U ZTC-u sad je već ozbiljan kaos. Kanaderi kasne, mehaničari bježe, priča je puna rupa. Šef? Ne miče se i nitko ga ne dira

Direktor Zrakoplovno-tehničkog centra Zdravko Klanac ne pomišlja na ostavku, država ne vidi problem

FOTO: Pixsell

Direktor Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) Zdravko Klanac u četvrtak je opet, nakon svega nešto više od tjedan dana, ponovno stao pred medije. Na istup je primoran nakon što je u medijima objavljeno da su dvojica mehaničara dala otkaze, a ubrzo su se pojavile informacije da su još dva radnika otišla. Zbog najnovije situacije Klanac nije mogao precizno odgovoriti kada će Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu biti isporučen četvrti kanader, niti kada će biti popravljen peti, od šest što ih ZTC mora remontirati prema ugovoru s MORH-om. On je sklopljen u siječnju ove godine i težak je 30-ak milijuna kuna.

No, sve što se od tada događalo ukazivalo je da će s remontom biti problema, odnosno da kanaderi neće biti spremni za protupožarnu sezonu. Unatoč tome, Klanac i dalje tvrdi da ne vidi ništa sporno. Javno se zapitao: “kako je ZTC postao najveći problem u Hrvatskoj”. Čelnom čovjeku državne kompanije zadužene za popravak kanadera nije jasno zašto ga pitaju za kašnjenje s popravcima, u trenutku kada cijela obala gori.

Ono što posebno upada u oči nakon posljednjeg istupa Klanca i njegovog prvog suradnika, direktora servisa Romana Babića, jest kronologija koja im, prema najnovijim informacijama, ne ide u prilog. Tu je još nekoliko rupa, pažljivo smo ih pobrojali.

1. Što se čekalo od prosinca prošle godine?

Babić je na jučerašnjoj presici izjavio da su nalog za dodatne provjere na kanaderima dobili u prosincu. Kako nije rekao koje godine, za pretpostaviti je da je to bilo lani. Od ranije je poznato da je ugovor s MORH-om za remont kanadera sklopljen u, kako je rekao sam Klanac, ‘siječnju ili veljači’. Budući da ni on nije precizirao godinu, opet je za zaključiti da se radilo o ovoj godini. Naime, ugovor za popravke kanadera obnavljaju se svake godine, pa je onda jedino logično da je to učinjeno i na početku 2022. godine.

Sada i Klanac i Babić opravdavaju kašnjenje remonta navodnim dodatnim provjerama koje su im naložene u prosincu, a oni su unatoč tome MORH-u u siječnju obećali isporuku popravljenih kanadera po početka protupožarne sezone, dakle do lipnja ove godine.

Babić danas uopće nije rekao tko im je točno naložio dodatne provjere, niti je objasnio zašto se sve oteglo do početka protupožarne sezone. Ranije je spominjano da je riječ o provjerama koje nalaže proizvođač kanadera, no Telegramovi izvori tvrde da su one propisane godinama unaprijed, te da ništa iznenadno ne može poremetiti tijek remonta. Za jedan kanader sada je najavljeno da će biti gotov do Božića.

2. Ne vidi razlog zašto bi ponudio ostavku

Klanac je jučer nekoliko puta istaknuo da se osjeća odgovornim za sve što se događa u ZTC-u, ali da ni za što nije kriv. Pri tome je čak novinarki Ivani Pezo Moskaljov, koja ga je pitala tko je odgovoran za propast remonta, potpuno neprimjereno uzvratio “Što želite od mene? Da se ubijem?”.

Klanac pritom odbija ponuditi ostavku. To nije želio učiniti ni prije tjedan dana na konferenciji za medije održanoj u MORH-u. “Očito je ZTC postao najveći problem u državi. Pa nismo mi krivi što je galeb udario u avion. Ne znam što više treba. Rekao sam da smo imali strašnih problema. Kad vam se pomakne jedan avion dva do tri mjeseca, sve se pomiče. Izgubili smo desetke tisuća radnih sati zbog bolovanja radnika koji su bili bolesni”, rekao je Klanac koji odbacuje špekulacije da je lagao ministru obrane Mariju Banožiću oko rokova do kojih bi avioni trebali biti spremni.

Zanimljivo je ovdje primijetiti da s preispitivanjem odgovornosti šefa ZTC-a ne žuri ni sam ministar Banožić, kojem kasni isporuka kanadera. Još prošli tjedan najavio je da će sve analizirati tek nakon požarne sezone. Ne žure izgleda ni u CERP-u, čiji je upravni odbor nadležan za postavljanje direktora ZTC-a. Oni su nam prije dva dana potvrdili da su dobili tražene izvještaje ZTC-a o stanju s remontom kanadera, no odluku o sudbini Zdravka Klanca još nisu donijeli. Kad će? Ne zna se.

3. Što zapravo čeka toliko prozivani šef ZTC-a?

Klanac i njegov prvi suradnik danas su potvrdili da su dvojica radnika koji su bili na dugotrajnom bolovanju zatražila sporazumni raskid ugovora o radu. Sumnja se da je riječ o mehaničarima koji su tijekom bolovanja radili u inozemstvu. Klanac je najavio da će zatražiti kontrolu njihovih bolovanja, te podnijeti protiv njih kaznene prijave. Spominjao je i da su ti ljudi svega tridesetak dana ove godine bili na svojim radnim mjestima. Još prošli tjedan uvjeravao je da ne zna tko su mehaničari koji u fušu rade u inozemstvu.

To je, prema Telegramovim izvorima, potpuno nemoguće. Naime, svaki mehaničar potpisuje svoj dio odrađenog posla, te zbog toga postoji jasna evidencija onoga što svatko od njih odradi. Pitanje je li gospodin Klanac znao i tolerirao odlaske svojih mehaničara na rad u druge države. Više izvora nam pritom tvrdi da su neki od radnika odrađivali servise na šefovim privatnim automobilima u radioni ZTC-a.

No, i ako gospodin Klanac nije znao ništa, potpuno je nejasno zašto u ovako kriznoj situaciji već nije provjerio bolovanja svojih mehaničara i zašto ih nije prijavio za kršenje ugovora o radu. Naime, zaposlenici ZTC-a u ugovorima imaju klauzulu prema kojoj, sve dok rade za ZTC ne smiju obavljati srodne poslove za druge tvrtke.