Nekad je nužno odabrati stranu

Sve se glasnije priča da helikopter Kiowa nije smio letjeti iznad mora. U čemu je problem?

Vojni analitičar Tabak objašnjava zašto može doći do problema

05.10.2019., Zadar - OH - Helikopter 58 D Kiowa Warrior Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Photo: Dino Stanin/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

U padu helikoptera Kiowa Warrior koji se danas srušio u more nedaleko otoka Zlarina, poginuo je pilot dok se za drugim članom posade intenzivno traga.

Vojni analitičar Igor Tabak komentirao je danas za Slobodnu Dalmaciju činjenicu da su Kiowa Warriori helikopteri s jednim motorom i da kao takvi, prema pravilima za civilne helikoptere, ne bi smjeli letjeti iznad vodene površine. Vojska se, međutim, tih pravila ne treba pridržavati.

Tabak ističe da se upravo o toj problematici raspravljalo 2016. pri nabavci spomenutih helikoptera od američkog zrakoplovstva.

Upitna sposobno letenja iznad vode

“Helikopteri su sami po sebi vrlo osjetljive letjelice, a pogotovo kada se radi o jednomotornim helikopterima. Oni su posebno osjetljivi, upravo zbog te činjenice kako imaju samo jedan motor. Tako, recimo, HRZ u svojoj eskadrili ima helikoptere MI-8 koji su dvomotorni helikopteri, ali su puno teži od jednomotornih. No, kada njima otkaže jedan motor, oni na drugom mogu doletjeti tamo gdje su krenuli. Kod jednomotornih helikoptera, koji su puno lakši, to nije slučaj. Kada im otkaže taj jedan motor, izvjesno je što će se dogoditi. Kod takvih jednomotornih helikoptera veći je rizik letenja”, ističe Tabak za Slobodnu.

Na kraju je rekao, kako će se zbog ovog tragičnog slučaja otvoriti niz pitanja, na koja će trebati odgovoriti.

Zapovjednik HRZ-a: ne treba miješati nekakve civilne i vojne propise

U medijima se ponovno spominje i intervju što ga je aktualni zapovjednik HRZ-a, general Michael Križanec, dao za portal Obris u kojem je 2016. komentirao nabavu helikoptera. U tom se razgovoru potegnulo pitanje rizika, točnije upravo činjenica da se radi o jednomotornom helikopteru s kojim bi moglo biti problema pri letovima iznad mora.

Križanec je to komentirao na idući način:

“Po meni je apsolutno pogrešno razmatrati vojne sposobnosti u kontekstu civilnih propisa. Inicijalno je taj helikopter svoje vatreno krštenje doživio u Perzijskom zaljevu. To je bila prva intergranska uporaba sredstava “Army-a” s brodova US Navy, gdje su oni po noći tražili i onesposobljavali brze iranske patrolne čamce koji su postavljali mine u zaljevu. Što se tiče vojske – ne treba miješati nekakve civilne i vojne propise, standarde, norme”, rekao je Križanec.

Kaže da ga mogu poslati na more, ako dobit nadilazi rizik

Zatim je nastavio: “Mi govorimo o riziku – to znači da razmatramo i da li to može dovesti do gubitka neke sposobnosti, može li to dovesti do gubitka ljudskog života, ali uvijek odvagnemo da li je ta zadaća provediva ili nije i koliki je taj rizik. Znači “risk assessment” se provodi i provodit će se i nema nikakve zapreke da netko ne odluči poslati jednomotorni helikopter na otvoreno more, naravno, ako ono što ćemo time dobiti nadilazi rizik. Naravno, neće ići sam i imat će nekakvu potporu ili će imati pratitelja”, rekao je Križanec.

Istaknuo je da se posao vojnih pilota ne može i ne smije izjednačavati s poslovima civilnih pilota.

“Razumijem da netko tko komercijalno vozi putnike mora imati 2 motora, mora imati nekakavu opremu u slučaju pada na vodenu površinu – to mi je jasno, ali mi radimo drukčiji posao, koji uključuje i zahtjevnije zadaće”, rekao je Križanec za Obris još 2016. godine.