Presica oko remonta kanadera. Šef ZTC-a se pravda: 'Mi ne proizvodimo cipele'; Banožić: 'Ne treba mi ostavka'

Nakon sastanka oko kašnjenja remonta medijima se obratio Banožić i predstavnici ZTC-a

Požari gotovo svakodnevno izbijaju u Hrvatskoj, a vatrogasne snage s njima se bore bez tri protupožarna zrakoplova, koja su zapela na remontu u Zrakoplovno-tehničkom centru (ZTC-u). Ovog je tjedna Jutarnji list objavio da je još jednom, treći put, odgođena predaja zrakoplova, jer, između ostalog, djelatnici ZTC-a navodno uzimaju godišnji i otvaraju bolovanje pa rade u Zapadnoj Europi.

Zbog kašnjenja remonta ministar obrane Mario Banožić danas se u MORH-u sastao s predstavnicima ZTC-a i Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP-a), koji imenuje direktora i Nadzorni odbor ZTC-a. Nakon sastanka Banožić je kazao da su razgovarali o “stanju materijalnih resursa”. “Bilo bi puno lakše raditi protupožarnu sezonu da imamo pune kapacitete”, kazao je ministar.

Naglasio je da su rokovi, koje su dogovorili sa ZTC-om više puta pomaknuti. “Ta dinamika se iz tjedna u tjedan pomiče i moramo izraziti nezadovoljstvo. Osigurali smo sva sredstva i uvjete da potpišemo ugovor i oslonimo se na jedinu tvrtku u Hrvatskoj koja može raditi na servisiranju aviona”, rekao je dodavši kako se nada da sljedeće godine neće biti ovakvih problema. Novi rok ZTC-u sada je 15. kolovoza.

Dva zrakoplova servisirat će cijelo ljeto

Banožić je zatim riječ prepustio direktoru ZTC-a Zdravku Klancu, koji je rekao da trenutno u jednom hangaru imaju dva zrakoplova. Nada se, kaže, da će početkom sljedećeg tjedna Hrvatsko ratno zrakoplovstvo moći preuzeti jedan od zrakoplova dok će drugi kanader ostati kod njih na servisu cijelo ljeto. “Na njega ne računamo”, kazao je.

U drugom hangaru imaju još jedan AirTractor, rekao je Klanac dodavši da su jedan zrakoplov, čiji se popravak otegao više mjeseci, predali HRZ-u prošli tjedan. “Jedan od razloga zbog koga će ovaj AirTractor kasniti jer smo imali problematične radove. Imali smo varenje strukture na četiri mjesta, to je zahtjevan posao, zrakoplov trpi velike pritiske jer je dvosjed i jer se na njemu uz gašenje radi i obuka pilota”, izjavio je.

Kazao je i kako im je jučer iz Zadra stigao još jedan AirTractor koji je oštećen zbog slijetanja na plovke. “Krenut ćemo s radovima, ali mislim da će ostati preko ljeta, jer uz radove ima i godišnji pregled”, rekao je.

‘Ne želim biti istražni organ’

Na pitanje smatra li se odgovornim za ovakvo stanje jer se usred protupožarne sezone govori o remontu zrakoplova, Klanac je odgovorio potvrdno. “Na čelu sam ZTC-a i odgovoran sam za sve dobre i loše stvari. Moja savjest je mirna, što se mene tiče i velikog broja ljudi, napravili smo sve da se radovi naprave”, ustvrdio je te se osvrnuo na navode da im mehaničari rade u inozemstvu dok su na bolovanju.

“Imamo 27 mehaničara, njih 6 je na godišnjem, dvoje se vraća idući ponedjeljak. Dva radnika na bolovanju koji rade vani – to sam čuo iz medija. Za jednog od njih smo, prije nekoliko godina, od inspekcije HZZO-a tražili provjeru bolovanja. Čuo sam da netko od vas ima snimke. Za mene je ta snimka za izvanredan otkaz i tako ću postupiti ako je dobijem”, rekao je te dodao:

“Čuo sam da se radi o mehaničaru koji je sam sebe fotografirao u Austriji i slao kolegama. Ne želim biti istražni organ i provjeravati tko ima te snimke, ali neka mi ih pošalju.”

‘Ne proizvodimo cipele’

Klanac je ustvrdio da MORH nisu obmanuli, pa dodao da ako to i jesu napravili da to nisu učinili “namjerno i zlonamjerno”. Kazao je kako ministar od njega nije tražio njegovu ostavku, ali da je on sam o tome razmišljao. “Osobno sam napravio sve što sam mogao. Ovdje su predstavnici CERP-a, moj mandat je uvijek na raspolaganju. Nisam predao ostavku jer bi to značilo bijeg od problema.”, kazao je.

Na upit jesu li se pripremili, rekao je da su imali tešku godinu te da su 1. srpnja, na konferenciji, sve obrazložili. “Ove godine su bili četiri petogodišnja pregleda koji iziskuju dvostruko više vremena od običnih godišnjih. Morali smo odraditi opsežne biltene, provjere svih veza tijela i krila letjelice – to znači kompletno skidanje vijaka”, ustvrdio je te nastavio:

“To je izuzetno zahtjevno i jedni smo od rijetkih u Europi koji smo napravili taj pregled. S obzirom na to da je trebalo puno vremena od proizvođača smo isposlovali da se drugom metodom riječi taj problem, bez vađenja vijaka. Nitko na svijetu ne može jamčiti ovakvu vrstu radova na letjelicama. Ne proizvodimo cipele.”

