U Britaniji je apsolutni kaos zbog nestašice goriva, vojska je u stanju pripravnosti. Kako je do toga uopće došlo?

Srž problema je nedostatak vozača kamiona, a iz EU-a su Britancima poručili - sami ste si krivi

Image: 634357550, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia
FOTO: Profimedia

Britanci se već četvrti dan masovno okupljaju oko benzinskih postaja i satima čekaju na red kako bi napunili spremnike, strahujući da će doći do nestašice goriva iako vladajući tvrde – goriva ima dovoljno. I ima ga dovoljno, međutim, ono se nalazi u rafinerijama, a Britaniji drastično nedostaje vozača kamiona koji bi to gorivo prevezli iz rafinerija do benzinskih postaja.

Zbog naljeva frustriranih Britanaca jučer je 90 posto postaja na britanskom otočju presušilo, a cijene goriva su dosegle najviše razine u posljednjih osam godina. Pojavili su se i strahovi da neki iskorištavaju nastalu krizu kako bi profitirali. Britanska vlada upozorila je sunarodnjake da ne kupuju panično, a vojsku su stavili u stanje pripravnosti ako će biti potrebna njihova pomoć u prevoženju goriva. Suspendirali su i zakon o tržišnom natjecanju za naftne kompanije da lakše koordiniraju raspodjelu goriva.

A kako bi stali na kraj nedostatku vozača, vlada Borisa Johnsona je preko vikenda odobrila 5000 privremenih viza za kamiondžije iz Europe, no s druge strane kanala La Manche došla im je jasna poruka: sami ste si krivi. Ipak, danas vladajući i Udruga trgovaca gorivom (Petrol Retailers Association -PRA) poručuju – situacija se stabilizira. No, upozoravaju problem i dalje postoji. Donosimo pregled kaotične situacije u Britaniji.

Kako je nastala kriza?

Cijela strka i navala na benzinske postaje krenula je krajem prošlog tjedna nakon što je britanska naftna kompanija British Petrol (BP) objavila da će privremeno zatvoriti nekoliko benzinskih postaja, jer im nedostaje vozača da prevoze gorivo.

Iako su vladajući odmah poručili da nema nestašice goriva i pozvali ljude da nastave normalno kupovati, diljem Velike Britanije počele su se stvarati ogromne gužve ispred benzinskih postaja, jer su građani u panici krenuli puniti spremnike. Tako je u nedjelju PRA objavila kako su dvije trećina postaja presušile, a da su ostale “djelomično suhe i da ostaju bez goriva”, a jučer su poručili da je presušilo do 90 posto postaja. Potražnja je dovela i do najviših cijena goriva u Britaniji u posljednjih osam godina.

Čelnik Udruge Brian Madderson za BBC Radio 4 je danas rekao kako ljudi preko društvenih mreža jave kada kamion s gorivom dođe do postaje i da ljudi nahrle “kao pčele na med” i isprazne postaju u nekoliko sati. Naglasio je kako neće uvoditi ograničenje koliko netko može kupiti goriva, jer ne žele riskirati zaposlene na postajama. Osudio je profitiranje na ovoj krizi nakon što su neke postaje podigle cijene benzina. Članicama Udruge je poručio da to nije ispravno i pozvao ih da dobro razmisle o tome, jer će im ljudi to zapamtiti.

Reakcija britanske vlade

Britanski ministri su tijekom krize više puta upozoravali građane da se suzdrže od panične kupnje, no Britanci su se uglavnom oglušili na njihove apele. Vlada u Londonu je stoga jučer suspendirala primjenu zakona o tržišnom natjecanju u naftnom sektoru kako bi kompanijama olakšala koordinaciju u dostavi goriva na benzinske postaje. Dužnosnici su rekli kako bi suspenzija tvrtkama mogla olakšati razmjenu informacija i da lakše odrede kojim je dijelovima zemlje najviše potrebna dostava goriva, javio je BBC.

Danas je vlada vojsku stavila u stanje pripravnosti kako bi, ako će to biti potrebno, pomogli u prevoženju goriva u dijelove zemlje pogođene paničnom kupnjom, iako su neki zazivali da odmah mobiliziraju vojsku. U zemlji raste zabrinutost da mnogi zaposleni u zdravstvu, hitnim službama i drugim prioritetnim djelatnostima ne mogu raditi svoj posao, jer nemaju dovoljno goriva.

