Uvode se vinjete? Godišnje bi ih mogli plaćati između 1000 i 1500 kn

Ministar prometa kaže da je potrebno prvo pregledati studije i projekte

01.08.2014., Zagreb - Oko 18 sati na naplatnoj postaji Lucko veca kolona bila je na izlazu s autoputa u smjeru Zagreba, nego na ulazu. 
Photo: Goran Jakus/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

U Poligrafu HRT-a raspravljalo se o uvođenju vinjeta, monetizaciji autocesta, stanju u HAC-u i prometnoj infrastrukturi. Gostovali su ministar prometa Oleg Butković, profesor Fakulteta prometnih znanosti Ivan Dadić i predsjednik Nezavisnih cestarskih sindikata Mijat Stanić.

Ministar nije želio komentirati cijene vinjeta

Nužno je što prije provesti restrukturiranje HAC-a i ARZ-a, naglasio je ministar Oleg Butković. “Cilj ove Vlade je uvesti beskontaktno plaćanje na autocestama. Prije donošenja konačne odluke moramo pregledati naručene studije i projekte, a za to ćemo morati pričekati još desetak dana” rekao je.

Navode o cijenama vinjeta ministar nije želio komentirati jer je još rano za to, no zasigurno će se voditi računa da cijena vinjete prati standard građana Hrvatske, rekao je. Cilj je da se uvođenjem vinjeta poveća iskoristivost autocesta.

Stanić smatra da su vinjete zastarjele

Predstavnik sindikata Mijat Stanić oštro se protivi uvođenju vinjeta u Hrvatskoj. Tvrdi da mi nismo tranzitna zemlja i da sve mediteranske zemlje imaju naplatu preko kućica. Tvrdi također da bi razliku u cijeni tada trebala pokrivati država. On se zalaže za poboljšavanje primjene ENC-a i što lakšu dostupnost istog građanima. Tvrdi da su vinjeta u odnosu na ENC zastarjele.

Profesor Ivan Dadić kaže da je nužno uvesti vinjete, a sve u cilju povećanja prometa na autocestama. To će za posljedicu imati povećanje BDP-a za 1% zbog toga što će se olakšati pristup logističkoj infrastrukturi uz autoceste, a povećat će se i sigurnost u prometu rasterećenjem lokalnih i regionalnih cesta.

Ministar Butković monetizaciju autocesta oštro je odbacio, ali i najavio sastanke s privatnim koncesionarima kako bi se što lakše pronašao kompromis ukoliko se Vlada odluči na uvođenje vinjeta.

Cijena bi bila previsoka

Dadić, koji je napravio jedinu studiju o vinjetama u Hrvatskoj, smatra da bi cijena bila previsoka, piše 24 sata.

“Godišnja vinjeta treba stajati između 1000 i 1500 kuna. Ljeti bi cijena kratkoročnih vinjeta, onih od tjedan ili dva, trebala biti 25 posto skuplja” smatra Dadić, koji se nada da će novi ministar prometa održati obećanje i uvesti vinjete.

Naplata može biti i tri milijarde kuna

“Prihodi od naplate cestarine su oko dvije milijarde kuna, ali gotovo milijardu kuna odlazi na zaposlene”, kaže Dadić. S vinjetama, uvjeren je, naplata može biti i oko tri milijarde kuna. Mnogi od 900 zaposlenih na postajama dobili bi otkaze.

“Ali zato bi se s novim čvorovima prazni prostor uz autoceste pretvorio u logističke centre i razvila bi se zemlja”, dodao je.