Popravljaju privatne automobile

Klanac je kazao kako rade na 20 godina starim zrakoplovima. “Svako testiranje kod mene osobno budi strah jer ne znam što ćemo novo otkriti. Ne smijemo si dozvoliti da avion iz ZTC-a izađe neispravan”, ustvrdio je, a na tvrdnju da se upravo to nedavno dogodilo te da je HRZ sam popravio kvar, Klanac je rekao: “Naša ekipa je otišla i popravila kvar.”

Komentirajući navode da su u ZTC-u popravljali privatne automobile Klanac je kazao kako je dozvolio uvoz vozila izvan radnog vremena. “To je politika firme, pomažemo djelatnicima. To nije utjecalo na rad na zrakoplovima”, naglasio je.

Klanac je potvrdio da je predstavnik radnika bio suzdržan kada je u ožujku ponovno izabran za direktora Uprave.

‘Ne trebaju nam ostavke’

Banožić, na pitanje koga smatra odgovornim za ovu situaciju, ustvrdio je kako je MORH učinio sve da imaju “željeni broj materijalnih resursa”. “Imao sam nekoliko sastanaka s raznim informacijama, svaki put su uvjeravali da će do određenog datuma biti gotovo. Danas smo iskomunicirali nove rokove, mogu samo vjerovati tome”, kazao je te nastavio:

“Možemo jedino tražiti određenu penalizaciju ZTC-a ili jamstva. CERP će dalje tražiti određene sankcije. Neću tražiti ostavku jer na to nemam pravo. Sad nam trebaju avioni, a ne ostavke. Nakon protupožarne sezone možemo tražiti ubrzanje procesa i garancije. Nije mi u interesu pokretati garancije da se sutra kaže da se zrakoplov ne može isporučiti jer je MORH ovršio račune ZTC-a. Svi trebamo malo mudrosti.”

Na pitanje treba li se ponoviti kornatska tragedija da netko preuzme odgovornost, Banožić je odgovorio: “Svaku tragediju usred takvih događaja ne treba komentirati… Tražiti odgovornost u tragediji ne može biti upiranje prsta, da se to dogodilo zbog kanadera ili nečeg drugog. Mogu tražiti, a to sam rekao i na sastanku, da se isporuči ono što je MORH osigurao. Osim ZTC-a nemamo drugo rješenje trenutno.”

CERP: ‘Napravili smo svoj posao, prekjučer’

Banožić je odgovorio i na pitanje koliko je ZTC ukupno dobio novaca od MORH-a. “Za održavanje HRZ ima oko 105 mililjuna kuna, od toga se 30 milijuna odnosi na ugovor sa ZTC-om, tu negdje računamo”, kazao je ministar ponovivši da mu trenutno ne trebaju ostavke.

Direktorica Sektora za restrukturiranje u CERP-u Jadranka Čengija Šarić kazala je da ne isključuju mogućnost smjena nakon protupožarne sezone. Rekla je da su zatražili izvješće Nadzornog odbora ZTC-a koji nadzire poslovanje društva. “Tražili smo i izvješće Uprave, a kada ih dobijemo nadležno tijelo CERP-a će onda donijeti odluku. Ne isključujemo nikakvu mogućnost. Tražili smo dostavu izvješća bez odlaganja.”

Na pitanje zašto CERP nije ranije tražio izvještaj ZTC-a s obzirom na to da su mediji još na početku protupožarne sezone, 15. lipnja, izvještavali da remont zrakoplova nije gotov, Čengija Šarić je kazala: “Gledajte. CERP ne vodi operativno poslovanje. Ne možemo se uplitati u posao koji naš. Naš posao smo učinili”. Na pitanje novinara kada su napravili svoj posao, kratko je odgovorila: “Prekjučer.”

‘Nećemo smjenom riješiti problem’

Novinari su zatim Banožića pitali je li njemu to prihvatljivo, na što je ministar rekao: “Mislim… Meni je jedino prihvatljivo da dobijemo ovaj kanader i AirTractor. Proći će protupožarna sezona pa ćemo onda ove detalje.” Dok je Banožić odgovarao na pitanje u pozadini je novinar ustvrdio kako CERP nije odradio svoj posao na što je Čengija Šarić rekla: “Jesmo.”

Kada su novinari ustvrdili da se ne može čekati kraj protupožarne sezone, s obzirom na veliki broj požara, pa i nedavno stradanje dubrovačkog vatrogasca. “Hoćemo li sa smjenom direktora riješiti problem kanadera? Nećemo. Pustimo da prođe ovaj dio. S obzirom na broj požara to nas sada treba zanimati”, naglasio je pa nastavio:

“Dajte da izvučemo ovo. Što se tiče ugovora i plaćeno, budućnost održavanja je tema za drugu polovicu osmog mjeseca… Ne bih dovodio u pitanje potencijalnu štetu zbog ovog stanja. Zanima me materijalni resurs. Potrebna nam je sigurnost, ne mogu ulaziti u probleme rada ZTC-a.”

‘Ne znam hoće li biti dovoljno’

Zapovjednik HRZ-a i protuzračne obrane Michael Križanec kazao je da će do kraja protupožarne sezone raditi “s onime što imamo”. “Hoće li biti dovoljno ili ne, možemo reći da ili ne i pogriješiti. Ovisi koliko će biti požara, koliko će se ljudi pridržavati osnovnog postulata – preventive, koliko će biti pažljivi. Drugo je rana dojava, a treće optimalna uporaba snaga. Složeno je. Ne znam hoće li biti dovoljno.”

Ustvrdio je da pilota imaju dovoljno, ali da ne može u javnosti iznositi koliko ih ima.