FOTO: Borko Vukosav/Telegram
Dženisa Pecotić

Dženi Pecotić jedna je od umjetnica zbog kojih mislimo da živimo u vremenu ljepšem nego što je. Ova izložba to je dokazala

Paladino o izložbi talentirane Dženise Pecotić koja je otvorena jučer u Galeriji Kranjčar

Dženi Pecotić jedna je od umjetnica zbog kojih mislimo da živimo u vremenu ljepšem nego što je. Ova izložba to je dokazala

Paladino o izložbi talentirane Dženise Pecotić koja je otvorena jučer u Galeriji Kranjčar

Dženisa Pecotić
FOTO: Borko Vukosav/Telegram

Na dobar ili na loš način određeni ljudi kroje naše sadašnjosti i budućnosti, kako su i povijest krojili, te naposljetku i šivali, neki njihovi prethodnici. Upravo zahvaljujući njima podarena nam se vremena čine dobrima, podnošljivima, lošima ili nepodnošljivima. Ponekad, ako je riječ o kvalitetnim, talentiranim i dobrim ljudima, a mi se pritom s takvima nađemo preklopljeni u istom vremenu i prostoru, vremena se opravdano mogu činiti i sjajnima. Dženisa Pecotić jedna je takva konstanta koja u vremenima kada se gotovo ništa više ne čini važnim i trajnim predstavlja sigurnu luku i utočište onima koji se ne mire olako s ispraznošću današnjice

U četvrtak je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar otvorena izložba ”Flirt” istaknutih umjetnika hrvatske kulturne scene, Dženise Pecotić i Deyana Barića, kojom su kroz sjajne Barićeve fotografije publici otkrivene recentnije odjevne skulpture i druge kostimografske čarolije Dženise Pecotić.

Dugotrajnoj, plodonosnoj i uspjeloj suradnji s Dženisom posvećene su i dojmljive riječi njezina velikog prijatelja i arhitekta, profesora Nenada Fabijanića, dok se djelovanju sjajnog fotografa i grafičkog dizajnera Deyana Barića lijepo posvetila Sonja Švec Španjol. Za osmišljanje pak predgovora u katalogu izložbe, vezanog uz umjetničko djelovanje Dženise Pecotić, i sama sam bila zamoljena pa isti predstavljam i današnjom, pomalo drugačije koncipiranom kolumnom.

Dženina vremena nježnosti

Na dobar ili na loš način određeni ljudi kroje naše sadašnjosti i budućnosti, kako su i povijest krojili, te naposljetku i šivali, neki njihovi prethodnici. Upravo zahvaljujući njima podarena nam se vremena čine dobrima, podnošljivima, lošima ili nepodnošljivima. Ponekad, ako je riječ o kvalitetnim, talentiranim i dobrim ljudima, a mi se pritom s takvima nađemo preklopljeni u istom vremenu i prostoru, vremena se opravdano mogu činiti i sjajnima. Ukoliko je riječ o umjetnicima, njihova nam umjetnost zasigurno pomaže u umnažanju sretnijih, ugodnijih i svjetlijih segmenata naših života i osigurava nam dostojanstvenije življenje. Pritom neke rijetke ljudske i umjetničke konstante i samim svojim postojanjem živote i vrijeme drugih čine plemenitijima i boljima te svojom kvalitetom ili umjetnošću zapravo osiguravaju svježi zrak plućima sviju nas.

