globalna neto prodaja Tiffanyja pala je za 29 posto u drugom tromjesečju, što je značajno poboljšanje u odnosu na pad od 45 posto iz prethodnog razdoblja. Situaciju je spasila povećana prodaja u Kine te putem online trgovine.