Đivo Đurović: Mark Zuckerberg više se ni ne pravi; Facebook je upravo skrenuo oštro udesno

Godine ispričavanja završile su prošlog tjedna Zuckerbergovim govorom na sveučilištu Georgetown

Zuckerberg je i ranije nastojao desnicu uvjeriti da ih ne cenzurira, ali ovo je nešto sasvim novo: Facebook se prestao ispričavati ljudima kojima se ne sviđa sadržaj koji vide na platformi, preuzeo desnu ideologiju kao svoj poslovni moto i počeo se zaklinjati u apsolutnu slobodu izražavanja, koja zahtijeva da se gotovo ništa ne moderira i ne uklanja

Potiho se ovih dana dogodila velika promjena, koja će imati posljedice na nevjerojatan spektar političkih ishoda – od američkih i drugih izbora do vrste informacija kojima se svakodnevno hranite na feedu svoje društvene mreže. Mark Zuckerberg je okrenuo ploču: odustao je od dosadašnjeg pristupa provjeravanja činjenica i moderiranja komentara na Facebooku i prihvatio ekstremno desnu libertarijansku politiku, koja apsolutno pravo na slobodno izražavanje stavlja iznad svih drugih prava.

Drugim riječima, “svi glasovi” moraju na Facebooku dobiti jednaki tretman – bile to fotografije vaše mačke ili fašistička propaganda. Pod motom “Nije posao Facebooka da nadzire što ljudi govore”, Mark Zuckerberg ima novu ideologiju i novu poslovnu politiku – sad je na ostatku svijeta da je isproba na vlastitoj koži.

Kako su počeli problemi

Facebook je bio u defenzivi još od američkih izbora 2016. godine, koje je pomogao nagnuti u korist Donalda Trumpa. Zuckerberg je već tri godine bio na turneji ispričavanja – priznavao je greške i obećavao da će ih ubuduće ispraviti. “Nismo shvatili koliko široku odgovornost imamo. To je velika greška. Bila je to moja greška. I žao mi je. Ja sam pokrenuo FB, ja ga vodim, ja sam odgovoran za to što se s njim događa”, rekao je lani u svjedočenju pred američkim Kongresom.

Optužba da je 2016. omogućio rusku kampanju dezinformacija koja je pomogla Trumpu nije najgore što se Zuckerbergu stavlja na nos. Ruski agenti su otvarali lažne profile i širili “fake news” (prije nego što je Trump počeo taj izraz koristiti za istinite vijesti koje mu se ne sviđaju), ali je Facebook u drugim dijelovima svijeta iskorišten za još brutalnija zlodjela.

Laži širene na Facebookovoj aplikaciji WhatsApp odgovorne su za niz ubojstava u stilu ličevanja u Indiji, a UN-ova istraga ustanovila je da je Facebook bio ključni alat za poticanje genocida nad muslimanskom manjinom. Tako s Facebookom nismo samo dobili Trumpa, nego su neki ljudi izgubili glavu.

Zuckerberg se isprva ispričavao

Zuckerberg je vrlo kasno shvatio svoju odgovornost. Krenuo je u veliku kampanju ispričavanja, priznao da Facebook nije dobro hendlao izbore, bezbroj puta ponovio kako mu je žao. Priznao da na platformi postoji niz opasnih i problematičnih featurea koje treba popraviti. Facebook je konačno počeo ozbiljno moderirati sadržaj: dotad je bila zabranjena samo golotinja, sad i prizori nasilja, lažne vijesti i govor mržnje.

Na neke objavljene članke moderatori su počeli stavljati oznaku da korisnike upozore su puni laži. Zaposleno je puno moderatora. Program bi označio sumnjivi sadržaj, a moderatori procjenjivali treba li ga ukloniti. Osnovana je čak i vanjska fact-check jedinica, koja je nezavisno o moderatorima provjeravala jesu li objavljene informacije točne – ako bi zaključili da su netočne ili navode na krivi trag, Facebook bi spriječio njihovu objavu.

Prvi signali zaokreta

Iako je došao kasno, kad je puno štete već bilo učinjeno, bio je to ipak iskorak – niti jedna druga platforma nije napravila ni približno koliko Facebook da spriječi širenje lažnih vijesti i govora mržnje. Krajem 2018., Facebook je zapošljavao 30.000 moderatora sadržaja! No, već tad su se vidjeli signali da bi moglo doći do zaokreta.

Mark Zuckerberg prečesto daje do znanja da mu nisu jasni koncepti iz građanskog odgoja, a posebno njegova politička i javna odgovornost. Nisu problematični njegovi stavovi, nego to što ih on zapravo nema – on je prazna posuda u koju se može uliti kojekakav sadržaj. Kad se Zuckerberga pusti da sam govori, izvan onoga za što su ga pripremili i za što su mu napisali govor, u pravilu zaglibi i pokaže koliko ništa ne razumije.

