Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

AirBnB i Booking za turizam su važniji od ministarstava i TZ-ova. Mogu li nam pomoći da ga sredimo?

Jedino favoriziranje najboljih i eliminiranja nestašnih može poboljšati kvalitetu ponude

Nedavni homofobni ispad zadarskog iznajmljivača pokazao je još jednom kako booking.com, airbnb.com i ostale internetske platforme nemaju ni trunke razumijevanja za diskriminacijski raspoložene vlasnike prostora. Takvim iznajmljivačima jedino je preostalo da poput gospođa s dubrovačkog autobusnog kolodvora iz 1965. uzmu kartone s natpisom Zimmer frei te da u sumrak stanu uz neku od prometnih gradskih cesta i ulica kako bi dobavili goste. Tako mogu odmah na licu mjesta izabrati one koji imaju odgovarajuću boju kože i ne pripadaju pogrešnom narodu ili vjeri, uz dodatan uvjet da vode ljubav sukladno preferencijama vlasnika prostora

Prvi sam put letio avionom u kolovozu 1965. iz Zagreba za Dubrovnik. JAT je dvije godine ranije počeo nabavljati prve zrakoplove na mlazni pogon, Caravelle francuskog proizvođača Sud Aviation, te je jedan od njih na Pleso dovezao Terezu Kesoviju, tada nenadmašnu pjevačku zvijezdu, a odvezao moje roditelje i mene u Dubrovnik. Od cijelog puta zapamtio sam malenu aerodromsku terasu na Plesu na kojoj je zbog dolaska Tereze Kesovije nastala prava pomutnja, te autobusni kolodvor u Dubrovniku na kojem je poveća grupa, uglavnom žena, držala smeđe kartonske natpise i vikala „Sobe!“

Je li na kartonima pisalo i „Zimmer frei“ ne mogu danas potvrditi, ali jedna od gospođa koja je u rukama držala karton uspjela je nagovoriti mog oca, inače vrlo šparnog bodula, na odabir njenog smještaja te smo se uz standardne prigovore moje majke uputili prema stanu u nekoj od trošnih zgrada nedaleko od Straduna. Tu noć nisam baš previše spavao, što zbog čiopa, što zbog spavanja u sobi tuđeg stana, ali ponajviše zbog uzbuđenja potaknutog cijelim putem. Tri desetljeća nakon mog prvog iskustva s načinom odabira prenoćišta Geert-Jan Bruinsma osnovao je bookings.nl. Bruinsma je 1997. želio objaviti reklamu za svoju internetsku stranicu u najtiražnijem nizozemskom dnevniku De Telegraaf, ali je bio odbijen jer reklama nije sadržavala telefonski broj što je bilo protivno tadašnjim pravilima tih novina.

Rušenje etabliranih poslovnih modela

Tri godine kasnije URL je promijenjen u booking.com, a u srpnju 2005. američki Priceline Group kupio je nizozemsku kompaniju za 133 milijuna dolara. Priceline Group promijenio je u međuvremenu ime u Booking Holdings. Njegova tržišna kapitalizacija danas je veća od 100 milijardi dolara. Booking.com na svojim stranicama nudi gotovo 30 milijuna smještajnih objekata na preko 140 tisuća različitih lokacija. Ako potencijalni gost kao destinaciju upiše „Hrvatska“ može izabrati između više od 93 tisuće različitih objekata. Tu ponudu sačinjava 72 tisuće apartmana, 16 tisuća kuća za odmor, tri tisuće vila, 900 hotela i 245 hostela. Nije teško zaključiti da je gotovo cjelokupni hrvatski turistički smještaj, osim onog u kampovima i na brodovima, dostupan za rezervacije preko vodeće svjetske internetske platforme.

Booking.com je uz povremena manja trvenja s pojedinim segmentima hotelskog sektora postao sastavni i nezaobilazni dio svjetske turističke industrije. Idilu je pokvarila, ne baš odmah, pojava Airbnb-a u kolovozu 2008. Brian Chesky i Joe Gebbia su za svoj stan u San Franciscu kupili tri madraca na napuhavanje s namjerom da ih iznajmljuju gostima. Ta tri madraca koja su tada nazvali „Airbed and Breakfast“ uspjeli su u proteklih deset godina pretvoriti u kompaniju čija se tržišna vrijednost procjenjuje na trideset milijardi dolara i na čijim internetskim stranicama gosti mogu pronaći 5,3 milijuna prenoćišta. Airbnb je uz Uber postao tržišno najvrjednija „disruptive“ kompanija, znači jedna od onih koja dovodi u pitanje postojeće etablirane poslovne modele i otvara potpuno nove tržišne niše.

