U zračnom prometu imamo probleme: uređaji krivo pokazuju udaljenost između aviona, radio postaje uletavaju u kanale

Vlada je prihvatila izvješće koje potvrđuje brojne probleme o kojima je Telegram već pisao

13.03.2014., Zagreb -  Hrvatska kontrola zracne plovidbe. Kontrolori leta na radarima prate zracni promet u regiji.
Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Izvješće Povjerenstva za upravljanje sigurnošću u zračnom prometu u 2015. i 2016. godini koje je Vlada prihvatila na svojoj jučerašnjoj sjednici potvrđuje brojne probleme sa sigurnošću u hrvatskom zračnom prometu o kojima je Telegram pisao u siječnju prošle godine. Izvješće je povjerenstvo, kojeg su u tom periodu vodili bivši i sadašnji čelni ljudi Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo Omer Pita i Ante Lažeta, predalo Vladi krajem prošle godine, a sada je i službeno razmatrano.

Prema njemu, tijekom 2015. godine podnijeto je ukupno 615 izvješća o događajima povezanima sa sigurnošću u zračnom prometu. Među njima, 110 ih se odnosilo na smetnje i kvarove sustava za pružanje usluga komunikacije, navigacije i nadzora, za što je zadružena hrvatska kontrola leta.

Različiti signali u kontroli leta i avionima

Potvrđena je i Telegramova informacija iz siječnja 2016. o povećanom broju indikacija lažnih STCA (Short Term Conflict Alert), alarma koji signaliziraju kontrolorima leta da na vrijeme razdvoje avione u zraku, te MAC-eva, koji signaliziraju opasno približavanje, gubitak separacije ili sudar zrakoplova u zraku. MAC-eva je, prema tablici u izvješću koja je prihvatila Vlada, bilo 70.

Jedan od incidenata, o kojem smo pisali nedugo nakon što se zbio, zabilježen je hrvatskom nebu krajem 2015. godine. Naime, kontrolor leta na zaslonu svog nadzornog ekrana vidio je da dva aviona lete na udaljenosti od 5,1 milje jedan od drugoga. Zato je pilotima poručio da nastave istim pravcem. Međutim, u jednoj od letjelica tada se uključio uređaj koji signalizira da se nalazi preblizu drugom zrakoplovu. Taj uređaj upozorio je na mogući sudar.

U službene kanale ubacivale su se radio postaje

“Nalazim se na udaljenosti od samo 3,7 milja i poduzimam razdvajanje”, poručio je pilot hrvatskom kontroloru. “Odobreno”, odgovorio mu je kontrolor, koji je potom taj slučaj i prijavio. Tako bliski susreti aviona nisu dozvoljeni i potrebno ih je posebno pomno analizirati, bez obzira na konačni sretan ishod.

Sada se, u izvješću Povjerenstva, povećanje broja ovakvih incidentata objašnjava činjenicom da su ranije ti sigurnosni događaji procjenjivani nižom razinom ozbiljnosti, pa nisu evidentirani na razini cijele države. Međutim, izvori Telegrama iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe upozoravali su tada kako je u pitanju iznimno ozbiljan problem.

Zabilježeni su u tom istom periodu i brojni problemi s čujnošću na frekvencijama. Radilo se o doista nevjerojatnim smetnjama, jer su se u službene kanale putem kojih se komunicira u zračnom prometu ubacivale razne radio postaje. O tome je povjerenstvo izvjestilo HAKOM.

U tablicama nema svih podataka

I dok su ovi podaci u smetnjama u komunikaciji prikazani i u izvješću kao i u popratnim tablicama s konkretnim brojkama, brojčanih podataka o lažnim alarmima u kontroli leta nema. Naznačeno je samo njihovo povećanje. Međutim, broj incidenata i ozbiljnih incidenata tijekom 2015. godine u svom zbiru bio je veći nego 2014. i 2016., što je u izvješću zapisano. Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo odgovorili su nam kako tek u idućim danima možemo dobiti pojašnjenje nedostatka podataka u tablicama.

U 2016. godini situacija je, prema izvješću bila tek nešto malo bolja. Naime, te godine povjerenstvo je zaprimilo ukupno 581 izvješće o sigurnosno problematičnim događajima u zračnom prometu. Taj pad povjerenstvo pripisuje implementaciji europske uredbe koja regulira što se sve mora prijaviti.

Ipak, lani je u odnosu na 2015. bilo više aktivacija sustava koji upozoravaju na opasno približavanje zemlji, dok je Hrvatska kontrola zračne plovidbe podnijela više izvješća zbog nepridržavanja naredbi kontrole letenja, problema u komunikaciji i neodobrenog upada u kontrolirani zračni prostor.