Ministar za poslovanje Kwasi Kwarteng stavljanje vojske u stanje pripravnosti opisao je kao razmjeran i oprezan korak te da će vojska, ako će biti mobilizirana, osnažiti lanac opskrbe i smanjiti pritisak koji je izazvala povećana potražnja.

Stabilizacija na vidiku

Ministar prometa Grant Shapps danas je rekao kako postoje znakovi da se kriza smiruje i pozvao je ljude “da ne pune plastične boce gorivom”, jer je to opasno i ne pomaže rješavanju situacije. “Postoje znakovi stabilizacije rezervi na postajama, ali to se još neće odraziti na redove. Međutim, ovo je prvi put da vidimo više goriva u samim postajama. Što se prije vratimo normalnom kupovnim navikama to će se prije situacija vratiti u normalu”, poručio je Shapps.

Smirivanje situacije vidi i Udruga trgovaca gorivom, naglasivši kako vide smanjenje potražnje, ali upozoravaju kako su neke postaje i dalje bez goriva. Poručili su kako i dalje ima paničnog kupovanja i velikih gužvi. Međutim, istaknuli su da problem i dalje postoji, naglasivši da i dalje nedostaje vozača kamiona.

Zašto nedostaje vozača?

Nedostatak vozača kamiona u Britaniji nije novonastala situacija. Mnogi smatraju da je do nestašice došlo zbog pandemije koronavirusa, Brexita, ali i drugih čimbenika. Prije krize s dostavom goriva, supermarketi i farmeri su mjesecima upozoravali da će manjak kamiondžija dovesti do prekida u lancima opskrbe te da će police trgovina biti sve praznije. No, za prijevoz goriva potrebna je i posebna dozvola što je dodatno otežalo trenutnu krizu.

Udruženje cestovnih prijevoznika tereta (Road Haulers Association – RHA) procjenjuje da u UK-u nedostaje više od 100.000 kvalificiranih vozača, što uključuje tisuće vozača državljana zemalja članica EU-a, koji su prije Brexita živjeli i radili u Britaniji. I prije pandemije je nedostajalo oko 60.000 kamiondžija. Kako piše BBC, zbog pandemije se puno europskih vozača vratilo u svoje zemlje, a prijevozne kompanije kažu da ih se malo vratilo. Zastalo je i provođenje ispita za dozvole vozačima teretnih vozila, pa je sve manje novih vozača.

Iz sektora su britansku vladu u lipnju upozorili da je 2020. testove prošlo 25.000 manje ljudi nego 2019. Vozača kamiona nedostaje i u Europskoj uniji, međutim, u Britaniji je puno gore zbog Brexita. Mnogi vozači kamiona iz EU-a koji su otišli u svoje zemlje nisu se ni mogli vratiti na britansko otočje zbog novih migracijskih pravila. Bilo je i poreznih promjena zbog kojih je europskih državljanima bilo puno skuplje raditi u Britaniji.

‘S**nje koje ste sami stvorili’

Vlada u Londonu je zbog toga tijekom vikenda odlučila ponuditi 5000 privremenih viza za kamiondžije iz Europe, koji bi u Britaniji mogli raditi do Božića i onda se morali vratiti kući. Međutim, iako je ponuda uključivala visoke plaće vozači iz EU-a neće doći na otok, upozorio je Edwin Atema iz Saveza nizozemskih sindikata, koji predstavlja vozače diljem Unije. Njegova direktna poruka za BBC Radio 4 odjeknula je društvenim mrežama u Britaniji.

“Radnici u EU-u s kojima razgovarano neće ići u UK za kratkoročnu vizu kako bi pomogli izvući UK iz s**nja koje ste sami stvorili”, rekao je Atema.

I britanski poslovni čelnici su upozorili kako je izdavanje privremenih viza kratkoročno rješenje, koje neće riješiti akutni nedostatak radne snage. Ministar Shapps je, pak, paniku zbog goriva nazvao “proizvedenom situacijom” i za sve okrivio udruženje prijevoznika.