Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Vlada puno priča o projektu za spas Slavonije, ali što zaista radi? Razgovarali smo s gradonačelnikom Slavonskog Broda

Telegramov Drago Hedl sjeo je s gradonačelnikom Broda, Mirkom Dusparom

ZADNJA IZMJENA: srp 27, 2019
Foto: Pixsell

”Grad Slavonski Brod slao je dopise i telefonski pokušavao kontaktirati Ured predsjednika Vlade, a na naš drugi poziv, u razmaku od tri sata, dobili smo odgovor da ne ometamo jer trebamo biti svjesni da zovemo Ured predsjednika Vlade. Nakon toga nam se nitko nikada, bilo usmeno, bilo pisanim putem, nije obratio na ovu temu”, tako za Telegram kaže gradonačelnik Slavonskog Broda Mirko Duspara, odgovarajući na naše pitanje je li pokušao upoznati Ministarstvo državne imovine i premijera Andreja Plenkovića o mogućnosti da Volkswagen u blizini Slavonskog Broda izgradi tvornicu i to upravo na zemljištu koje je nedavno Republika Hrvatska prodala tvrtki Marsonia glas.

Telegram je nedavno pisao kako je na prijedlog Ministarstva državne imovine, u vrijeme bivšeg ministra Gorana Marića, Vlada donijela odluku o prodaji 85,6 hektara zemlje za 36,6 milijuna kuna tvrtki koja godinama posluje s gubitkom, a koja je prošle i ranijih godina imala godišnje prihode manje od 12.000 kuna.

Zaista je nevjerojatno da Vlada koja kao jedan od svojih prioriteta ističe Projekt Slavonija, Baranja i Srijem, kojim uz pomoć EU u taj devastirani dio Hrvatske namjerava uložiti više od dvije milijarde eura, može reagirati na takav način i gradonačelniku drugog po veličini slavonskog grada reći da ih ne ometa svojim pozivima, vezano uz mogućnost da Volkswagen u Hrvatskoj gradi tvornicu. Duspara u sumnju dovodi cijeli taj projekt i kaže kako on zapravo i ne postoji.

‘Slavonija je najviše stradala u ratu i privatizaciji’

“Hrvatska je na raspolaganju iz fondova Europske unije imala 10,7 milijardi eura, a Slavoniji su za projekte velikodušno obećali dvije i pol milijarde, što je manje od četvrtine. Upravo je Slavonija najviše stradala u Domovinskom ratu te u pretvorbi i privatizaciji, a sada se ne rade projekti od važnosti za Slavoniju, zanemarena je poljoprivreda, zanemaren je značaj rijeka Save, Drave i Dunava, čiji se potencijali premalo iskorištavaju. Nijedna Vlada do sada nije pomogla industriji kao što je Đuro Đaković, i ostalim kapacitetima Slavonije, dok se, s druge strane, izdvajaju značajna sredstva za spašavanje takvih i sličnih tvrtki u Primorju i Dalmaciji. No, to nije jedini slučaj, tako je na svim poljima. Uzmite u obzir da imamo osnovano Sveučilište u Slavonskom Brodu o kojem Vlada ne vodi nimalo računa, a zakon postoji već četiri godine, dok je u isto vrijeme osnovano Sveučilište Sjever, kaže gradonačelnik Slavonskog Broda, Mirko Duspara.

Pitamo Dusparu je li zbog toga što je država prodala zemljište na koje je mogao doći Volkswagen, taj projekt definitivno otpao. Kaže kako je Slavonski Brod pokrenuo postupak prenamjene zemljišta zone Zapad iz poljoprivrednog u građevinsko s gospodarskom namjenom jer na području Grada nema površine kakvu bi zahtijevao tako ozbiljan projekt. Grad je prepoznao tu lokaciju zbog njene prometne povezanosti jer dvije postojeće poduzetničke zone, Kolonija i Bjeliš, nemaju tako dobar položaj. Poslali su, kaže, na desetke dopisa autoindustrijama, a ozbiljno zanimanje i konkretan odgovor dobili su od Volkswagena. Međutim, ni ostale autoindustrije nisu ih odbile, najavile su razmatranje ponude kada budu u fazi preseljenja ili širenja proizvodnje.

Normalno je da se država uključi u ovakve projekte

Duspara kaže kako je Volkswagen u jednom trenutku zastao s pokazivanjem interesa za Slavonski Brod, odnosno za Republiku Hrvatsku, pa su se obratili Vladi jer je takva investicija od velikog značaja ne samo za Slavonski Brod nego i za cijelu državu. Zato su zatražili pomoć Vlade, jer je u drugim zemljama, upozorava gradonačelnik Slavonskog Broda, normalno da se premijer uključi u takve pregovore. Dobar primjer je, kaže, Slovenija gdje su se i Vlada i premijer snažno zalagali za dolazak kanadsko-austrijskog automobilskog diva Magna Steyr u općinu Hoče, nedaleko Maribora.

“Dakle, Grad je pokrenuo inicijativu jer smo mi ti koji imamo zemljište, dok su se drugi gradovi morali udruživati kako bi došli do tako velike površine koja je neophodna za jednu ozbiljnu industriju”, kaže Duspara. Na naše pitanje jesu li sada, kad je Vlada donijela odluku o prodaji 85,6 hektara zemlje, obavijestili Volkswagen da je priča završena – jer je zemljište otišlo u ruke druge tvrtke – Duspara odgovara: “Koncern Volkswagen nismo obavijestili da je zemljište prodano, jer mi to u ovom trenutku još uvijek ne znamo. Ono što znamo je da su poduzete određene radnje u smislu prodaje tog zemljišta, točnije, da je takva odluka donesena na sjednici Vlade Republike Hrvatske, a sve dok ne vidimo promjenu u zemljišnoj knjizi za nas zemljište nije prodano”.

