Komentari

Zašto je Biden pred cijelim svijetom optužio šefa Facebooka da ubija ljude

Telegramov dopisnik iz New Yorka donosi pozadinu nasrtaja američkog predsjednika na Marka Zuckerberga

Problem s Facebookom nije samo u 'toleriranju' opasnih i štetnih sadržaja, nego i u njihovu aktivnom promoviranju. Facebookov algoritam napisan je tako da u prvi plan gura sadržaje koji izazivaju više reakcija i komentara

Predsjednik Amerike optužio je najveću svjetsku društvenu mrežu da “ubija ljude” jer dopušta širenje laži o cjepivu protiv covida. Teške riječi nisu došle slučajno ni greškom: administracija Joea Bidena već mjesecima pokušava nagovoriti Facebook da nešto poduzme protiv nekolicine korisnika koji generiraju ogroman broj dezinformacija o cijepljenju. Po običaju, Mark Zuckerberg tek je na početku misaonog procesa: jednog dana spoznat će da njegova platforma zbilja može zaustaviti antivakserske laži i tako spasiti živote – bit će sjajno ako to nauči do iduće pandemije.

Optužba da “Facebook ubija ljude” dolazi dok Ameriku – potpuno nepotrebno – zahvaća četvrti veliki val korone. Direktorica ovdašnjeg zavoda za javno zdravstvo kaže da je zemlju pogodila “pandemija necijepljenih”: 99,5% svih koji umiru od covida-19 nisu cijepljeni. Dok se druge države muče s cijenom cjepiva, količinom dostupnih doza, distribucijom, raspoloživim medicinskim osobljem… Amerika svega ima u izobilju.

Iako čini tek 4 posto stanovništva svijeta, Amerika ima 16 posto svih potpuno cijepljenih i prednjači kao najcjepljenija velika nacija. Cjepivo je dostupno na bezbroj lokacija, u bolnicama, ambulantama, apotekama, trgovačkim centrima; cijepljenje je potpuno besplatno i dostupno svima bez obzira na zdravstveno osiguranje ili imigrantski status; više se ne treba ni predbilježiti, dovoljno je doći na bilo koju lokaciju i samo se cijepiti. Cjepiva su pod tim okolnostima dostupna svakome još od sredine travnja.

Rat protiv covida udario u propagandni zid

No, zbog takvih senzacionalnih uvjeta, američke brojke dobro izgledaju u globalnom kontekstu, a loše u domaćem. Dosad je potpuno cijepljen tek 161 milijun Amerikanaca, što je manje od polovice stanovništva – 49 posto. Bar jednu dozu primilo je 185 milijuna ljudi ili 57 posto. Još opasnije, dok zemlju zahvaća varijanta delta, ritam cijepljenja nije se ubrzao, nego usporio.

Američki rat protiv covida-19 udario je posljednjih tjedana u propagandni zid: u borbi za zaustavljanje cijepljenja antivakserima su se pridružili desni mediji i brojni republikanski političari. No, problem nije ograničen samo na gledatelje FoxNewsa, sljedbenike Donalda Trumpa i ostale fundamentaliste spremne za svoju ideologiju umrijeti od covida.

Ako ne računamo djecu, necijepljenih ima oko stotinu milijuna, 25 milijuna više od broja Trumpovih birača (pritom, nisu svi Trumpovi birači antivakseri). Pretpostavka je da će ideološki zadrte biti teško obratiti na cijepljenje. No, to i dalje ostavlja barem tridesetak, možda i pedesetak milijuna necijepljenih koji za to nemaju ideološke razloge nego su krivo informirani, obasuti lažima i smišljenim dezinformacijama. Tu dolazimo do uloge Facebooka.

‘Dvije trećine svih dezinformacija proizvelo 12 ljudi’

Šef Bidenovog kabineta Ron Klain o tome je razgovarao sa Zuckerbergom. “Ispričao sam mu kako pozivamo grupe ljudi koji nisu cijepljeni i pitamo ih: Zašto niste cijepljeni?, a oni nam počnu navoditi stvari koje su krive, koje su neistinite, pa ih mi pitamo: Gdje ste to čuli? i najčešći odgovor je: Na Facebooku!”

Bijela kuća proglasila je laži s Facebooka za “izvanrednu prijetnju javnom zdravlju”, ali tu treba nešto pojasniti: iako laži i dezinformacija bez sumnje ima i u osobnoj komunikaciji između korisnika i njihovih prijatelja, Bidenova administracija ne misli na njih, nego na viralne postove, infografike, videe i slične antivakserske materijale koje se dijeli i gleda preko stotina tisuća, ponekad i milijuna različitih profila. “Dvije trećine svih dezinformacija o cjepivima koje se i danas nalaze na Facebooku proizvelo je 12 ljudi”, kaže glasnogovornica Bijele kuće Jen Psaki.

Dakle, nitko ne traži da Facebook “cenzurira” antivakserski komentar nečije tete ispod nekog posta, nego da ukloni materijale profesionalnih proizvođača i distributera dezinformacija – pogotovo kad je njihov broj relativno mali. Zbog tih laži ljudi se ne cijepe, a neki zbog toga na kraju i umru od korone – posve nepotrebno.

