Nekad je nužno odabrati stranu

Telegram otkriva novi debakl. Stranicu koja bi nas, kao, trebala spasiti od poskupljenja, Ministarstvo nije ni počelo izrađivati

Ministarstvo planira nabaviti IT rješenje po skraćenom postupku, ali zasad definiraju 'završne parametre'

FOTO: Pixsell

Stvar izgleda kao nasumično sklepani popis, konfuzni hibrid šoping liste i kućanskih zadataka. Na istoj stranici sirup protiv kašlja i pureći bečki s pomfitom. Porcija goveđe juhe, štruca bijelog kruha i pedikura. Mali slanac i kemijsko čišćenje košulje. Zelje, čips i kilogram šećera. I tako dalje.

Prije nekoliko dana potrošačke udruge objavile su četvrta mjesečna izvješća u kojima pažljivo bilježe kretanje cijena stotinjak proizvoda i usluga u različitim dijelovima Hrvatske. Detaljne tablice dio su ambiciozno najavljivanog projekta Vlade za zaštitu potrošača od poskupljenja zbog uvođenja eura. Za njih je država iz proračuna izdvojila ukupno 704.801 kunu.

S crnih na bijele liste

Izvješća koja su, svaka za svoje područje, ovih dana objavile potrošačke udruge odnose se na prosinac. Situacija se, međutim, kako je poznato, zakomplicirala u siječnju: nakon uvođenja eura uslijedio je val poskupljenja zbog kojih su se premijer i resorni ministar grozili zamrzavanjem cijena, ukidanjem subvencija, dizanjem poreza, inspekcijama i crnim listama. Kako je završilo? Nije još gotovo. Ustvari, moglo bi se čak zaključiti da nije još pravo ni počelo.

Ovog ponedjeljka ministar Davor Filipović sastao se s predstavnicima trgovačkih lanaca koji su pristali Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja dostaviti podatke o kretanjima cijena traženih artikala radi formiranja tzv. bijele liste. Nije greška – Ministarstvo je negdje sredinom siječnja odustalo od crnih i prebacilo se na vedrije intonirane bijele liste.

Optimističan izbor riječi

Plan je da se na posebnoj web stranici objavljuju podaci o kretanju cijena kako bi ljudi imali “transparentan uvid u cijene” i gdje će oni koji su pristupili Etičkom kodeksu “imati mogućnost jasno i transparentno pokazati cijene”. Od deset pozvanih trgovačkih lanaca, odazvala su se tri. Ali Vlada se nije dala obeshrabriti: iz Filipovićevog resora su u ponedjeljak izvijestili da je rečena web stranica “u postupku izrade”.

Čini se, međutim, da je izbor riječi bio mrvicu optimističan. Stranica s cijenama još nije faktički u izradi jer Ministarstvo još nema informatičko rješenje zato jer još nisu izabrali izvođača jer još nije proveden postupak nabave. Prema odgovoru Ministarstva na naš upit, to je – ukratko – trenutno stanje stvari.

Rade ‘završne parametre’

“Nakon održanog sastanka s trgovcima definiraju se završni parametri web stranice za praćenje cijena. Potrebno je nabaviti IT rješenje koje će trgovcima omogućiti unos cijena, a javnosti praćenje kretanja cijena. Planirano je da IT rješenje ima i mobilnu aplikaciju”, kažu u Ministarstvu gospodarstva. Za web stranicu neće raspisivati klasičan javni natječaj, jer je procijenjena vrijednost ispod 26.540 eura pa se radi o tzv. jednostavnoj nabavi.

To znači da je postupak ubrzan i da se provodi po posebnom pravilniku koji propisuje uvjete za ovaj tip javne nabave, kada vrijednost ne prelazi određeni novčani prag. Iz Ministarstva pritom citiraju odredbu pravilnika po kojoj će provesti ovaj ubrzani postupak. Ta odredba regulira kada Ministarstvo može zatražiti ponude od manje od pet gospodarskih subjekata (što dodatno ubrzava postupak).

Nije se moglo predvidjeti

To, na primjer, može učiniti kada se postupak nabave ponavlja jer se na prvi nitko nije javio – što ovdje očito nije slučaj. Ili zato što, iz tehničkih ili umjetničkih razloga, posao može odraditi samo jedan gospodarski subjekt. Sumnjamo da je to ovdje slučaj.

Ili, na primjer, “kada je to nužno potrebno iz razloga iznimne žurnosti ili u slučaju više sile, odnosno događaja izvan kontrole Ministarstva i neovisno od njegove volje, a koji se nisu mogli predvidjeti ili izbjeći”.

Ministarstvo se, dakle, može pozvati na iznimnu hitnoću, mada se, dakako, mjesecima unaprijed znalo kad Hrvatska prelazi na euro. Ili naprosto zaključiti da poskupljenja nisu mogli predvidjeti, da su ih zatekla i zaprepastila. Da je to nešto što je bilo izvan njihove kontrole.

Koliko (stotina) stranica?

A hoće li kontrolu preuzeti pokretanjem web stranice, krajnje je upitno. Od deset trgovačkih lanaca, koje je Vlada tražila da dostave cijene za niz artikala, odazvalo se svega tri. Osim toga, plan je pratiti 1200 proizvoda, pa je logično pitati se kako će se ljudi probijati kroz tu masu podataka. Dovoljno je pozabaviti se bazičnom matematikom: ako udrugama, koje prate stotinjak proizvoda, za objavu podataka treba i po 12, 13 teško prohodnih stranica, koliko će stranica trebati za 1200 proizvoda?

Pojedini trgovački lanci predlagali su da se prati manje proizvoda, ali u Ministarstvu imaju neoboriv argument zašto to nije pametno: jer projekt koji oni, Ministarstvo, provode s potrošačkim udrugama i za koji su iz proračuna izdvojili 704.801 kunu ne valja.

Nije imao velikog efekta, pojašnjavaju iz Ministarstva za Večernji list. Zato što trgovci uglavnom nisu dirali cijene proizvoda koji su pod “kontrolom” potrošačkih udruga, dok se na drugim proizvodima događala puzajuća inflacija.

Temeljite pripreme

Šokantno? Pa baš na to je još prije par mjeseci upozoravala Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Artikle koje će pratiti odredilo je Ministarstvo, dok su udruge birale koga će kontrolirati. No, jednom kad su odabrali, projektom je predviđeno da prate isključivo iste artikle kod istih trgovaca. Šefica udruge koja sudjeluje u projektu bila je već tad skeptična – trgovci bi, tumačila je, morali biti jako blesavi da naprave neke velike greške.

“Mi smo kao udruge predlagali da nam se dopusti da sami odaberemo artikle, da se ti artikli mijenjaju i da u cijeloj toj priči postoji neki faktor iznenađenja kako trgovci i pružatelji usluga ne bi mogli znati što ćemo i kada kontrolirati. Ovako cijeli projekt zapravo i nema nekog velikog smisla niti očekujemo da će imati osobito velik efekt na formiranje cijena”, kazala je u listopadu za Jutarnji list.

Ispada da se s time sada slažu i u Ministarstvu. Ali ne daju se obeshrabriti: projekt, po svemu sudeći, ide dalje, i trebao bi trajati sve do kraja ove godine. Na to stiže još jedna web stranica i mobilna aplikacija. Za odlazak u trgovinu uskoro neće trebati izdvojiti samo više novca, nego i daleko više vremena. Za temeljitu pripremu.