Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Brod na kojem su otrovani Talijani nije smio isploviti; ugradili su agregat 20 puta jeftiniji od onog koji je predviđen za plovila

Zahvat su obavili dva dana prije ukrcavanja putnika

ZADNJA IZMJENA: kol 16, 2019
Foto: PIXSELL

Preinaka, odnosno samovoljna ugradnja agregata u jahtu Atlantia, na kojoj su stradali talijanski turisti, izvedena je bez suglasnosti Hrvatskoga registra borodova (HRB), tehničke ustanove ovlaštene za pregled svih plovila hrvatske državne pripadnosti, piše u petak Jutarnji list. Taj brod nije smio ploviti otkad su na svoju ruku u njega ugradili sporni agregat, koji uopće nije bio predviđen za brodove, potvrdili su iz HRB-a.

Premda je Atlantia imala potrebne dozvole, one su bile izdane za stanje plovila prije “intervencije” a ugradnjom bilo kojega bitnoga dijela sve dozvole automatski se stavljaju izvan snage. “Ako se na plovilu neovlašteno ugradi bitna oprema a da se o tome ne obavijesti ili Ministarstvo ili HRB, plovidbene isprave automatski gube valjanost”, rekao je, među ostalim, u telefonskom razgovoru za Jutarnji list pomoćnik ravnatelja HRB-a Andro Vidjak. Ovakve nepravilnosti, odnosno eventualne modifikacije, utvrđuju se inspekcijskim nadzorom plovila odnosno nasumičnom provjerom.

Policija ili lučka kapetanija može nasumičnim nadzorom ući na brod i zatražiti dokumentaciju, a ona mora u cijelosti odgovarati zatečenom stanju. Ako se odstupanja pronađu, izriče se zabrana isplovljavanja. Vidjak kaže da su standardi rigorozni upravo u dijelu gdje prijeti opasnost od ispušnih plinova, “Kod motora s unutrašnjim izgaranjem koji se ugrađuju u zatvorene prostore strojarnice, prvo sam model uređaja mora biti pomorske izvedbe. Zatim mora biti odobren njegov smještaj, riješena ventilacija prostora, protupožarna zaštita i najvažnije ventilacija ispuha. To sve mora odobriti HRB” rekao je Vidjak i dodao da ništa od toga nemaju u evidencijama za Atlantiu.

Htjeli su jeftino proći

Novinari Jutarnjeg uspjeli su rekonstruirati kako je izgledao zahvat ugradnje kobnog agregata. Riječ je o benzinskom generator-agregatu marke Ford, model FG-9250e, koji nije namijenjen brodskoj upotrebi, nego upotrebi na otvorenom prostoru. Osumnjičeni su ga za 5000 kuna kupili u Fordovoj poslovnici. Kako piše Jutarnji, na to su se odlučili jer su morali hitno zamijeniti pokvareni agregat koji su do tada imali na brodu, budući da su dva dana kasnije trebali pokupiti Talijane u splitskoj luci. Novinari Jutarnjeg kontaktirali su Ford, gdje su im otkrili pojedinosti o upotrebi i kupnji agregata.

“Taj agregat, kupljen prije tjedan dana u našoj poslovnici na moru, nikako nije za unutarnju uporabu. To, uostalom, piše i u detaljnim uputama koje se mogu naći kako u samom pakiranju prilikom kupnje tako i na našoj internetskoj stranici. Brodski agregati trebaju biti hlađeni vodom, a ovaj, koji je kupljen kod nas, hladi se na zrak. Voda, kad cirkulira, izbija plinove i to je sasvim drugi sustav hlađenja. Ustaljena cijena takvog gradilišnog agregata u našoj je prodaji oko 5000 kuna, a oni morski, tzv. marin verzija, stoje najmanje 10.000 eura, a cijena može biti i dvostruko veća. Uostalom, nakon što se montiraju na brod, agregati trebaju proći test”, kazali su iz Forda za Jutarnji list.

Agregat ugradili nekoliko dana ranije

Općinsko državno odvjetništvo u Splitu objavilo je jučer priopćenje o nesreći koja se u utorak dogodila na jahti pokraj Hvara, gdje je od trovanja ugljičnim monoksidom preminuo 57-godišnji menadžer Eugenio Vinci, a dvoje djece u dobi od 11 i pet godina životno je ugroženo. U priopćenju se navodi da je zamjenik općinske državne odvjetnice u Općinskom državnom odvjetništvu u Splitu proveo je dokazne radnje ispitivanja dvojice hrvatskih državljana (1996. i 1992.) zbog postojanja osnovane sumnje da su počinili teško kazneno djelo protiv opće sigurnosti.

Kako javljaju iz splitskog ODO-a, „postoji osnovana sumnja da su 8. kolovoza 2019. u Omišu, i to prvoosumnjičenik (1996.) kao brodar i vlasnik broda, a drugoosumnjičenik (1992.) kao zapovjednik navedenog broda; zajednički i po prethodnom dogovoru… u prostor strojarnice ugradili benzinski generator-agregat sa zračnim hlađenjem uslijed čijeg redovnog rada dolazi do istjecanja ugljičnog monoksida i drugih otrovnih plinova kao nusproizvoda sagorijevanja benzina”. Takav agregat ne smije se koristiti zatvorenom prostoru, osim ako uklanjanja plinova nije riješeno. „Osnovano se sumnja da takvo sigurno uklanjanje plinova nisu osigurali lakomisleno smatrajući da time neće izazvati opasnost za život i zdravlje putnika i članova posade”, pišu iz splitskog ODO-a.

Pušteni da se brane sa slobode

Na brod su ugrađenim nesigurnim agregatom osumnjičeni su primili osmero Talijana i poveli ih na krstarenje. Kada su se 12. kolovoza navečer usidrili u uvali Ždrilac, osumnjičeni su uključili agregat, „uslijed čega je došlo do stvaranja ugljičnog monoksida i drugih otrovnih plinova koji su se kroz vrata strojarnice, pukotine u zidovima i kroz ventilacijske cijevi klima uređaja na brodu proširili u hodnik i putničke kabine na brodu”, navodi se u priopćenju.

Zbog udisanja ugljikovog monoksida tijekom noći je u toaletu krmene kabine preminuo 57-godišnji Vinci, dok je dvoje djece „zadobilo višeorgansko zatajenje odnosno ozljede teške naravi i opasne po život”. Blaže simptome trovanja osjetilo je još troje odraslih putnika s jahte. „Budući da ne postoje osnove za predlaganje istražnog zatvora, osumnjičenici su nakon ispitivanja pušteni da se brane sa slobode”, zaključuje se u priopćenju.

Vedran Vrabec
Telegram autor
776 članaka Više o autoru
Više s weba