Izjava koja je ljude zabrinula

Ilustrirajući gdje su po njemu granice prihvatljivog javnog govora, u intervjuu za podcast recode/decode lani je naveo ovaj nevjerojatan primjer: “Recimo, ja sam Židov. I postoji grupa ljudi koji tvrde da se Holokaust nije dogodio. Ja vjerujem da ti ljudi, ako je to njihovo mišljenje, imaju pravo na svoje mišljenje. Ne mislim da naša platforma treba ukloniti njihove postove. Puno ljudi je u krivu oko puno stvari.”

Te su riječi izazvale međunarodnu sablazan. Ljudi oko Zuckerberga nagovorili su ga da se javno ispravi, kaže kako nije mislio to što je rekao, da je negiranje Holokausta duboko uvredljivo i da nije htio braniti one koji ga niječu. No, više od svega, taj je komentar potvrdio pretpostavku da je upravljanje Facebookom, jedna od najmoćnijih pozicija na svijetu, u rukama čovjeka kojemu bi bilo dobro da ponovno započne školovanje, od početka.

Upozorenja slijeva i zdesna

Takvim komentarima Zuckerberg nije skupio puno prijatelja, a i isprike su rijetko koga umirile. Facebook su nastavili kritizirati i slijeva i zdesna. Kritičari slijeva upozoravali su da na Facebooku, unatoč vojsci moderatora, i dalje izlazi puno govora mržnje. Kritičari zdesna tvrdili su da ih cenzuriraju jer su moderatori mahom mlađi ljudi iz urbanih sredina, dakle ne dijele njihov svjetonazor.

Dio ljevice odlučio je, međutim, nešto i poduzeti – i to je možda presudilo u Zuckerbergovoj odluci da skrene desno. Više demokratskih kandidata za predsjednika kritiziralo je Facebook, ali su Elizabeth Warren i Bernie Sanders obećali da će ga, ako dođu na vlast, razbiti na više kompanija. Facebook nije samo neodgovoran, nego je postao prevelik, poručuje Warren. Zuckerbergova reakcija na to – koja je misteriozno procurila s internog sastanka – bila je: “Ako nas želi razbiti, izaći ćemo i boriti se!”

Preuzimanje desne ideologije

Vlasnik Facebooka počeo se ojačavati zdesna. Počeo je objedovati s konzervativnim kongresnicima i likovima s televizije koju gleda Trump. Susreo se i sa samim predsjednikom, više puta je ručao s Tuckerom Carlsonom, voditeljem s Fox Newsa koji pripada ekstremno desnom, libertarijanskom polu američke politike, te s liderima još nekih konzervativnih organizacija.

Zuckerberg je i ranije nastojao desnicu uvjeriti da ih ne cenzurira, ali ovo je nešto sasvim novo: Facebook se prestao ispričavati ljudima kojima se ne sviđa sadržaj koji vide na platformi, preuzeo desnu ideologiju kao svoj poslovni moto i počeo se zaklinjati u apsolutnu slobodu izražavanja, koja zahtijeva da se gotovo ništa ne moderira i ne uklanja.

Prošlotjedni govor sve je zapečatio

Godine ispričavanja završile su prošlog tjedna Zuckerbergovim govorom na sveučilištu Georgetown. Već naslov “Borba za slobodu izražavanja” pokazuje kamo je skrenuo osnivač Facebooka i kamo vodi svoju platformu. Govor su mu napisali da zvuči kao Barack Obama. No, sadržaj kao da je došao iz radionice Tuckera Carlsona.

“Važno je da ljudi s drugima mogu podijeliti svoja iskustva i perspektive. To je oduvijek bilo važno za izgradnju društva. Kad kažemo da svatko mora imati pravo izraziti svoje mišljenje, neki ljudi misle da time stvaramo podjele, umjesto da ujedinjujemo. Ti ljudi misle da su politički ishodi koje priželjkuju važniji od toga da svaka osoba ima pravo na svoj glas. Mi smatramo da su pravo na izražavanje i pravo da se svačiji glas čuje važniji od naše osobne želje da u svakoj raspravi budemo u pravu. Tako možemo zajedno postići napredak.”

Nova politika, bez sankcija

Iako zvuči kao self-help priručnik, Zuckerberg kaže sve što treba. Ako samo malo razgrnete, naći ćete ključne riječi – pomalo nalik iščitavanju referata šefa partije u potrazi za novim ideološkim smjernicama. Svi trebaju imati pravo podijeliti svoje “perspektive” znači da je svačiji stav jednako vrijedan, makar stav zagovarao fašizam.

“Pravo na izražavanje”, “svačiji glas da se čuje” – to je najava nove politike u kojoj Facebook ponovno neće sankcionirati laži, ekstremizam i govor mržnje. Jer je to “važnije nego da pobijedimo u svakoj raspravi”. Zuckerberg je otvoreno odbacio one koji traže da se Facebook ponaša društveno odgovorno i prioritet dao apsolutnom pravu na slobodno izražavanje.

