Telegram rekonstrukcija: Kako je zapravo američki dron srušen u Crno more i je li ruski pilot izveo brutalni manevar?

Može se zaključiti da se ovaj događaj, od američke strane, za sada tumači kao narušavanje sigurnosti letenja, a ne kao čin namjerne agresije

FOTO: AFP

Dronovi MQ-9 imaju ugrađenu opremu koja se smatra tehnološkom tajnom. Zbog tog ograničenja, Pentagon nije dao suglasnost za isporuku dronova ovog tipa Ukrajini. Američka vojska pod svaku će cijenu nastojati izvući ostatke letjelice s dna Crnog mora

Obaranje američkog drona MQ-9 Reaper iznad međunarodnih voda Crnog mora predstavlja namjerni akt agresije ili neželjeni i nenamjerni incident? Ako bi se napad ruskih lovačkih aviona Su-27 na američku bespilotnu letjelicu MQ-9 Reaper tumačio kao smišljeni akt, onda je to mnogo više od zrakoplovnog incidenta u kojem su prekršeni svi sigurnosni standardi.

U tom slučaju ratno zrakoplovstvo Ruske Federacije nasilnim putem, upotrebom borbenih sredstava, pokušava Sjedinjenim Državama uskratiti pravo koje im pripada prema odredbama međunarodnih konvencija. Države imaju pravo i dužnost postupati sukladno Konvenciji o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu, poznatoj i kao Čikaška konvencija, od 7. prosinca 1944. godine, te Konvenciji UN-a o pravu mora iz 1982. godine.

Bez ograničenja pristupa

U zračnom prostoru iznad međunarodnih voda, operacije civilnih zrakoplova trebaju se provoditi prema standardima ICAO, međunarodne organizacije za civilno zrakoplovstvo. Međutim, to ne važi za državne zrakoplove, što je zajednički pojam za vojne, carinske i policijske zrakoplovne operatore.

Iako se državni zrakoplovi ne moraju pridržavati ICAO standarda, njihove operacije moraju se provoditi “uzimajući u obzir sigurnost civilnog prometa”. Ukratko: nitko nema pravo ograničiti pristup, to jest letenje, državnim zrakoplovima u zračnom prostoru iznad međunarodnih voda. U tom smislu, vrlo često se brka odluka ICAO kojom se nekoj državi dodjeljuje dio zračnog prostora iznad međunarodnih voda za pružanje, laički rečeno, usluga kontrole leta i organizacije potrage i spašavanja.

Prostor za koji je zadužena Ukrajina

U konkretnoj situaciji, najveći dio zračnog prostora iznad međunarodnih voda – središnjeg dijela Crnog mora – ICAO je delegirao Ukrajini. Prije ruske okupacije Krima 2014. godine, pružanje usluga kontrole leta bilo je organizirano iz sjedišta oblasne kontrole leta u Simferopolju, glavnom gradu Krimske oblasti. Nakon ruske okupacije Krima, područje letnih informacija Simferopolj zatvoreno je za civilni zračni promet, osim malih izuzeća na krajnjem zapadu i jugu.

Prema informaciji koju je objavio New York Times, obaranje američke letjelice izvršeno je 75 milja, što je oko 150 kilometara, jugozapadno od poluotoka Krima. Dakle, incident se dogodio u međunarodnim vodama, u dijelu zračnog prostora koji je ICAO dodijelio Ukrajini za pružanje usluga zrakoplovne navigacije. Normalno, kako Rusi ne priznaju međunarodne granice Ukrajine, tako ne priznaju ni odluke međunarodnih organizacija.

Je li pilot izveo ‘taran’?

Presretanje američkih i britanskih zrakoplova i bespilotnih letjelica iznad Crnog mora redovita je pojava od početka ruske invazije 24. veljače 2022. godine. Ruski piloti, gotovo u pravilu, djeluju agresivno prema izviđačkim avionima i bespilotnim letjelicama NATO članica. Namjerno ne koristim termin špijunske. Špijuniranje je ilegalna aktivnost. Operacije koje provode NATO letjelice sukladne su međunarodnom pravu i provode se legalno.

