Zašto je današnji skandal oko nepotvrđivanja intendanta riječkog HNK zapravo vrlo banalan

Obersnel smatra da je Hasanbegović pokazao kakva je sudbina Rijeke

31.03.2016., Zagreb - U Ministarstvu kulture proglaseni su dobitnici nagrada Marin Drzic za najbolji dramski tekst. Ministar Zlatko Hasanbegovic. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel reagirao je na rješenje tehničkog ministra kulture Zlatka Hasanbegovića prema kojem, posve očekivano, odbija potvrditi odluku Gradskog vijeća o imenovanju Marina Blaževića na funkciju intendanta riječkog HNK.

Obersnel je istaknuo kako je Hasanbegović ministar u Vladi koja ne uživa povjerenje naroda i koja je izgubila podršku u Saboru zbog čega se ne radi ni o tehničkoj Vladi “već o skupini interesno povezanih pojedinaca”.

Cijeli skandal zapravo je vrlo banalan. Za pretpostaviti je kako će sljedeći ministar kulture izgladiti stvar, bez obzira na rezultat izbora.

Razlika nacionalnih kuća u Zagrebu i Rijeci

Prema Statutu HNK Ivana pl. Zajca, intendanta na prijedlog Kazališnog vijeća imenuje i razrješava osnivač, u ovom slučaju Grad Rijeka, uz naknadnu potvrdu ministra kulture Republike Hrvatske.

U 25. članku Zakona o kazalištu stoji da intendanta nacionalnog kazališta na prijedlog Kazališnog vijeća imenuje i razrješava predstavničko tijelo, a potvrđuje ministar kulture. Izuzetak je Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, gdje intendanta imenuje i razrješava Vlada RH na zajednički prijedlog ministra kulture i gradonačelnika Grada Zagreba.

Za razliku od zagrebačkog HNK, kojeg država i Grad Zagreb financiraju u omjeru 51:49, ostale nacionalne kuće ionako nemaju previše veze s ministarstvom kulture. Financiraju se, uglavnom, iz gradskog proračuna. Ministar Hasanbegović na početku mandata, pritom, drastično je, za 450 tisuća kuna, smanjio dotacije riječkom HNK. Za programe (talijanske i hrvatske drame, opere i baleta) u 2016. dobili su 1,2 milijuna kuna. Stoga je uistinu teško zamisliti da bi sljedeći ministar, neovisno o tome iz koje je stranke, mogao zadržati stav gospodina Hasanbegovića.

‘Program regionalnog kazališta za mlade’

Hasanbegović je u obrazloženju odluke od 17. kolovoza naveo kako je glavni problem Blaževićevog programa taj što je program “osmišljen zapravo kao program regionalnog kazališta za mlade, posebice u svom dramskom segmentu, a ne kao program suvremenog nacionalnog kazališta države članice EU kroz koji se pokušavaju iznaći i artikulirati ne samo inovativni programski koncepti, nego i novi modeli ustroja i funkcioniranja kazališnih institucija takvog profila”.

Gospodin Hasanbegović smatra kako u Blaževićevom programu postoji niz nerazumijevanja i nepreciznosti po pitanju glazbeno-scenske umjetnosti, te da je program opsežan, sadržajno raspršen, da on nije realističan i izvediv u predstavljenom opsegu, što neizravno potvrđuje kadrovska projekcija i financijski plan.

Tehnički ministar kulture također je naveo da se u programu “analizira kontekst stvarnosti hrvatskog društva ali pritom izostaje sagledavanje hrvatske (a pri tome podrazumijevajući i europske) suvremene kulturne produkcije, a čime se pozicija i uloga HNK promatra i doživljava isključivo u kontekstu riječke kuture produkcije kao luke različitosti”.