Piše: Petra Smoljak | Snima: Vjekoslav Skledar

Kako je tehnologija promijenila tržnice, spasila OPG-ove i dovela najfinije svježe namirnice u doslovno svaku općinu

Hrvatski građani za vrijeme lockdowna masovno su usvojili naviku online naručivanja koja će, čini se, ostati i kad sve ovo prođe

Naš novi svijet je svijet totalne povezanosti. U Telegramu i Hrvatskom Telekomu oduvijek smo znali kako nas tehnologija i digitalni alati povezuju, i omogućavaju nam da učvrstimo veze, podijelimo informacije, ideje, rješenja, resurse, da funkcioniramo, pokažemo solidarnost, empatiju, pomognemo onima kojima je potrebno.

Mnogima među nama život se radikalno promijenio, radimo od kuće, brojne aktivnosti na otvorenom zamijenili smo digitalnim sadržajima, školarci pohađaju nastavu van školskih klupa, a s bližnjima komuniciramo isključivo putem telefona i brojnih digitalnih aplikacija.

Upravo zahvaljujući stabilnoj i brzoj mreži, brojnim digitalnim uslugama, većoj količini besplatnog podatkovnog prometa i podršci koju i dalje pružamo 24 sata u danu, 7 dana u tjednu, omogućavamo svim našim korisnicima da i bez napuštanja svojih domova rade, komuniciraju, vole se i zabavljaju uz sadržaj online. Povezanost je ono što nam omogućava da se naši privatni i poslovni životi danas odvijaju potpuno online. Kada smo povezani, sve je moguće.


U nedavnom izvještaju za prvi kvartal, globalni Uber objavio je snažan rast Uber Eatsa, njihovog servisa za dostavu hrane. Uber Eats je ove godine eksplodirao, s 50 posto više narudžbi nego lani, a slične brojke zbog pandemije bilježe gotovo svi lokalni i svjetski servisi.

Naglasak je na dostavi namirnica. Aplikacije poput Instacarta bilježe po 10-12 puta veće promete nego inače, a posebno popularna kategorija su proizvodi i namirnice iz lokalnih domaćinstava. Prema podacima Googlea za Hrvatsku, pojam “opg dostava” od sredine ožujka pretražuje se 30 puta više nego u razdoblju prije epidemije koronavirusa, a veliki rast bilježe i pojmovi kao što su “dostava voća i povrća”.

Takva potražnja preko noći je stvorila nove platforme, webshopove i aplikacije kojima se spajaju domaći OPG-ovi i potrošači, a s osnivačem jedne od njih razgovarali smo o svim izazovima i planovima.


Već nakon prvih najava potencijalnog zatvaranja Hrvatske početkom ožujka, eksplodiralo je tržište dostave svježih namirnica. Živnule su već postojeće platforme, korisnici Facebooka masovno su se priključivali novoosnovanim grupama na kojima se dogovara razmjera dobara, počeli su se razvijati novi servisi.

Prije dvadesetak dana pojavila se, primjerice, i nova digitalna platforma OPG2go koja okuplja obiteljska gospodarstva, a osmislio ju je i kreirao 33-godišnji Splićanin Dejan Grepo koji se, uz vođenje malog obiteljskog hotela na Braču, bavi i programiranjem te izradom web stranica i aplikacija. Prije deset dana napravio je i istoimenu mobilnu aplikaciju.

Kako sam počeo razmišljati o novom servisu

U kratkom roku postigli su izvrsne rezultate. Kreirali su webshopove za stotinjak OPG-ova, a posjeti stranici iz dana u dan rastu. “OPG2go u ovih nekoliko tjedana posjetilo je više od 15.000 korisnika. Na portalu je u tom kratkom roku otvoreno oko 100.000 stranica, s prosječnim zadržavanjem tri minute”, govori nam Grepo koji je lockdown dočekao na Braču gdje je preko noći dobio ideju za novu digitalnu platformu.

