Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Teško da se ijedna zemlja toliko pomučila oko slogana svog predsjedanja EU-om kao Hrvatska. Priča je urnebesna

Nakon 2 propala natječaja i 300 odbijenih prijedloga, na izradu slogana se bacilo povjerenstvo koje vodi šef Plenkovićeva ureda

ZADNJA IZMJENA: sij 2, 2020
Foto: PIXSELL

Vlada je na izbor imala gotovo 300 prijedloga slogana za hrvatsko predsjedanje Europskom unijom, ali je nakon dva neuspjela natječaja, odluku o sloganu na kraju donijelo povjerenstvo kojem je na čelu bio šef premijerova ureda Zvonimir Frka-Petešić. Proizlazi to iz odgovora koje je Telegram dobio iz Tajništva predsjedanja u posljednja dva mjeseca, otkako smo pokušali doznati tko je točno autor ili autorica slogana „Snažna Europa u svijetu punom izazova”.

Javni natječaj za odabir slogana raspisan je još krajem ožujka 2018. godine, dakle više nego na vrijeme da se na taj način izabere moto pod kojim će Hrvatska voditi Europsku uniju. Na istom natječaju birao se i vizualni identitet predsjedanja.

Prezentacija u NSK

No, kada je krajem listopada prošle godine, pred punim predvorjem Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, premijer Andrej Plenković, negdje u sedmoj minuti svoga govora, izjavio da smo „upravo zbog ovakvog konteksta odabrali ovaj slogan kao slogan našeg predsjedanja”, pojedini uzvanici i novinari u dvorani malo su se u čudu pogledali. Koji je to točno slogan koji je Hrvatska izabrala za predsjedanje EU-om? I tko je uopće njegov autor?

Netom prije okupljenima se predstavila Iva Primorac, studentica dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, čiji je rad „Tipografska šahovnica” pobijedio na spomenutom javnom natječaju i postao vizualni identitet hrvatskog predsjedanja. No, tko je zaslužan za slogan, na tom predstavljaju u NSK nismo doznali.

Neuspjeh internog oglasa

Bilo je, međutim, već tada sasvim jasno da slogan nije izabran na javnom natječaju. Još u srpnju 2018. godine, kada je natječaj završen, iz Ministarstva vanjskih i europskih poslova izvijestili su da su „članovi Ocjenjivačkog suda jednoglasno odlučili da se nagrade za slogan neće dodijeliti, u skladu s točkom 10.5. Općih uvjeta natječaja”. Nijedan od 17 prijavljenih prijedloga nije zadovoljio.

Ista se situacija ponovila i s internim oglasom, raspisanim sredinom siječnja prošle godine, na koji su se mogli javiti državni službenici. I bili su, čini se, dosta zainteresirani. Prema podacima koje smo dobili, na interni je oglas stigao 281 prijedlog slogana. Ukupno je, dakle, Vlada na izbor imala 298 prijedloga slogana za predsjedanje. Niti jedan od njih na kraju nije izabran.

Politički brainstorming

Naime, nakon što su utvrdili da nijedan prijedlog ne odražava prioritete predsjedanja i „ne daje cjelovitu političku poruku koju bi Hrvatska tijekom Predsjedanja željela poslati”, odluku o sloganu donijelo je peteročlano povjerenstvo, sastavljeno uglavnom od ljudi iz MVEP-a, potvrđeno nam je iz službe za komunikacije hrvatskog predsjedanja. Na čelu povjerenstva, napisali su nam u odgovoru, bio je predstojnik premijerova ureda, Frka-Petešić. Oni su, kako nam je objašnjeno, predložili slogan koji, uvjereni su, „najbolje odražava osnovne poruke i prioritete hrvatskog predsjedanja”.

Napomenimo još i to da nije neobično da slogan zemlje predsjedateljice nastane u državnoj upravi. Primjerice, Finska – od koje smo upravo preuzeli predsjedanje – svoj je slogan „Održiva Europa – održiva budućnost” izabrala na sličan način. Kako su nam pojasnili iz njihovog veleposlanstva, slogan je „kreiran u finskoj vladi” i rezultat je „zajedničkog rada i političkog brainstorminga”. No, u hrvatskom je slučaju pomalo ipak začuđujuće koliko je vremena i truda uloženo u potragu za sloganom, u kojoj gotovo 300 prijedloga nije zadovoljilo, da bi na kraju on ipak bio rezultat, da citiramo Fince, političkog brainstorminga.

Irena Frlan Gašparović
Telegram autor
270 članaka Više o autoru
Više s weba