I ranije je bilo slučajeva kad su ruski lovci presretači, da bi omeli operaciju američkih dronova, ispuštali gorivo na neželjene suparnike. Dron koristi motor s unutrašnjim sagorijevanjem. Pretpostavljaju da bi usisavanje kerozina, zajedno sa zrakom, dovelo do poremećaja rada motora. Međutim, je li pilot lovca Su-27 dana 14. ožujka 2023. godine, otprilike u 7 sati i 3 minute po srednjoeuropskom vremenu, izveo klasični “taran”? To je ruski termin za namjerno zalijetanje u protivnički zrakoplov radi njegovog uništenja.

Vrhunski patriotski čin

Prvi uspješan “taran” zabilježen je 22. lipnja 1941. godine, na dan napada Njemačke na SSSR. “Taran” manevar izvodio se na tri načina. Lovac bi protivničkom avionu prišao s repa i svojim propelerom “sjekao” upravljačke površine na repu. Drugi način je uništenje komandnih površina na krilu protivničkog zrakoplova. Najdrastičniji, samoubilački način, je zabijanje cijelog aviona u trup protivnikove letjelice.

U prva dva slučaja, pilot koji je izvodio “taran” manevar imao je šanse spašavati se korištenjem padobrana. Sovjetski agitprop promovirao je izvođenje “tarana” kao vrhunski patriotski čin, konkretan način iskazivanja vjernosti domovini, partiji i vođi. Piloti su slavljeni kao heroji. Ipak, od ukupno uništenih 57.000 njemačkih zrakoplova tijekom Drugog svjetskog rata na istočnom frontu, ratno zrakoplovstvo Crvene armije oborilo je svega 270 njemačkih ratnih aviona izvođenjem “taran” manevra.

Pobočnik vs Žetelac

Dva lovačka aviona Suhoj Su-27 Flanker, što bi se moglo prevesti kao “Pobočnik”, poletjela su iz zrakoplovne baze Belbek koja se nalazi desetak kilometara sjeverno od Sevastopolja. Na Belbeku bazira 38. lovački puk iz sastava 27. združene zrakoplovne divizije. Ukupna snaga lovačke avijacije na ovom aerodromu, pred početak ruske invazije na Ukrajinu, iznosila je 30 lovačkih aviona miješanog tipa Su-27/30 i devet starih zrakoplova MiG-29.

Njihova primarna zadaća je protuzračna obrana Krima i flote koja je usidrena u Sevastopolju. Na aerodromu je baziralo još i 12 taktičkih lovaca-bombardera Su-34. Nema podataka o sadašnjem brojnom stanju i koliko je aviona iz baze Belbek oboreno iznad Ukrajine. Dežurni dvojac Su-27 četrdeset minuta manevrirao je oko američkog drona MQ-9 Reaper, u prijevodu “Žetelac”. Manevri ruskih lovačkih aviona, pri presretanju NATO letjelica u međunarodnim vodama, u pravilu su vrlo agresivni i ispod sigurnosnih normi.

Zbog toga ne treba isključiti mogućnost da jedan od pilota jednostavno nije mogao iskontrolirati manevar svog zrakoplova. Kao posljedicu, izazvao je nenamjeran sudar s američkim dronom. Naime, krstareća brzina drona iznosi 313, dok lovački zrakoplovi, s naoružanjem i dodatnim spremnicima za gorivo, manevriraju na brzinama iznad 600 kilometara na sat.

Neodgovorno divljanje pilota

Lovac Su-27 može letjeti i na manjim brzinama, ali nisu praktične za izvođenje borbenih manevara s lovcem koji je opterećen naoružanjem i dodatnim spremnicima za gorivo. Također, argument koji ide u prilog nenamjernog izvođenja “tarana” jesu disproporcije u vrijednosti zrakoplova. Lovac Su-27 daleko je vredniji od drona MQ-9.

I konačno, zbog čega bi netko riskirao lovački avion i život pilota, namjernim zalijetanjem u dron, čija masa bez goriva iznosi preko dvije tone? Na raspolaganju imaju borbena sredstva, rakete i topove, za obaranje ciljeva u zraku. Zbog toga sam mnogo bliži interpretaciji da je obaranje drona posljedica neodgovornog divljanja pilota, izvan svakih sigurnosnih normi, nego namjeran čin koji je netko zapovjedio.