Dženisa Pecotić jedna je takva konstanta koja u vremenima kada se gotovo ništa više ne čini važnim i trajnim predstavlja sigurnu luku i utočište onima koji se ne mire olako s ispraznošću današnjice. Prvotno ustuknuvši na poziv da joj kao arhitektica i konzervatorica, koja baš i ne vlada suvereno njezinim umjetničkim područjem, napišem predgovor katalogu izložbe, ubrzo sam se osjetila neizmjerno počašćenom te joj stoga, po uvjeravanju da baš želi nešto potpuno drugačije, i posvećujem nešto takvo. Predstavljati je ne treba, no uz ovu vrijednu komprimiranu izložbu kroz akrostih njezina imena i prezimena to ćemo ipak učiniti još jednom jer Dženi i njezina umjetnost zaslužuju i puno više…

Izložba ”Flirt” u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar Borko Vukosav/Telegram
Telegramov Borko Vukosav fotografirao je detalje s izložbe Borko Vukosav/Telegram
Kroz sjajne Barićeve fotografije publici su otkrivene recentnije odjevne skulpture i druge kostimografske čarolije Dženise Pecotić Borko Vukosav/Telegram
Dženisa Pecotić Borko Vukosav/Telegram
Borko Vukosav/Telegram
Borko Vukosav/Telegram

Borko Vukosav/Telegram
Borko Vukosav/Telegram
Borko Vukosav/Telegram

Dž – Dženisa -Dženi – diplomirala je na Višoj školi za dizajn tekstila i odjeće u Zagrebu, a od 1982. je članicom Udruženja likovnih umjetnika primijenjene umjetnosti Hrvatske. Kao članica Hrvatske zajednice slobodnih umjetnika bavi se kreiranjem muške, ženske i dječje odjeće te od 1983. godine redovito nastupa na domaćoj i inozemnoj modnoj sceni, a radove izlaže u brojnim hrvatskim i inozemnim galerijama. Kreirala je sve vrste službenih odora, a kao suautorica dizajnirala je i uniforme za Počasnu bojnu, službene i svečane časničke odore Hrvatske vojske, te odore za djelatnike Pravosudne, Financijske i Specijalne policije. Dobitnica je većeg broja nagrada za dizajn odjeće. Od 1986. godine bavi se kazališnom – dramskom, opernom i baletnom, te filmskom kostimografijom pa je u suradnji s nizom uglednih hrvatskih i inozemnih redatelja i koreografa ostvarila oko stotinu kostimografskih projekata. Za kostimografije u predstavama “Fragile” i “Enciklopedija izgubljenog vremena” nagrađena je dvjema nagradama “Marul” te je kao kostimografkinja dva puta nominirana i za Nagradu hrvatskog glumišta. Nositeljica je odlikovanja Spomenice domovinskog rata i Reda hvatskog pletera. Toliko o strogoj životnoj faktografiji sjajne umjetnice Dženise Pecotić. Nadalje pišem o Dženi, divnoj prijateljici, ženi, majki i baki.

E – Emocija – Emocije pokreću Svijet, no rijetki su ih u stanju pretočiti i u djela na način kako to polazi za rukom našoj Dženi. Svaka haljina, vrpca pa i najsitniji ukras rječiti su. Glasni. Kako god fragilno prozračne njezine kreacije bile one svjedoče o nevjerojatnoj snazi umjetničke potencije koja nastaje samo iz dubokih emocija i rijetki su njome istinski obdareni. Emocije bude emocije pa krhke umjetničke kreacije nerijetko postaju dugovječnijima od mnogih stamenijih djela jer ostaju trajno na jedinom vrijednom mjestu. U našim srcima.

N-(+j) – Nježnost – Nježnost Dženinih umjetničkih kreacija dobrodošlim je gostom u našim vremenima bahatosti i ignorancije, u kojima vjerojatno i divne florealne kompozicije, poput njezinih haljina-cvjetova, govore više no ikad. Svjedočeći o vremenima nježnosti i čistoće, koje smo udaljavanjem od prirode i čistog u nama nepovratno izgubili, zapravo nas dovode pred zid pitanja. A to je više no dobro.

I – Inteligencija – Inteligentnim recikliranjem, usljed odbojnosti spram bezumne hiperprodukcije i posljedičnog gomilanja golemih količina smeća, Dženi nam svakodnevno dokazuje neiscrpne mogućnosti ne samo svog umjetničkog potencijala, već moći umjetnosti koja oivičena divno elastičnim bordurama zapravo nema nikakvih granica.

