Detaljan vodič: Od utorka kreće šira upotreba covid potvrda, ovo je 6 najvažnijih stvari koje treba znati

Tko mora imati covid potvrdu od utorka, a tko su iznimke - svi detalji na jednom mjestu

09.07.2021., Zagreb - Konferencija za medije Nacionalnog stozera civilne zastite. Provjera valjanosti Covid potvrda o cijepljenju. 
Photo: Davorin Visnjic
FOTO: Davorin Visnjic

Covid potvrde će od sljedećeg tjedna biti uvedene u sve državne i javne institucije, kako za zaposlenike tako i za posjetitelje. Detalje o upotrebi potvrda, čija je primjena odgođena za jedan dan s ponedjeljka 15. na utorak 16. studenog, predstavio je danas Nacionalni stožer na redovnoj i opsežnoj konferenciji za medije.

“Ne može biti jednostavnije”, tako su na presici opisali vađenje potvrda (moguće je digitalno preko platforme eGrađani i fizički na svim testnim mjestima i šalterima HZZO-a), no tko će ih i u kojim situacijama morati predočiti.

1. Tko ih mora imati?

Obvezne covid potvrde odnose se na sve dužnosnike, državne, javne i lokalne službenike, zaposlenike trgovačkih društava u vlasništvu države, kao i onih u vlasništvu lokalnih samouprava. Isto tako potvrde će morati imati i svi posjetitelji i stranke koje dolaze, kao i pružatelji usluga unutar tih institucija ili “druge osobe koje dolaze po bilo kojoj osnovi”.

Potvrde su obavezne i za vojsku i zaposlenike zračnih luka.

Potvrđeno je da će potvrde morati imati i roditelji prilikom dolaska u škole zbog roditeljskih sastanaka ili informacija. Propisat će obvezno testiranje za one roditelje koji nemaju potvrdu na temelju cijepljenja ili preboljenja te će izmijeniti aktualne preporuke za dolazak roditelja u škole.

2. Tko su iznimke?

Covid potvrde neće morati imati učenici u školama, roditelji ili skrbnici koji dovode dijete ili učenika u školu i vrtić, pojedinci koje prate osobu koja se ne može brinuti za sebe, kao ni osobe koje imaju kontraindikaciju na cjepivo. Potvrde nisu obvezne ni prilikom dolaska u prostore HZZO-a kako bi se fizički izvadila covid potvrda.

Niti studenti neće morati pokazati potvrde, ali i svaka ustanova ima pravo sama odlučiti o primjeni, pa su tako već dva zagrebačka fakulteta najavila da će i njihovi studenti biti uključeni u primjenu covid potvrda.

Naglašeno je da prilikom dolaska u javne institucije potvrde neće morati imati ni djeca mlađa od 16 godina, iako se tijekom ovog tjedna nagađalo da bi potvrde trebali predočiti oni stariji od 12 godina.

3. Iznimka i javni prijevoz

Potvrde nisu obavezne za javni prijevoz, za koji vrijede posebne epidemiološke mjere, naglasili su iz Stožera.

Iznimka za potvrde su i osobe koje dolaze u poštu, ali jedino u slučaju preuzimanja pošiljki s pravnim posljedicama poput poziva za pojavu na sudu. Što se tiče sudova potvrde ne moraju pokazati osobe koje idu na suđenje, ali se moraju pridržavati svih epidemioloških mjere te će Ministarstvo pravosuđa izdati dodatne upute o tome.

Vrijedit će i sva izuzeća od covid potvrda koja trenutno vrijede za sustave zdravstva i socijale. Pa će tako priznavati i druge dokaze o preboljenju koronavirusa poput potvrde liječnika o preboljenju u posljednjih godinu dana izdane na temelju brzog antigenskog testa, kao i na temelju PCR testa, ali uz liječničku dokumentaciju. Priznavat će i vjerojatne slučajeve, ali i oni moraju pokazati medicinsku dijagnozu.

4. Testiranja i troškovi

Primjena covid potvrda odgođena je za jedan dan kako bi zaposlenicima koji nemaju covid potvrde na temelju cijepljenja ili preboljenja omogućili da se testiraju u ponedjeljak. Oni koji se odluče testirati to će morati raditi dva puta tjedno, a poslodavac će odlučivati na koje dane.

Posjetitelji, odnosno korisnici usluga, sami će plaćati testiranje, dok će za zaposlene biti besplatno. Poslodavci će sami odlučivati hoće li direktno plaćati testiranje svojih djelatnika ili će im refundirati troškove. Istaknuli su da će pokušati osigurati jedinstvenu cijenu testova, ali da ne mogu određivati cijene privatnicima, ali ne predviđaju da će cijene odudarati od onih u zdravstvenom sustavu, jer su testovi jeftini.

Na stožeru nisu iznijeli koliko će se zaposlenih morati testirati, ali su najavili kako je omogućeno oko 6500 novih testnih lokacija. Na stranicama Civilne zaštite objavljen je popis gdje se može testirati. Radi se o nepotpunom popisu, tu nema ni približno 6500 lokacija. No, iz Stožera dodaju da će se popis nadopunjavati.

COVID LaboratojiProvodeTest… by Marko Knezevic

5. Kontrole potvrda

Djelatnici i posjetitelji će potvrdu morati pokazati kod ulaska u ustanovu osobama koje poslodavac odredi za provjeru. “Oni koji odbiju predočiti potvrdu ne mogu ulaziti u prostorije”, naglasio je šef Stožera Davor Božinović.

Te kontrole će provoditi osoba koju odredi poslodavac. “Vrlo je jednostavno”, opisao je Božinović i dodao: “I danas se zaposlenici najčešće nekom karticom evidentiraju da su došli na posao.”

Istaknuo je i kako će biti kontrola nad kontrolorima, ali da će one biti sporadične i na temelju dojava. “Potpuno je iluzorno da mi možemo kontrolirati sve u ovom procesu, zato i pokušavamo sve objasniti da izbjegavanje radi štetu i pojedincu i zajednici”, smatra Božinović i poručuje da će se kod primjena “pokazati i razina svijesti koju imamo”.

6. Što s privatnicima?

Obavezne covid potvrde vrijedit će za državni i javni sektor, ali je Stožer preporučio i privatnim poslodavcima da ih uvede za zaposlenike i posjetitelje. Naglasili su da su izdane preporuke sukladne odlukama donesenim na prošlotjednoj sjednici Gospodarsko-socijalnog vijeća.

O mogućem proširenju covid potvrda na ugostiteljske objekte sa Stožera su poručili da razmišljaju o svemu, ali da se za sada nisu odlučili proširiti obvezne covid potvrde na kafiće, restorane i trgovinske centre.

Na presici Stožera je naglašeno i kako će covid potvrde na temelju cijepljenja ljudi morati ponovno vaditi kod svake promjene statusa, odnosno nakon primitka druge ili treće doze bit će potrebno izvaditi novu potvrdu jer se nema automatske promjene.