Uprava zračne plovidbe: 'Kontrolori traže povećanje plaća i do 25.000 kn. A već smo im dali masaže, nutricioniste i 35 dana godišnjeg'

Uprava HKZP-a objašnjava zašto nije ispunila sve zahtjeve sindikalista

Hrvatski strukovni sindikat kontrolora letenja (HSSKL) najavio je štrajk koji bi trebao započeti 21. srpnja 2022. u sedam sati po lokalnom vremenu i trajati do ispunjenja zahtjeva što su ih sindikalisti postavili pred upravu Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP).

I dok iz sindikata tvrde da se njihovi zahtjevi odnose na optimalnu raspodjelu rada i odmora budući da rade jedan od najstresnijih poslova na svijetu, te usklađivanje rasta plaća s rastom inflacije, iz HKZP-a objašnjavaju kako na dio zahtjeva nisu mogli pristati jer kontrolori traže plaće veće i za 20 tisuća kuna. Drugim riječima, nekim kontrolorima bi mjesečna primanja sa sadašnjih oko 50 tisuća kuna narasla na preko 70 tisuća kuna.

Kako uprava nije mogla pristati na to povećanje od 32 posto, već nudi prosječno povećanje od sedam posto, kontrolori će od četvrtka štrajkati. To znači da će se u svim zračim lukama u Hrvatskoj, osim u onoj u Osijeku, raditi sa svega 40 posto kapaciteta. To je, istovremeno značiti i ogromne gubitke za kontrolu leta koja je nakon dvije pandemijske godine konačno dočekala povećanje zračnog prometa.

‘Već smo značajno unaprijedili prava svih radnika’

Uprava objašnjava da su od ožujka ove godine kada su započeli pregovore oko izmjena Kolektivnog ugovora prihvatili 33 različita zahtjeva HSSKL-a.

“Njima su značajno unaprijeđena prava svih radnika, a posebno kontrolora zračnog prometa. Kao primjer navodimo povećan broj dana godišnjeg odmora koji može iznositi i preko 35 radnih dana godišnje, te dodatno povećanje broja dana rekreacijskog odmora kontrolora zračnog prometa na 15 kalendarskih dana, od kojih se sedam dana odnosi na program zbrinjavanja stresa financiran od strane Poslodavca u hotelima s 4 zvjezdice i brojnim popratnim uslugama poput sistematskih pregleda, masaža, nutricionističkih preporuka, itd.

Uvodimo i dodatne dane plaćenog dopusta, ukidamo smanjenja plaće za vrijeme privremenog prestanka valjanosti ovlaštenja i posebnih ovlasti, a nudimo i povećanje plaća”, poručuju iz uprave HKZP-a. Dakle, ponuđeno je ukupno povećanje plaća od sedam posto, regresa na 7.000 kuna, naknade za prijevoz na 1.500 kuna neto, te jubilarnih nagrada za 50 posto što iznosi između šest i 33 tisuće kuna.”

Evo kolike su plaće kontrolori odbili

“Ponuđeno povećanje plaća svim kontrolorima zračnog prometa u visini od sedam posto u praksi bi značilo: u odnosu na prosječnu neto plaću oblasnog kontrolora od 51.036 kuna neto, povećanje za 3.623 kuna neto, odnosno plaću od 54.660 kuna neto; u odnosu na prosječnu neto plaću prilaznog kontrolora od 33.650 kuna neto, povećanje za 2.389 kuna neto, odnosno plaću od 36.018 kuna neto; te u odnosu na prosječnu neto plaću toranjskog kontrolora od 21.704 kuna neto, povećanje za 1.541 kuna neto, odnosno plaću od 23.245 kuna neto”, navode dodatno iz uprave HKZP-a napominjući kako je Sindikat djelatnika HKZP-a kao drugi reprezentativni sindikat koji je sudjelovao u pregovorima prihvatio ovu ponudu Uprave i potpisao Kolektivni ugovor.

Ističu i kako zahtjeve HSSKL nisu mogli prihvatiti jer predstavljaju financijski potpuno neodrživa povećanja za sam HKZP. “Prihvaćanje dijela zahtjeva onemogućilo bi normalno funkcioniranje HKZP-a te proizvelo ozbiljnu štetu i tvrtki, ali i široj društvenoj zajednici. Okvirno, tvrdi HKZP, svi zahtjevi HSSKL-a za povećanjem materijalnih prava dosežu i do 45 posto povećanja troškova plaća kontrolorima zračnog prometa, odnosno pojedinačna povećanja plaća i do 25.000 kuna neto na postojeće iznose.

Gubici će biti ogromni, svi će trpjeti

HKZP navodi kako bi ukidanje pripravnosti što ju traže kontrolori također ozbiljno ugrozilo njihovo poslovanje.

“HSSKL traži ukidanje pripravnosti na poziv za kontrolore zračnog prometa, a ona se primarno koristi u slučajevima izvanrednih otvaranja aerodroma. To se događa u hitnim slučajevima, uključujući i primjerice dostavu organa za transplantaciju. Udovoljavanje ovakvom zahtjevu blokiralo bi mogućnost izvanrednih otvaranja aerodroma u Republici Hrvatskoj te je naravno odbijeno od strane Uprave”, poručuju iz HKZP-a.

Tvrde da će zbog štrajka iznad Hrvatske kasniti između 1.600 i 1.850 letova na dnevnoj bazi, a osim što će šteta biti prouzročena HKZP-u trpjet će i zračne luke, prijevoznici, kao i hrvatski turizam, te gospodarstvo u cjelini. “Ukupni potencijalni gubitak prihoda po danu štrajka iznosi oko 2,3 milijuna kuna”, izračunali su u HKZP-u. Na kraju su izrazili i žaljenje zbog odluke sindikata da unatoč dobroj namjeri uprave i otvorenosti u pregovorima ide u štrajk.

Inače, u kontroli leta rade i drugi važni zaposlenici bez kojih je nadzor zračnog prometa nemoguć, poput meteorologa, no HSSKL, doznajemo, zahtjeve postavlja samo za kontrolore.