Tajni kupci uskoro u dućanima, provjeravat će zaokružuju li trgovci cijene zbog eura

Iskazivanje cijena u kunama i eurima postaje obavezno od 5. rujna

02.12.2008., Osijek - Potrosaci u Konzumu. rPhoto: Davor Javorovic/Vecernji list
FOTO: Davor Javorovic/Vecernji list/Ilustracija

Dvojno iskazivanje cijena uoči uvođenja eura u Hrvatskoj postaje obavezno od 5. rujna, ali neka prodajna mjesta već neko vrijeme cijene prikazuju u kunama i eurima. Kako ne bi došlo do zlouporabe, odnosno zaokruživanja cijena na više iznose, ovih dana na teren će izaći tajni kupci.

Kako piše N1, tajni kupci su cijene trebali početi provjeravati danas, no Ministarstvo gospodarstva još nije pripremilo aplikaciju koja im je potrebna za rad jer u nju moraju unositi podatke s terena. Portal doznaje da će aplikacija za obuku tajnih kupaca biti spremna od srijede, a u punoj primjeni bit će od 5. rujna.

“Obilazit će se određene trgovine, određeni artikli će se također promatrati u periodu u više od godine dana, s tim da će se kontrolirati konverzija u eure. Kad uđem u dućan, trebam doći do artikala, određenog broja artikala gdje kod svakog posebno treba snimiti cijenu i onda nakon drugog razdoblja od mjesec dana opet doći i opet pregledati tu cijenu”, kazala je za N1 gospođa koja je angažirana za posao tajnog kupca.

Plaćanje u kunama, kusur u eurima

Iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kažu da strah građana oko cijena u eurima nije neopravdan.

“Od Nove godine do 14. siječnja se plaća i u eurima i u kunama, ali trgovci moraju vraćati i u eurima i u centima. I tu mislimo da će biti najviše problema jer ljudi si trebaju u glavi izračunati koliko treba dobiti nazad. Znači, plati kunama, a dobit će nazad eure. Očekujemo da će tu biti problema i evo, sve upozoravamo da prekontroliraju. Dakle, ne moraju oni onaj čas, nego da se maknu od blagajne i trebaju reagirati dok su tamo. Dakle, ako ustanove da je nepravilno obračunato trebaju odmah to prijaviti i reagirati taj čas”, kazala je predsjednica udruge Ana Knežević.

Zaokruživanje na više iznose

Najviše bi problema moglo biti, kaže, u ugostiteljstvu ili, primjerice, u frizerskim salonima.

“Mi smo računali, frizura od 100 kuna ispast će 10 eura i 27 centi. Dakle, mislimo da neće reći frizeri – dajte mi 10 eura i 27 centi nego možda 10,50 ili 11 ili možda čak i 15 neki. Dakle, tu je važno da potrošači obrate pozornost, mora biti cjenik, mora biti iskazana cijena i u jednom i u drugom. Ako oni hoće dobrovoljno dati sami više, njihova volja, ali imaju pravo znati koja je cijena i tu cijenu platiti”, ističe Knežević.