Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Politika & Kriminal

Tko je iskusna pravnica kojoj su ministri dali da nadzire i ZTC i kontrolu leta, državne firme koje sada tresu ogromni skandali

Iskusna pravnica Vildana Megla kao predstavnica Ministarstva prometa na čelu je Nadzornih odbora HKZP-a i ZTC-a

FOTO: PIXSELL

Već mjesecima Hrvatsku kontrolu zračne plovidbe (HKZP) i Zrakoplovno-tehnički centar iz Velike Gorica (ZTC) potresaju ozbiljni skandali. Najprije su kontrolori leta javno prozvali direktora HKZP-a Vladu Bagarića za mobing, a onda se posumnjalo da su kontrolori godinama na osnovu lažnih prebivališta varali na gradskim porezima i putnim troškovima.

Osmorica su za sada za to i optužena. Istovremeno Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja prijetio je štrajkom koji je trebao započeti u jeku turističke sezone. U zadnji čas je odgođen, te sindikalisti još uvijek pokušavaju pregovarati s Bagarićem. Od štrajka u potpunosti nisu odustali.

ZTC pak nakon afere s remontom helikoptera, sada pritišće otezanje s popravkom kanadera neophodnima u protupožarnoj sezoni. Iako ih je vojska trebala dobit šest do lipnja ove godine kada je krenula sezona požara, još uvijek su, uz dosta muke, operativna samo četiri.

Ozbiljni skandali u dvije državne firme

Riječ je dakle o dvije državne tvrtke ključne za funkcioniranje zračnog prometa, čije su po poslovanje i ugled zadnjih mjeseci opasno narušeni. Predstavnici državnog fonda za restrukturiranje, CERP, koji su nadležni za ZTC, jučer su izravno prozivali Nadzorni odbor te tvrtke zbog mogućeg zataškavanja problema s remontom kanadera.

Iako se evidentno radi o prebacivanju odgovornosti, ipak je zanimljivo uočiti da je i u prozvanom ZTC-u, ali i u HKZP-u, na čelu Nadzornog odbora ista osoba. Riječ je o predstavnici Ministarstva mora prometa i infrastrukture Vildani Megli, iskusnoj pravnici koja te funkcije dobiva već godinama.

Karijera u Nadzornim odborima

Prema javno dostupnim podacima, gospođa Megla još u studenom 1998. ušla je u jedan od nadzornih odbora u zrakoplovnom sektoru. Radilo se o Nadzornom odboru Zračne luke Dubrovnik, gdje je bila zamjenica predsjednika. Ministar prometa u Vladi Zlatka Mateše tada je bio Željko Lužavec. Ostaje u tom nadzornom odboru i za mandata Božidara Kalmete, te ulazi i u Nadzorni odbor Zračne luke Pula.

U ZTC-ov nadzorni odbor ušla je još 2012. kada je ministar prometa bio SDP-ov Siniša Hajdaš Dončić, dok u HKZP-ov Nadzorni odbor ulazi za mandata ministra Olega Butkovića.

Kratko vrijeme obnašala je i dužnost ravnateljice Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, a redovito je u povjerenstvima i drugim nacionalnim tijelima vezanima za zračni promet. Ipak, kao predsjednica Nadzornih odbora HKZP-a i ZTC-a zasigurno bi trebala imati najveću odgovornost.

Što zapravo radi Nadzorni odbor?

Nadzorni odbor, prema Zakonu o trgovačkim društvima, nadzire vođenje poslova tvrtke. Njegovi članovi mogu pregledavati i ispitivati poslovne knjige i dokumentaciju firme, mogu kontrolirati blagajnu i vrijednosne papire, ali i sve druge stvari. Za to čak mogu angažirati i stručnjake, propisuje zakon. O svemu što radi Nadzorni odbor obavještava skupštinu.

“Nadzorni odbor ima obvezu, ako uoči probleme, o tome obavijestiti vlasnika, u ovom slučaju državu. Mi od njih do sada nikakvo upozorenje nismo dobili”, istaknula je u srijedu na konferenciji za medije o problemima s kanaderima Jadranka Čengija Šarić, direktorica Sektora za restrukturiranje i prodaju u CERP-u. Samo ćemo podsjetiti da CERP u ZTC-u predstavlja državu kao vlasnika te tvrtke.

Već smo javili da je unatoč halabuci oko kanadera taj isti CERP tek prije tri dana od Nadzornog odbora ZTC-a, ali i njegove uprave, zatražio izvješća. Učinjeno je to sada iako se već mjesecima ukazuje na probleme s kanaderima i air-tractorima.

Tražili smo komentar i od Ministarstva

Telegram je tražio od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture očitovanje o potezima Vildane Megle budući da je njihova predstavnica u nadzornim odborima dvije tvrtke koje potresaju skandali.

Uzvratili su nam kratko kako to nije njihova nadležnost. Upućuju nas na CERP i upravu HKZP-a, te kažu kako Nadzorni odbor ima “samo ovlasti iz Zakona o trgovačkim društvima”. Ne govore na koje točno ovlasti mislite. No, da, to su one koje smo naveli nešto ranije u ovom tekstu.

Problem je što svi kažu: ‘Ne talasaj’

Neformalno smo razgovarali i s ljudima upućenima u ovu problematiku koji kažu kako je gospođa Megla tek jedna od onih predstavnika države u Nadzornim odborima koji uglavnom šute i ne ‘talasaju’. Jer, ukoliko se pobune počinje njihov progon unutar sustava, kažu nam sugovornica iz zrakoplovnog sektora.

“Ona je savjesna državna službenica koja obavlja zadaću koja joj je povjerena. Radi sve u okviru zahtjeva politike i dijeli stav onih koji smatraju da Nadzorni odbor ne može ništa”, kaže nam drugi sugovornik iz zrakoplovnog sustava dobro upoznat sa situacijom u ZTC-u. Prema njegovim riječima krivnja i nije na Vildani Megli, kao predsjednici Nadzornog odbora, već na cijelom sustavu u kojem isti ljudi donose regulativu, provode odluke, te obavljaju nadzor.

Članstvo u Nadzornim odborima se plaća

Nekadašnji zaposlenik ZTC-a za Telegram se prisjetio kako od strane Nadzornog odbora kojeg već godinama vodi gospođa Melga nije vidio baš nikakav nadzor.

“Nisu poduzeli ništa da natjeraju upravu da nešto promijeni. Sjećam se da su shvatili da prokišnjava krov tek kada su vidjeli vodu na podu, nisu bili zainteresirani niti za jedan posao, nisu poticali komercijalizaciju poslovanja ZTC-a. Bili smo blizu suradnje s Fincima, Šveđanima, Švicarcima, Ukrajincima, Slovacima, ali ništa od toga nije realizirano. Najvažnije je bilo da se ne talasa”, govori nam potvrđujući da članovi nadzornog odbora za svoj rad primaju naknadu.