U talijanskoj Cremoni upravo se pohranjuje zvuk Stradivarijevih violina pa je gradonačelnik naredio svima da budu tiho

Policija na ulici pazi da nitko ne proizvodi iznenadne zvukove

A picture shows the "Macdonald" Stradivarius viola created in 1719 by Antonio Stradivari (1641-1737), at Sotheby's auction house in Paris on April 15, 2014. Sotheby's announced the sale of the viola for this spring 2014 in New York, estimated to sell in excess of 45 million US dollars.  AFP PHOTO BERTRAND GUAY (Photo by BERTRAND GUAY / AFP)
FOTO: AFP

Gradonačelnik talijanskog grada Cremona, Gianluca Galimberti uputio je građanima neobičan zahtjev – moraju biti tiho, bez da proizvode iznenadnu i nepotrebnu buku. Cremona je rodni grad najboljih majstora izrađivača violina, uključujući Antonija Stradivarija, koji je u 17. i 18. stoljeću napravio neke od najboljih violina i čela ikada.

Građani sad nehotice sudjeluje u ambicioznom projektu, dok traje digitalna prezervacija, odnosno snimanje zvukova Stradivarius instrumenata kako bi u njima mogli uživati i nadolazeće generacije. Pohranjuju se i instrumenti majstora Andree Amatija i Giuseppea Guarnerija, a dotle je u dijelu grada u kojem se sve snima preusmjeren promet, a policajci patroliraju ulicama i paze da nitko ne radi preveliku buku.

Zvuk koji će s vremenom nestati

Stradivarijeve violine, viole i čela predstavljaju vrhunac inženjerstva zvuka, čiji ton nitko do sada nije uspio ponoviti. Fausto Caccaiatori, kustos muzeja violina u Cremoni objasnio je za The New York Times da svaki njegov instrument ima svoju osobnost. Dodaje da će se njihov zvuk bez sumnje promijeniti i mogao bi potpuno nestati kroz nekoliko desetljeća, zbog jednostavnog razloga; vijeka trajanja instrumenta. Kako bi i buduće generacije mogle uživati u zvuku ovih instrumenata, inženjeri rade na projektu Stradivarius Sound Bank, svojevrsnu banku zvuka u koju će pohraniti sve moguće zvukove koje mogu proizvesti četiri instrumenta iz kolekcije muzeja.

Thomas Koritke, inženjer zvuka iz Hamburga, kaže da im je trebalo nekoliko godina da nagovore čelnike muzeja da im dozvole korištenje 500 godina stare instrumente. Zatim su trebali pronaći najbolje glazbenike koji savršeno poznaju te instrumente, zatim je trebalo istražiti a potom i inženjirati akustiku. Srećom, gradonačelnik je ujedno i predsjednik zaklade Stradivarius, koja je i vlasnik muzeja, pa je dozvolio da se zatvore ulice oko muzeja na pet tjedana i tražio od građana da budu tiho.