Procurio potencijalni plan za sigurnost na cestama; ukida se 0,5 promila alkohola u krvi, uvode se detektori alkohola?

Prijedlozi su to koji se nalaze u Nacionalnom planu, no konačne odluke bite će donesene tek nakon javnog savjetovanja

26.02.2021., Zagreb, konferencija za medije Stozera civilne zastite RH
Konferenciji su nazocili, ministar Vili Beros, ministar Davor Bozinovic, dr Krunoslav Capak, prof.dr Alrmka Markotic i prim Vera Katalinic Jankovic
Photo: Robert Anic/PIXSELL
FOTO: Robert Anic/PIXSELL

Vlada će istražiti bi li promjena granične vrijednosti dopuštene količine alkohola u krvi vozača bila učinkovita mjera za smanjenje broja teških nesreća i poginulih na hrvatskim cestama. Piše to Novi list pozivajući se na prijedloge iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa za razdoblje od 2021. do 2030. godine.

Na temelju tog plana dopuštena razina alkohola u krvi koja je u Hrvatskoj 0,5 promila za sve osim za profesionalne i mlade vozače mogla bi se smanjiti i na neku nižu razinu od dozvoljenih 0,5. No, u Ministarstvu unutarnjih poslova navode kako takve mogućnosti zasad ne mogu ni potvrditi ni odbaciti, jer je riječ tek o prijedlozima.

Odredba na snazi bila u prvom Sanaderovom mandatu

“Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa u ovom je trenutku u fazi savjetovanja sa zainteresiranom javnošću stoga su njime izneseni prijedlozi podložni promjenama. Nakon utvrđivanja svih relevantnih pokazatelja, mišljenja i primjera dobre prakse, donijet će se odluka o daljnjim koracima, stoga smatramo da je prerano davati konkretna objašnjenja u ovom trenutku”, navode iz MUP-a.

U Hrvatskoj je odredba od nula promila bila u primjeni tri i pol godine u prvom mandatu Vlade Ive Sanadera, ali je ukinuta sredinom 2008. godine s time da je ostala za mlade vozače. Takva odluka branila se argumentom da je Hrvatska turistička zemlja i da ne može imati potpunu zabranu konzumiranja alkohola.

Uvođenje detektora alkohola?

No, nije istraživanje mogućnosti promjene granične vrijednosti alkohola u krvi jedina mjera koju Vlada ističe u borbi protiv alkohola, piše Novi list koji navodi i kako Vlada najavljuje istraživanje učinkovitosti sustava Alcohol Interlock (detektora alkohola) i njegovog utjecaja na smanjenje broja nesreća.

U zakonu bi se, ako se sustav pokaže učinkovit, najavljuje Vlada, mogla predložiti obveza ugradnje Alcohol Interlock uređaja u vozila osoba koje su u više navrata sankcionirane zbog vožnje pod utjecajem alkohola. Takvu bi obvezu vjerojatno mogao narediti samo sud.

Protiv brzine uvođenjem sustava za nadzor u vozilo

Svoje najnovije poteze Vlada argumentira podacima da je alkohol zabilježen kao uzrok 23 posto teških prometnih nesreća, dok je u 39 posto teških prometnih nesreća brzina bila jedan od potencijalnih uzroka. Cilj je do 2030. prepoloviti broj teških nesreća koje je uzrokovala brzina. Mimo teških nesreća u 2019. godini zabilježeno je više od 285.000 prekršaja prekoračenja dopuštenih ili propisanih brzina.

Zato iz Vlade najavljuju da bi sukladno svjetskim smjernicama postupno uvodili sustav za nadzor brzine u vozilu koji vozače informira o njihovoj trenutačnoj brzini kretanja te ih upozorava ako voze nepropisnom brzinom.

Vožnja s mobitelom u ruci

U programu Vlade značajno je obuhvaćen i problem distrakcije vozača koji se odnosi na nastojanja da se smanji broj onih koji se u vožnji koriste mobitelom. Stoga poručuju da će istražiti inovativne mogućnosti onemogućavanja vozača da se koriste mobitelom tijekom vožnje te da će predložiti rješenje i kako to provesti. No, iz postojećeg dokumenta, piše Novi list, nije jasno vidljivo kako Vlada misli provesti svoje zamisli.

Inače, u Nacionalnom planu se ističe da je u praksi teško ustanoviti je li korištenje mobitelom utjecalo na nastanak prometne nesreće ako nije provedeno vještačenje. No, analizom baze utvrđeno je da se 0,1 posto vozača koristilo mobitelom, 34 posto se nije koristilo mobitelom, dok za 66 posto nema podataka. Ipak, u Nacionalnom planu se pretpostavlja da bi distrakcija mogla imati utjecaj na oko 11 posto teških prometnih nesreća.