‘Vidjeli smo projekt, ali ostalo je nejasno tko je investitor’

Kao što je Telegram pisao, tvrtka kojoj je Vlada odlučila prodati sporno zemljište također najavljuje investiciju u proizvodnju stakla, veću od 320 milijuna eura. Zanimalo nas je li Duspara, kao gradonačelnik Slavonskog Broda, s tim upoznat i ima li informacija o ozbiljnosti tog projekta s obzirom na to da ga najavljuje tvrtka s jednim zaposlenim i godišnjim prihodom manjim od 12.000 kuna. Predstavnik tvrtke Marsonia glas, Dragan Marić, kaže Duspara, upoznao ga je s projektom izgradnje tvornice stakla na toj lokaciji te je prije nekoliko godina o tome održao prezentaciju. Nakon što njegova tvrtka nije uspjela provesti taj projekt u Lipiku, Marić je odlučio započeti poslovanje na području Slavonskoga Broda. “Kad je projekt predstavljen”, objašnjava Duspara, “zaključili smo da je riječ o velikoj investiciji, no ono što je ostalo nejasno jest tko je investitor”.

Na Telegramov upit kako je moguće da tvrtka Marsonia glas, s ukupnim godišnjim prihodom manjim od 12 tisuća kuna, kupuje zemljište vrijedno 36,6 milijuna kuna, te odakle im novac, Duspara kaže: “O tome je brigu morao voditi vlasnik zemljišta, Republika Hrvatska. Naime, molili smo da se, ako se već u ove svrhe prodaje tako veliko zemljište na području grada Slavonskoga Broda, kupcu postave određeni uvjeti i u samom natječaju kojima bi se zatražila određena jamstva u vidu ozbiljnosti ponuda. Neke informacije o tvrtki Marsonia glas javno su dostupne pa je najbolje da svatko donosi zaključke na temelju raspoloživih činjenica, a ne na temelju nečijeg subjektivnog doživljaja bilo koga”.

Skandal s darovanim zemljištem u Brodsko-posavskoj županiji

Gradonačelnika Slavonskog Broda Mirka Dusparu podsjećamo i na veliki skandal oko darovanog zemljišta Općini Sibinj u Brodsko-posavskoj županiji. To zemljište, koje graniči s onim prodanim Marsonia glasu, bilo je predmet raznih malverzacija, koruptivnih radnji i kriminalnih preprodaja. Cijela ta priča imala je i sudski epilog, a neki akteri, poput Ivice Batinića, bivšeg načelnike Općine Sibinj, i generala Mladena Kruljca zbog toga su i osuđeni. Pitamo Dusparu boji li se da bi se slična priča mogla ponoviti i s ovim zemljištem.

“Javnosti je malo poznato da je to zemljište trebalo pripasti gradu Slavonskom Brodu još 2006. godine, kada smo za oduzeto zemljište u Luci Brod trebali biti obeštećeni kao i druge općine čije se zemljište nalazilo u navedenoj zoni”, kaže Duspara. “Mi smo u to vrijeme dobili odluku Vlade da ćemo za oduzeto zemljište u Luci Brod dobiti zemljište u spornoj zoni, no, istovremeno je ista Vlada (u vrijeme premijera Ive Sanadera) zemljište darovala Općini Sibinj.

“Nadalje, Gradu je tada obećano da ćemo umjesto tog zemljišta dobiti neko drugo na području naše jedinice lokalne samouprave. Upravo iz tog razloga smo i krenuli u prenamjenu ovog zemljišta, današnje zone Zapad iz poljoprivrednog u građevinsko s gospodarskom namjenom. No, kako su se Vlade mijenjale, mijenjali su se i uredi koji su bili nadležni za takvo zemljište od HFP-a, AUDI-a, kasnije DUDI-a pa sve do Ministarstva državne imovine, s time da nikada nitko nije odgovorio na naše zamolbe i zahtjeve, prije svega za obeštećenje, a potom i za darovanje navedenog zemljišta Zone, kao što je to pravilo za svaku drugu jedinicu lokalne samouprave u ovoj državi, osim za Grad Slavonski Brod.”

Pravila koje vrijede za ostatak zemlje, ovdje ne vrijede

“Isto tako, sva pravila koja Vlada Republike Hrvatske kroz dugi niz godina primjenjuje na ostale dijelove Hrvatske, a vrlo često i na one najrazvijenije, za Slavonski Brod ne vrijede. Između ostalog, i zadnji potez ministra državne imovine bio je darovanje zemljišta gradu koji je u razvijenom dijelu Hrvatske, a koji ima prihode od turizma, dok samo u Slavonskom Brodu to nije slučaj.

Na naše pitanje događa li se to zbog toga što nije član vladajuće stranke, Mirko Duspara, bivši HSP-ovac, a sada nositelj nezavisne liste s kojom je dobio izbore, zaključuje: “Ne bih rekao da je razlog, kako mnogi često znaju reći, taj što ne pripadam vladajućoj stranci, nego je to potpuno zanemarivanje Slavonije, što se očituje u već spomenutom, nepostojećem Projektu Slavonija, Baranja, Srijem”.

Drago Hedl
Istraživački novinar
366 članaka Više o autoru
Više s weba