Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Vukovar godišnje plaća 1,5 milijuna kuna da bi mediji lijepo izvještavali o gradonačelniku

Gotovo da nema emisije na lokalnoj televiziji u kojoj Penavini monolozi i hvalospjevi o uspjesima ne zauzimaju najveći dio vremena

ZADNJA IZMJENA: tra 21, 2020

Vukovarski gradonačelnik Ivan Penava (HDZ) neobično je široke ruke kada su u pitanju mediji. Prošle, 2019. godine, kao i godinu prije toga, iz gradskog je proračuna na razne oblike ”poslovne suradnje”, kako je to opisano u službenim dokumentima, ukupno potrošio više od tri milijuna kuna.

Zadatak medija koje Penava tako obilno financira javnim novcem praćenje je njegovog lika i djela, dakako, isključivo na način koji gradonačelniku Vukovara odgovara. Iz proračuna Grada Vukovara tako se plaćaju i posebne tjedne emisije na dvije lokalne televizije – ”Vukovarski mozaik” i ”Vukovarska kronika” – u kojima je Penava redovan gost, a kako to izgleda moguće je vidjeti i na YouTube kanalu.

Novinar mora samo držati mikrofon

Gotovo da nema emisije u kojoj Penavini monolozi i hvalospjevi o uspjesima i mudrom vođenju grada ne zauzimaju najveći dio vremena. Pritom, zadatak novinara više je nego jednostavan: valja samo držati mikrofon, za sve ostalo pobrine se gradonačelnik Penava.

Grad Vukovar, vidljivo je iz popisa sklopljenih ugovora, tako Vinkovačkoj televiziji godišnje plaća 72.100 kuna za ”poslovnu suradnju na području prezentacije i promidžbe Grada Vukovara – usluge snimanja i izrade priloga i reportaža o radu Grada Vukovara”, te još 72.800 kuna godišnje za ”poslovnu suradnju na području prezentacije i promidžbe Grada Vukovara – usluge snimanja i izrade emisije ‘Vukovarski mozaik'”. Dakle, godišnje 144.900 kuna bez PDV-a.

Slično je i s Osječkom televizijom, samo je opis ”poslovne suradnje” ponešto različit, kao i ukupni godišnji financijski iznos: Grad Vukovar tako za ”snimanje i montažu priloga i reportaža za Grad Vukovar” godišnje plaća 60.000 kuna, te još 5.000 mjesečno za ”produkciju tjedne polusatne emisije ‘Vukovarska kronika”’, što godišnje, bez PDV-a, iznosi 120.000 kuna.

Zagonetna suradnja s Glasom Slavonije

Zanimljiva je, ali i prilično zagonetna suradnja s osječkim dnevnim listom Glas Slavonije. Tako se među sklopljenim ugovorima u 2019. spominje i aneks ugovora o ”nabavi usluge promidžbe u tiskanim medijima projekta Priprema dokumentacije za izgradnju Ekonomske škole Vukovar“, no u tablici nije naveden iznos pa je tako nepoznato koliko je, zajedno s ugovorom, ta usluga plaćena. Kao osoba s kojom je posao sklopljen navodi se Bojan Divjak, predsjednik uprave tog lista.

”Poslovna suradnja” s Večernjim listom u 2018. i 2019., pak, puno je transparentnija i kako stoji u tablici, ukupno 200.000 kuna s PDV-om potrošeno je na ”reguliranje međusobnih prava i obveza vezanih uz sudjelovanje regionalnih i lokalnih sredina na Projektu regionalna raznolikost Hrvatske kroz lokalna izdanja”, a posao su s Gradom Vukovarom sklopili članovi uprave Andrea Borošić i Miro Mauhar.

Javnim novcem Grad Vukovar svakog mjeseca plaća i 6.000 kuna (godišnje 72.000) radio Dunavu koji program emitira na jeziku srpske nacionalne manjine i to kako stoji, za ”prezentaciju i promidžbu Grada Vukovara na Radio Dunavu”.

Prema nekima je posebno darežljiv

No, neusporedivo izdašnije je financiranje Hrvatskog radija Vukovar. Tako je u 2019. taj radio financiran na temelju nekoliko osnova. Za ”poslovnu suradnju na području prezentacije i promidžbe Grada Vukovara” prošle je godine svakoga mjeseca plaćeno 40.000 kuna, potom je 1. srpnja sklopljen aneks ugovora pa se svakoga mjeseca plaćalo 64.000 kuna, također za prezentaciju i promidžbu, a onda još 30.000 kuna mjesečno za ”prezentaciju i promidžbu Grada Vukovara u Vukovarskim novinama” (čiji je nakladnik Hrvatski radio Vukovar).

Taj radio posebno je naplaćivao i neke druge usluge, pa je tako u prošloj godini jednokratno naplatio još 2.275 kuna za ”uslugu izrade i objave novinskog članka Projekta Jačanje kapaciteta za provedbu intervencijskog plana Grada Vukovara”, te dodatnih 5.000 kuna za ”uslugu izrade i objave novinskog članka Projekta Centralna kuhinja za prehranu djece u vrtićima – produljenje provedbe projekta”.

Cijeli mandat vodi predizbornu kampanju

Zanimalo nas je na koji način, temeljem kojih odluka i kriterija Grad Vukovar sklapa ugovore o poslovnoj suradnji na području prezentiranja i promidžbe s određenim medijskim kućama, a osobito kriteriji zašto su izabrane baš te medijske kuće i zašto baš s njima Grad Vukovar ima takve ugovore, a ne, primjerice, s nekim dugima.

Također, željeli smo saznati koje tijelo ili dužnosnik donosi odluke s kojom će se medijskom kućom sklopiti financijski ugovora o ”poslovnoj suradnji”, no po običaju iz Grada Vukovara oglušili su se na Telegramov upit. Penava tako, da bi veličao vlastiti lik i djelo, koristi nemali javni novac i praktično izbornu kampanju vodi cijelog mandata.

Pri tom pažljivo bira medije, a kada mu se – tu i tamo – postavi neko nezgodno potanje, reagira vrlo burno. Telegram je početkom travnja pisao kako je Penava čak i opsovao kada ga je novinar upitao zašto usred pandemije koronavirusom saziva tiskovnu konferenciju da bi se hvalio rezultatima turističke sezone u Vukovaru u prošloj godini. Gradonačelnik Vukovara tada je ljutito odgovorio: ”Jeb’ ga, da smo imali nešto loše, vjerujem da bi tu bio i CNN, jel’. Sad kad imamo nešto pozitivno, sad postavljate pod znak pitanja svrhu”.

Drago Hedl
Istraživački novinar
457 članaka Više o autoru
Više s weba