“Početkom travnja, kada je broj oboljelih svakim danom bio sve veći, uporno se ponavljalo da stariji ljudi i kronični bolesnici ne smiju izlaziti iz kuće. Kako bolujem od astme, i ja sam se našao se u toj ugroženoj skupini”, govori Grepo. Tada je počeo razmišljati o online narudžbama hrane.

Dejan Grepo sa suprugom Matejom, njihovom Larom i psićem Ronijem /Privatni arhiv

“Danas postoje razni dostavni servisi, ali funkcioniraju samo u većim sredinama. Što je s malim gradovima i selima? “, zapitao se jedno jutro. Vidio je da su na Facebooku krenule virtualne tržnice i došao je na ideju da na jednom mjestu poveže sve namirnice koje se s nekoliko klikova mogu naručiti na bilo koju adresu u Hrvatskoj. Cijeli projekt napravio je u manje od dva tjedna i nije se nadao da će toliko brzo zaživjeti.

Željeli su povezati sve hrvatske županije

Njegova digitalna platforma OPG-ovcima nudi potpuno besplatnu uslugu koja uključuje registraciju i kreiranje webshopa. Osim toga ima i mobilnu aplikaciju za android uređaje, a u pripremi je i opcija za iPhone. “Sustav je vrlo jednostavan i u par klikova možete naručiti namirnicu na svoju adresu, uglavnom uz besplatnu dostavu”, govori Grepo.

“Ako, primjerice, naručite jagode iz Metkovića, one vam u roku 24 sata mogu doći u Osijek uz besplatnu poštarinu. Tako smo u kratkom roku uspjeli povezati sve županije s raznim proizvođačima namirnica”, objašnjava.

Trgovina će se uskoro posve preseliti na web

“U počecima smo sami kontaktirali OPG-ove kako bismo im ponudili besplatnu uslugu, pa je bilo i onih koji nam nisu vjerovali. Mislili su da je to nekakva prevara”, smije se Grepo prisjećajući se vlasnika jednog većeg OPG-a koji je uporno odbijao saslušati o čemu se radi. “Nakon što me napokon saslušao i dalje je bio skeptičan, no na kraju je ostao oduševljen”, opisuje.

Cijela ova situacija s Covidom 19, mišljenja je Grepo, ubrzala je postupak digitalizacije i korištenja tehnologije u poslovanju barem za pet puta. “Vjerujem da će u bližoj budućnosti sva trgovina biti online i da će ljudi iz svoje kuće u par klikova moći naručiti bilo koji proizvod na svoju adresu”. Uskoro, kaže, izlazi i s novim planom za OPG2go koji bi mu omogućio i zaradu jer je do sada radio potpuno besplatno. Uspjeh ga je jednostavno iznenadio.


Kako se Telegramova novinarka navukla na online naručivanje od kojeg ne misli odustati

Novinarka Petra Smoljak s upravo pristiglom košarom svježih namirnica Vjekoslav Skledar

Iako nisam u ugroženoj skupini, za vrijeme lockdowna nije mi bilo svejedno odlaziti u nabavku hrane, pa sam se, kao i mnogi moji prijatelji, okrenula online kupovini. Moram priznati da mi pomisao na to nije bila ugodna jer sam preko interneta od hrane dotada uglavnom naručivala pizze, a i tu sam znala umjesto maslina dobiti feferone koje nisam tražila.

No, kako je vrijeme prolazilo, hladnjak mi se praznio. U jednom trenu me počela hvatati i blaga panika jer nisam prije napravila nikakvu zalihu hrane. Frižider mi je sve više izgledao kao ormar na struju s praznim ladicama, a ne mjesto o kojem mi, barem u teoriji, ovisi život.

Kako više nije bilo šale, sjela sam pred laptop i otišla na stranicu jednog trgovačkog lanca koji je jedini tada vršio dostavu. Kada sam kliknula na sve što mi je trebalo, dobila sam obavijest kako je najranija dostava moguća za tjedan dana. Nije mi preostalo ništa drugo nego da otkažem cijelu narudžbu.