Reakcija? ‘Facebook spašava živote. Točka’

Bidenova optužba da Facebook “ubija ljude” izazvala je izbezum u Palo Altu. Kompanija je prvo objavila reakciju u kojoj uopće ne spominje problem s dezinformacijama. “Neće nas omesti optužbe koje nisu potkrijepljene činjenicama. Činjenica je da je više od dvije milijarde ljudi vidjelo provjerene informacije o covidu-19 i cjepivima na Facebooku, više nego na bilo kojem drugom mjestu na internetu. Više od 3,3 milijuna Amerikanaca koristilo je našu tražilicu da pronađu gdje i kako se mogu cijepiti. Činjenice pokazuju da Facebook spašava živote. Točka”, reagirala je glasnogovornica Dani Lever.

Samo u svijetu Marka Zuckerberga argument je jači ako nakon njega kažete “točka”. Normalni ljudi smiju se glasnogovornici Facebooka, uspoređujući je sa Seanom Spicerom, koji je prvog dana Trumpova predsjedništva rekao kako je “inauguracija bila najveća u povijesti. Točka.”

Problem je što Facebook funkcionira kao “mjesto informiranja”, ali nakon toga ne slijedi točka, nego nastavak “te kao mjesto dezinformiranja”. Poplava laži o pandemiji i cjepivima valja se tom društvenom mrežom još od proljeća prošle godine. “Plandemija” je ime opskurnog polusatnog “dokumentarca” koji je iskoristio Facebook grupe o teorijama zavjera kao lansirnu rampu u internetsku stratosferu: u desetak dana lanjskog svibnja video autora za kojeg nitko dotad nije čuo pogledali su milijuni. “Plandemija” – kako joj ime otkriva – tvrdi da je tajnovita grupa moćnika isplanirala virus i cjepivo, koje tad još nije postojalo, kako bi zagospodarili svijetom. Facebook je taj sadržaj tolerirao dovoljno dugo da ga pogleda osam milijuna ljudi.

Facebookov algoritam promovira opasan sadržaj

Problem s Facebookom nije samo u “toleriranju” opasnih i štetnih sadržaja, nego i u njihovu aktivnom promoviranju. Facebookov algoritam napisan je tako da u prvi plan gura sadržaje koji izazivaju više reakcija i komentara. To znači da “kontroverzniji” sadržaji imaju veću šansu pojaviti se na vašem timelineu nego oni oko kojih korisnici ne lome koplja. Tom konceptu dalo bi se štošta prigovoriti i u bezazlenijim kategorijama od pandemije, ali to je u suštini dio Facebookova poslovnog modela: promoviraj sadržaje koji izazivaju polemiku i razdor te time veliku posjećenost, pa tu skupo naplati oglase.

Takav Facebookov pristup, u kojem su dezinformacije često korisnije za biznis od informacija, dao nam je “fake news”, pobjedu Donalda Trumpa na izborima 2016. te zloguku parafrazu gesla New York Timesa “All news that is fit to click”. No, konkretne posljedice takve neodgovornosti ne mogu biti teže nego u pandemiji, gdje ljudi doslovno pristaju umrijeti jer vjeruju pizdarijama s Facebooka.

Ovaj trenutak u razvoju pandemije posebno dobro ilustrira smrtnu opasnost koja milijunima ljudi prijeti zbog nesposobnosti Marka Zuckerberga da se suoči s jednostavnom činjenicom: ogromna moć koju je dobio uspjehom Facebooka sa sobom ne nosi samo ogroman profit, nego i ogromnu odgovornost. Zuckerbergu je trebalo nekoliko godina da prihvati odgovornost Facebooka za pobjedu Trumpa 2016. godine – a i tu je lekciju naučio samo djelomično. No, za razliku od izbora, antivakserska propaganda koju Facebook ne skida sa svojih stranica značit će sigurnu smrt barem dijela Facebookovih korisnika koji joj povjeruju – tu neće biti prilike za popravak.

Ne želi promijeniti svoj profitabilni algoritam

Zamislite o čemu mi ovdje moramo raspravljati: svijet je pogodila neizlječiva pandemija od koje je umrlo više od četiri milijuna ljudi – gotovo cijela Hrvatska. U rekordnom roku razvijeno je nekoliko cjepiva koja su vrlo uspješna – ali samo kao profilaksa, ne kao terapija. Dakle, sigurni ste ako se cijepite, ali ako se ne cijepite i uhvatite težu verziju covida – liječnici vam zapravo ne mogu pomoći. I onda se neki ljudi odbijaju cijepiti – što je suludo, ali svatko je gospodar svoje sudbine. Problem je s onima koji laži o cjepivu šire kako se ni drugi ne bi cijepili; time uzrokuju nepotrebnu smrt od bolesti koja se može spriječiti.

I onda u svemu tome postoji tehnološka kompanija koja ne želi promijeniti svoj profitabilni algoritam i spriječiti daljnje širenje dezinformacija i nepotrebnu smrt danas još uvijek zdravih ljudi. Nemojte zaboraviti – Facebook može nabrzinu ugasiti profile najgorih kreatora laži o cjepivima, može i promijeniti algoritam tako da laži o covidu nitko ne vidi, a točne informacije vidi što više ljudi.

No, da bi programeri to napravili, Mark Zuckerberg još jednom isponova mora shvatiti da nije samo promatrač svijeta oko sebe, nego da za njega nosi ogromnu odgovornost. A za to će Zuckerbergu trebati još jedna životna edukacija, školovanje nezrelog milijardera koje će neki njegovi korisnici platiti svojim životom.

Za još članaka poput ovog, prijavite se na Telegramove newslettere

Bespoštedno novinarstvo koje gura društvo naprijed.

Za neograničeno čitanje Telegrama i podršku istraživačkim serijalima, odaberite jedan od paketa.

Pretplatite se
Već imam pretplatu