Istraživanje: više od polovice antivakserskih oglasa na Facebooku financiraju samo dvije organizacije

Iza njih stoje dvojica svjetski poznatih antivaksera, Robert F. Kennedy Jr. i Larry Cook

Većinu oglasa na Facebooku koji promoviraju lažne priče o štetnosti cjepiva, financiraju samo dvije organizacije na čijem su čelu svjetski poznati antivakseri, ustanovila je nova studija znanstvenog časopisa Vaccine. The World Mercury Project koji vodi Robert F. Kennedy Jr. i Stop Mandatory Vaccinations koji vodi Larry Cook, kupili su ukupno 54 posto antivakserskih oglasa na Facebooku, tijekom perioda u kojem je provedeno online istraživanje.

“Bili smo iznenađeni što većinu sadržaja generiraju samo dvojica individualaca”, rekao je David Broniatowski sa sveučilišta George Washington i jedan od autora studije. Cook je novac za financiranje oglasa i svojih osobnih troškova prikupljao uglavnom preko stranice GoFundMe. YouTube je još u svibnju demonetizirao Cookov sadržaj. Kennedyja, inače sina bivšeg američkog senatora Bobbyja Kennedyja, zbog stavova o cijepljenju kritiziraju njegov brat, sestra i nećakinja, pisao je Politico.

Ciljali su žene i roditelje s mlađom djecom

Časopis Vaccine je proveo prvo istraživanje o antivakserskim oglasima zahvaljujući Facebookovoj arhivi koja bilježi sadržaj objavljen na toj društvenoj mreži. Arhiva je baza podataka koju je stvorio Facebook, nakon što je platforma bila suočena s kritikama zbog širenja lažnih vijesti i dezinformacija tijekom referenduma za Brexit i tijekom američkih predsjedničkih izbora 2016.

Inače, Facebook trenutno ima preko dvije milijarde korisnika, a 68 posto Amerikanaca vijesti čita uglavnom preko njega.

Svjetska zdravstvena organizacija je širenje laži o cijepljenju proglasila jednom od deset najvećih prijetnji globalnom zdravlju. Facebookovi alati za precizno ciljanje publike, za razliku od televizije, radija i novina, omogućili su plasman lažnih vijesti ljudima koji su možda podvojeni oko cijepljenja. Specifično, Stop Mandatory Vaccination ciljao je žene i roditelje mlađe djece.

Prodavali su i alternative cjepivima

Zanimljivo je također da su oglasi koji promoviraju cijepljenje dolazili od 83 različite organizacije, što je snažan kontrast spram 54 posto antivakserskih oglasa od samo dvije organizacije, koje vode Cook i Kennedy. Antivakserske oglase u prosjeku je viđalo i više ljudi. S budžetom od 499 dolara po oglasu, oglas je prikazan između 5000 i 50.000 ljudi. Preko tih oglasa, često se ljude usmjeravalo i na internetske trgovine gdje su mogli kupovati “prirodne alternative” cjepivima.

Jedan od upečatljivijih oglasa organizacije Stop Mandatory Vaccinations tvrdio je da “zdravo dijete staro 14 tjedana umire unutar 24 sata od dobivanja osam cjepiva”.

“Premda te organizacije šire laži, oni prate pravila Facebooka, stoga se ti oglasi mogu normalno prikazivati”, izjavio je za The Guardian Nicholas Marcouiller, digitalni strateg udruženja bolnica savezne države Minnesota.