Vlada nema nikakav plan za rast cijena, pa je nagazila poduzetnike računima za struju i plin

Razlika između cijene u lipnju nema nikakvo objektivno obrazloženje, kaže stručnjak za energetiku Nenad Kurtović

Posljednjih tjedana poduzetnici dobivaju račune za energente po novim, višim cijenama. Rezultiralo je to nekoliko puta većim iznosima računa, što dovodi u pitanje opstanak poslovanja mnogih od njih.

Neki poznati ugostitelji, poput Marina Medaka, dobili su 300 posto veće račune. Njegov račun za električnu energiju porastao je s 40 na 120 tisuća kuna. Poskupio je, naravno i plin, pa je tako javnost doznala da je restoran Mate Jankovića dobio račun od 97 tisuća kuna – također nekoliko puta veći nego ranije.

Poduzetnici traže izjednačavanje cijene struje za poduzeća i kućanstva

O poskupljenju struje ovih dana oglasila se i udruge “Glas poduzetnika” koja traži da s izjednače cijene za kućanstva i poduzetništvo jer poduzetnici sada plaćaju znatno više u odnosu na građane. Smatraju da je ovakva situacija neodrživa, da će dovesti do propasti mnogih biznisa i posljedično, gubitkom radnih mjesta.

Za pojašnjenje kako se vrše obračuni električne energije i odakle ta razlika između poduzetništva i kućanstava zamolili smo Nenada Kurtovića, savjetnika za energetiku udruge “Splitski potrošač”.

“Poduzetnici dobivaju skuplje račune zabog naknade za energiju”

“Puno bi obrazloženja trebalo dati kao uvod za odgovor na ovo pitanje, ali evo najjednostavnijeg i najtočnijeg : svaki kupac bi trebao platiti iznos računa za električnu energiju u visini približno iznosu troškova koje stvara pružatelju energetske usluge. Iz tog razloga se tarife i dijele po naponskim nivoima (visoki, srednji i niski napon), s tim da se na niskom naponu kupci dijele na dvije kategorije; ‘poduzetništvo’ i ‘kućanstvo’”, kaže.

“Znači, ispravna usporedba se može raditi samo za kupce u ove dvije grupe na niskom naponu, s tim da svi kupci na niskom naponu plaćaju dio tarifnih stavki u istom iznosu kuna po kilovatsatu (kWh), i to naknadu za korištenje mreže prijenosa i distribucije, te naknadu za obnovljive izvore energije. Razlika u cijeni između poduzetnika i kućanstva nastaje kad se u račun uključi naknada za energiju, i to je ono što je naše poduzetnike pogodilo”, kaže Kurtović.

Dao je i konkretan primjer: “U siječnju 2022. godine kućanstva su u tarifnom modelu ‘bijeli’ u višoj tarifi kWh plaćali 0,49 kuna, a poduzetnici istog tarifnog modela 0,5962 (sve bez PDV-a), da bi u lipnju kWh kućanstvu narastao na 0,5635, a poduzetniku na 1,9342 (sve bez PDV-a). Razliku cijene između ove dvije grupe u siječnju možemo tumačiti kao objektivno prihvatljivu, ali za razliku u lipnju ne može se naći ikakvo objektivno obrazloženje”, kaže.

“Nije realno očekivati izjednačavanje cijena”

Kurtović kaže i da približavanje cijene za kućanstva i poduzetnike za neko dogledno, višegodišnje vrijeme, nije moguće očekivati, a pogotovo, nije moguće očekivati njihovo izjednačavanje.

“Treba ih postepeno približavati, ali to je u trenutno kriznoj, a u skoroj budućnosti, moguće izuzetno kriznoj situaciji s opskrbom električnom energijom je prezahtjevno, za sve koji sada moraju donositi bilo kakve odluke oko cijene električne energije”, kaže.

“Trebalo je na vrijeme raditi različite scenarije oko proizvodnje i nabave električne energije i u okviru toga kombinacije mogućih opcija s cijenama, te, po mojem javno iznesenom stavu, trebalo je već 01. listopada 2021. godine istovremeno kad i poduzetnicima, povećati cijene i kućanstvu, te postepeno nastavljati s povećanjima i jednim i drugim, od 01. travnja 2022. i od 01. listopada ove godine, te to pratiti kvalitetnim, objektivnim, obrazloženjima, s pozivima na štednju, a ne umirujućim nepokrivenim tumačenjima. No donesene su drugačije odluke, a odgovor na to zašto je to tako, treba tražiti u HEP-u i nadležnom ministarstvu”, zaključuje Kurtović.