S – Snaga – Svaki segment Dženinog djelovanja pa i pojavnosti, uključujući i njezine tvrdoglave šiške iz prepoznatljive frizure, prkosi mjenama. Dosljednost je kvaliteta koja govori u prilog postojanosti karaktera i snazi duha. Dženi je snažna, što se možda najljepše iščitava baš na njezinim najfragilnijim kreacijama.

A – Arhitektura odijevanja – Arhitekturi posvećen dio studijskih godina jasno se iščitava i u sjajnim odjevnim kompozicijama, antikompozicijama, ali i u Dženinoj suradnji s arhitektima sukladnih senzibiliteta i naklonosti. Uz najraznolikije odjevne kreacije kojima se revno posvećuje, vjerojatno baš kruto definirani zadatak izrade uniformi, koje zahvaljujući Dženinom senzibilitetu, očima i rukama postaju više od toga, ukazuje na neiscrpnost njezine mašte i moć velikog znanja.

P – Prepoznatljivost – Prepoznatljivosti i postojanosti u prilog u Dženinom slučaju govore sva njezina umjetnička djela. Odjeća, uniforme, nakit, pokrivala. Njezino ime, stil pa i frizura, također. Danas je moguće gotovo sve, no srećom je nemoguće prisilnim putem postati prepoznatljiv. Prepoznatljivi ili jesmo ili nismo. Dženi s tim, mnogima nerješivim problemom, nikada nije imala problema. Ona je sinonimom oblikovanja odijevanja.

E – Energija – Kako sve na ovom Svijetu odiše specifičnom, prepoznatljivom energijom, tako i vremena pamtimo kao sretne ili nesretne, ugodne ili neugodne, svijetle ili mračne isječke naših života. Zahvaljujući Dženinoj energiji naši su isječci ljepši i naš je Svijet s vrijednim vremenima nježnosti puno bolje mjesto.

C – Crtež – Crtež, crtež, crtež…

Bez crteža ne bi bilo ni Dženi ni njezinih čudesa. I svakodnevno objavljenim crtežima stabalaca kojima nas veseli po društvenim mrežama, bez obzira rese li njihove grane tog dana grozdići ribizla, grožđa, glavica kelja ili štapići poriluka, podučava nas pravoj umjetnosti, temeljenoj na ljepoti i skladu, decentnosti i mjeri.

O – Optimizam – O tom pojmu u vezi Dženi ne treba dvojiti. Optimizam se iščitava u interijeru njezina stana, na njezinom radnom stolu, u njezinim materijalima, kreacijama, nakitu, aranžmanima staklenih kugli, perli… I primarno njezinom toplom osmjehu. Optimizam u odnosu s ljudima donosi prijatelje, a ako se bogatstvo mjeri prijateljstvima, Dženi je jako imućna.

T-Tijelo – Taj neiscrpni izvor inspiracije mnogih Dženina je radna ploha koju već tri i pol desetljeća uporno obavija, umata, zamata, uljepšava, grije… Taman kada bismo možda i pomislili da dalje, drugačije i bolje ne može, ona nas iznova iznenadi. Ponovo ga, kao kroz igru, iznenađujućom lakoćom umota, upakira i uresi. I ponovno zaključujemo da bolje ne bi moglo biti. No, Dženi je tu da nas ponovno razuvjeri.

I – Igla – Igranje iglom u Dženinom je slučaju igra života. Njezin život zapravo je definirala ta mala metalna, gotovo nevidljiva alatka s kojom je ostvarila tolike lijepe stvari. Igli i koncu dugujemo puno. Dženinoj ruci i više.

Ć-(+pola kvačice) – Čarolija – Čarolija nas bogatoga opusa navodi na pitanje kako bi zapravo hrvatska umjetnost oblikovanja odijevanja izgledala bez imena Dženise Pecotić.

Zaključak je vrlo jednostavan.

Bila bi, kao i većina toga oko nas, tamnija i običnija.

Srećom, zahvaljujući Dženi, tome nije tako.