Eksplozija smještaja za kratkoročne najmove

Airbnb je otvorio mogućnost iznajmljivanja i samo jednog kauča u dnevnom boravku, potaknuo goste i domaćine na međusobnu interakciju i druženje, i na kraju, ocjenu ili recenziju smještaja koju po svom odlasku može napraviti gost učinio važnijom od svih kategorizacija i zvjezdica. Kako bi dodatno zaštitio domaćine od nemara gostiju omogućio je i domaćinima da recenziraju svoje goste. Rast tržišnog udjela Airbnb-a, a ponajviše njegov agresivni model uvrštenja svih vrsta smještaja u standardnu ponudu te personalizirani model marži i provizija kao rezultat korištenja umjetne inteligencije i strojnog učenja, natjerali su i Booking.com na promjenu poslovne prakse. Sve zajedno dovelo je do prave eksplozije ponude smještajnih kapaciteta za kratkoročne najmove.

Tako su u rujnu prošle godine potencijalni gosti na stranicama airbnb.com mogli pronaći 62 tisuće smještajnih opcija u Londonu, 57 tisuća u Parizu i 38 tisuća u New Yorku. U Hrvatskoj je broj onih koji oglašavaju svoj smještaj na stranicama airbnb.com približno jednak broju smještajnih opcija na stranicama booking.com. Rast broja noćenja i broja dolazaka stranih gostiju koji je Hrvatska imala u proteklih nekoliko godina izravna je posljedica i mogućnosti koje su otvorile rezervacijske internetske platforme, poglavito booking.com, airbnb.com i homeaway.com.

Cijeli rezervacijski lanac postao je lako dostupan gostima i domaćinima, isključeni su nepotrebni i često puta preskupi posrednici, a domaćini i gosti dovedeni su u odnos koji nudi temeljitu promjenu značenja riječi „gostoljubivost“. Hrvatska, za razliku od ostalih mediteranskih zemalja, većinu noćenja stranih i domaćih gostiju ostvaruje u privatnim sobama, apartmanima i kućama. Dapače, protivno očekivanjima angažiranih savjetnika, političkih i financijskih mogula taj udio i dalje raste. Silna barnumska kampanja o novim all-inclusive hotelima i resortima, koncesioniranim plažama sa ležaljkama i slamkama u čašama koktela, kao neminovnoj budućnosti hrvatskog turizma, nasukala se na tržišnoj potražnji potpuno drugačijeg sadržaja.

Utjecaj na poboljšanje hrvatske ponude

Booking.com i Airbnb.com tako su doprinijeli rastu hrvatskog turizma u nekoliko posljednjih godina daleko više nego nadležno ministarstvo, sve turističke zajednice, njihovi štandovi na turističkim sajmovima i preskupe svjetske medijske kampanje. Hoće li svojim modelom recenzija, favoriziranja najboljih i eliminiranja nestašnih i zalutalih uspjeti poboljšati i kvalitetu hrvatske turističke ponude vidjet ćemo u narednim godinama. Nedavni homofobni ispad zadarskog iznajmljivača pokazao je još jednom kako booking.com, airbnb.com i ostale internetske platforme nemaju ni trunke razumijevanja za diskriminacijski raspoložene vlasnike prostora. Trebalo je proći manje od 48 sati nakon prijave gosta da njegov oglas bude uklonjen sa svih relevantnih internetskih stranica.

Takvim iznajmljivačima jedino je preostalo da poput gospođa s dubrovačkog autobusnog kolodvora iz 1965. uzmu kartone s natpisom Zimmer frei te da u sumrak stanu uz neku od prometnih gradskih cesta i ulica kako bi dobavili goste. Tako mogu odmah na licu mjesta izabrati one koji imaju odgovarajuću boju kože i ne pripadaju pogrešnom narodu ili vjeri, uz dodatan uvjet da vode ljubav sukladno preferencijama vlasnika prostora. Kako je broj onih koji podržavaju pravo iznajmljivača na takav odabir gostiju poprilično velik, booking.com i airbnb.com morat će još neko vrijeme trenirati strogoću nad svojim oglašivačima. Za dobrobit svih.

Goranko Fižulić
Poduzetnik
18 članaka Više o autoru