Filozofija najdesnijeg krila

Mark Zuckerberg – oduvijek prazna posuda – prihvatio je novu ideologiju koja mu sasvim lijepo ide na ruku. Ona kaže da sprečavanje govora mržnje i lažnih vijesti nikad nije ni bio posao njegove platforme; njihov posao je da svakome daju priliku da kaže što misli, jer je pravo na izražavanje iznad svakog drugog prava. To je libertarijanska pozicija, sukladna filozofiji najdesnijeg krila Republikanske stranke – ne Trumpa, nego puno desnije od njega, gdje se nalazi grupica ideološki zadrtih političara, predvođeni senatorom Random Paulom.

Svoju borbu za “slobodu izražavanja” Zuckerberg je pokušao predstaviti kao dio borbe za demokraciju i liberalne vrijednosti na globalnoj sceni, iako ih upravo njegova nova politika podriva na domaćoj. Zuckerberg je upozorio da internetu prijeti dominacija Kine, koja sigurno ima dijametralno suprotan pristup ljudskim pravima.

“Ništa ne jamči da će američke vrijednosti slobode izražavanja na internetu prevagnuti. Prije deset godina, gotovo sve najveće platforme bile su američke; od deset najvećih, danas je šest kineskih. Ako Kina bude postavljala pravila, sloboda izražavanja neće biti prioritet.”

Predstavio tri ključne odluke

Zuckerberg je predstavio i tri odluke, kojima je zaokret udesno i novu filozofiju firme pretvorio u poslovne odluke. Prvo, suzio je ovlasti fact-checkera. Oni više neće moći provjeravati informacije u novinarskim kolumnama i komentarima – ako članak nije vijest, nego nečije mišljenje, nije u ovlasti fact-checkera. Čak i ako u tekstu piše da je Zemlja ravna ploča ili da cijepljenje izaziva autizam, fact-checkeri imaju zabranu pristupa jer je svaki autorski komentat “nečije legitimno mišljenje”.

Druga odluka je da Facebook ni u vijestima, dakle elementarnoj novinarskoj formi, neće provjeravati točnost izjava političara. Politički govor treba najmanje nadzirati, tvrdi Zuckerberg. To će se odnositi i na političke oglase koje Facebook vrti.

Treće, Facebook će se ubuduće koncentrirati na provjeravanje tko govori, a ne što govori, tj. provjeravat će je li iza profila doista osoba koja se tako predstvalja. “Većina sadržaja koji su u kampanji 2016. objavili ruski profili na Facebooku bila bi potpuno prihvatljiva da su je objavili američki državljani, a ne lažni profili koji su se koordinirali i lažno predstavljali”, rekao je Zuckerberg studentima Georgetowna.

‘Facebook potpuno nespreman za izbore 2020.’

Novu filozofiju i poslovnu politiku Facebooka pozdravili su zdesna: šef republikanaca u Kongresu Kevin McCarthy podsjetio je da je sloboda izražavanja “najvažnija američka vrijednost”. Elizabeth Warren je poručila kako “ovo dokazuje da Mark Zuckerberg 2016. nije ništa naučio” te da je Facebook potpuno nespreman za izbore 2020.

Da dokaže svoju tezu, Warren je zakupila kampanju na Facebooku u kojoj namjerno neistinito tvrdi da je Mark Zuckerberg podržao Trumpa za predsjednika. Zuckerberg je ostao dosljedan svojoj novoj, libertarijanskoj filozofiji i objavio njen oglas. Iz Facebooka su poručili da “ako senatorica Warren želi javno govoriti stvari za koje zna da nisu istinite, ne mislimo da Facebook treba cenzurirati njene riječi”.

Slično je Zuckerberg govorio ovog tjedna i u Kongresu, gdje je svjedočio jer mu treba suglasnost da osnuje svoju valutu, libru. Ispitivanje je brzo skrenulo na Facebookovu novu filozofiju i Zuckerberg je čvrsto ustrajao u tome što su ga naučili, unatoč dobro argumentiranom ispitivanju zvijezde ljevice Alexandrije Ocasio Cortez.

Čovjek bez stavova s ogromnom moći

Sa Zuckerbergom nije problem u tome što ima problematične stavove, nego što ih uglavnom nema. U isto vrijeme, ima ogromnu moć nad cijelim svijetom, iako ne razumije ni osnovne pojmove o društvu i politici. Jasno je to već godinama. No, s novim sadržajem, koji su ulili u njegovu glavu, sad nam slijedi još jedno vjerojatno loše iskustvo.

Uskoro ćemo vidjeti kakav će biti učinak činjenice da je najveća društvena mreža na svijetu, koja ima dvije i pol milijarde korisnika, skrenula oštro udesno. U međuvremenu možete, recimo, razmisliti treba li vam profil na Facebooku.