Zračni prostor iznad Baltika

Normalno, ruska strana odbija svaku pomisao o, namjernom ili nenamjernom, fizičkom kontaktu s američkom vojnom letjelicom. Normalno da su operacije američkih i britanskih zrakoplova u Crnom moru prst u oko ruskoj vojsci koja ratuje u Ukrajini. Podaci prikupljeni o kretanju i položaju ruskih snaga u južnom dijelu Ukrajine, na Krimu i u Crnom moru, pretvaraju se u zlata vrijedne obavještajne informacije dostupne i zapovjedništvu ukrajinskih snaga u Kijevu. Takva situacija onemogućuje prikriveni ruski manevar većih kopnenih snaga ili plovila Crnomorske flote.

Ruska strana još agresivnije koristi zračni prostor iznad međunarodnih voda. Gotovo svakodnevno, bez plana leta, bez radio-veze i bez uključenog transpondera za identifikaciju, ruski vojni zrakoplovi već godinama lete kroz kontrolirani zračni prostor iznad međunarodnih voda u Baltičkom moru.

Ugroza civilnog prometa

Kontrola leta Estonije, Latvije i Litve kao da ne postoji za ruske vojne avione. Daleko prije eskalacije rata u Ukrajini, ruska vojska ignorira ugrožavanje civilnog međunarodnog prometa. Ruski izviđači i teški bombarderi Tupoljev Tu-95 redovito, bez najave, koordinacije i plana leta operiraju unutar kontroliranog zračnog prostora iznad Sjevernog mora.

Normalno, sve te nenajavljene “provale” ruskih vojnih letjelica predmet su presretanja i identifikacije lovaca NATO država. Međutim, za razliku od Rusa, NATO piloti pridržavaju se minimalnih sigurnosnih zahtjeva. Nakon pozitivne identifikacije, bez divljanja, vraćaju se u svoje baze.

Daljnja eskalacija sukoba oko prava pristupa i operacija državnih zrakoplova u zračnom prostoru iznad otvorenog mora, nikako ne bi išla u prilog Rusiji. Amerikancima i njihovim saveznicima na raspolaganju su brojne protumjere. Vrlo su male opcije Moskve u slučaju blokade pristupa ruskih brodova i zrakoplova izoliranoj enklavi Kalinjingrad. NATO i njihovi saveznici sposobni su blokadu izvesti i na znatno širem prostoru.

Business as usual

Ruska ratna flota je mala, zastarjela, slabo opremljena i totalno nesposobna provoditi veće pomorske operacije ili vršiti zaštitu pomorskog prometa daleko od matičnih luka. Osim nuklearnih podmornica, koje isključivo služe za nuklearno odvraćanje, Rusija nije sposobna igrati značajniju ulogu u međunarodnim vodama i zračnom prostoru iznad njih.

Američka početna reakcija ne ukazuje u smjeru daljnje eskalacije sukoba. Ukratko, oštar diplomatski prosvjed, zbog neprofesionalnog i neodgovornog ponašanja ruskih pilota te izjava o nastavku izvidničkih letova u međunarodnim vodama Crnog mora, govori u prilog američke namjere nastavka “business as usual”, bez daljnjih podizanja tenzija.

Vojska će požuriti po ostatke

Između redova, može se zaključiti da se ovaj događaj, od američke strane, za sada tumači kao narušavanje sigurnosti letenja, a ne kao čin namjerne agresije. Dronovi MQ-9 imaju ugrađenu opremu koja se smatra tehnološkom tajnom. Zbog tog ograničenja, Pentagon nije dao suglasnost za isporuku dronova ovog tipa Ukrajini. Američka vojska pod svaku će cijenu nastojati izvući ostatke letjelice s dna Crnog mora.

Sjedinjene Države, Ujedinjeno Kraljevstvo, kao niti ostale zemlje članice NATO saveza ni na koji način neće pristati na uskraćivanje prava pristupa zračnom prostoru iznad međunarodnih voda. To bi bio opasan presedan s nesagledivim globalnim posljedicama.