Naletjela sam na Virtualni zagrebački plac

Petrina kujica Boška istražuje narudžbu Vjekoslav Skledar

No, što sad? U to vrijeme su već počele kružiti glasine da će biti nestašica i odlučila sam online kupovini pružiti još jednu šansu. Naručivala sam preko Glova namirnice iz jednog dućana, ali nikako nisam uspijevala doći do kvalitetnog voća i povrća.

Jednu večer skrolajući po Facebooku naletjela sam na grupu Virtualni zagrebački plac i uključila se. Među brojnim postovima OPG-ovaca pokušala sam pronaći svoje prodavače s placa na Britancu kod kojih već godinama uzimam svježe voće i povrće. Ta se potraga pokazala neuspješnom, pa sam krenula tražiti OPG s najboljim preporukama ostalih članova grupe.

Često mi se međutim palio alarm. Čim bi netko nekoga nahvalio, pomislila sam da mu je u pitanju neki prijatelj koji iz zatvorenog kafića komentira po dogovoru. U slučaju negativne kritike, imala bih dojam da su zapravo svi ostali takvi. Neki su čak stavljali slike trulih škampa koje su dobili, što me još više odbilo od cijele priče. No, na kraju sam ipak nekome odlučila dati povjerenje. Na kraju krajeva, ne kupujem nekretninu nego grincek za juhu.

Planiram online kupovinu i kad sve ovo prođe

Odlučila sam se za OPG Nada Stoićev jer su korisnici iz grupe oduševljeno objavljivali svoje kašete s pristiglim svježim povrćem uz komentare kako su namirnice dobili na vrijeme i da je sve friško i ukusno. Uspostavila sam kontakt preko inboxa, odgovor je brzo stigao, a dobila sam i približno vrijeme kada će hrana biti dostavljena. Trenutak isporuke bio je gotovo bajkovit – narudžba je stigla praktički aranžirano. U jednom trenu mi je bilo žao sve to rasprčkati i poslagati u frižider.
Već idućeg sam dana napravila novu narudžbu.

Povrće naručeno iz malog obiteljskog OPG-a Nada Stoićev Vjekoslav Skledar

Cijelo me to iskustvo nekako nadahnulo na kuhanje. Imala sam par recepata koje sam htjela isprobati, a činjenica da se mogu u potpunosti posvetiti pripremi ručka, a ne nabavci hrane me još dodatno motivirala.

Odlasci u dućan, gužve i nervoza mi nimalo ne nedostaju i sigurna sam da ću usvojiti tu naviku online naručivanja i nakon što cijela ova situacija prođe. Jednostavno je, sustav funkcionira i oslobađa mi vrijeme. Vjerujem da svi, koji su to isprobali, znaju o čemu govorim.


Mali vodič kroz popularne OPG-ove s dostavom u svim dijelovima Hrvatske:

 


5 DIGITALNIH ALATA i RJEŠENJA KOJA ĆE UNAPRIJEDITI POSAO SVAKOG OPG-A:

Mobilne tarife i mobilni internet: za bolju i lakšu komunikaciju s kupcima, marketing i online prodaju putem najbolje mreže u Hrvatskoj.

Microsoft Office365 paket: za korištenje dobro poznatih programa kao što su Word, Excel, Outlook i PowerPoint te njihovu instalaciju na do 5 različitih uređaja i rad s bilo koje lokacije.

Microsoft Teams: za bolju povezanost i suradnju s kolegama bez obzira na to gdje se nalazili, brže i efikasnije dogovaranje putem video poziva i online sastanaka, te zajednički rad na datotekama.

Moj Telekom Poslovni portal: za primanje i plaćanje računa putem online aplikacije, jednostavno i lako praćenje potrošnje usluga, dodavanje novih usluga i slično.

 

Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing. Sadržaj omogućuje najbolja mreža u Hrvatskoj.

Petra Smoljak
Telegram autor
52 članka Više o autoru