Može li požar u Kockici promijeniti način na koji doživljavamo društvo i državu?

Dragan Markovina o nekadašnjoj zgradi Centralnog komiteta Saveza komunista Hrvatske

30.01.2018., Zagreb - Interijer i eksterijer zgrade popularno zvane Kockica. Kockica, znana i pod imenom Zgrada ministarstava, samostojna je visekatnica izgradjena 1968. godine u Zagrebu za sjediste centralnih komiteta Saveza komunista Hrvatske i Saveza omladine Hrvatske te Glavnog odbora Socijalistickog saveza radnog naroda Hrvatske. Jos 1961. raspisan je bio natjecaj za projekt, na kojemu nije dodijeljena prva nagrada, nego dvije druge, od kojih je Ivo Vitic dobio - prvu drugu, a Boris Cipan i Petar Mulickovski iz Skopja drugu drugu nagradu. Izgradjena je na temelju Viticeva projekta, ali se realizacija oduzila zbog poplave Save 1964. godine. Zbog oblika nalik kocki, Zagrepcani su je spontano poceli nazivati Kockica, dok je sluzbeno ime bilo Zgrada drustveno-politickih organizacija. Umjetnicke intervencije u reprezentativnom dijelu zgrade - predvorje, konferencijska dvorana itd. koordinirao je Raul Goldoni, zaduzen i za staklo i za staklene elemente. Tapiseriju je radila Jagoda Buic, metalnu tapiseriju Dusan Dzamonja, metalne reljefe Stevan Luketic,a  mozaike Edo Murtic i Zlatko Prica. Danas su u zgradi smjesteni Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture i Ministarstvo turizma Republike Hrvatske. Zgrada je zasticena kao kulturno dobro Republike Hrvatske.
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
FOTO: Davor Puklavec/PIXSELL

Zagreb je u potpunosti promijenio sliku sebe kakvu šalje u javnosti, pa se tako od jednog umjetnički (kazališno i muzički) i arhitektonski avangardnog grada, koji je igrao bitnu ulogu na kulturnoj mapi Europe, svjesnom odlukom pretvorio u srednjoeuropsku provinciju, kojoj su odjednom postale važnije devetnaestostoljetne fasade, nego, npr. Teatar ITD.

Požar koji je uoči vikenda buknuo u Kockici, nekadašnjoj zgradi Centralnog komiteta Saveza komunista Hrvatske, a današnjem sjedištu dvaju ministarstava, mogla bi poslužiti da stanemo i razmislimo što kao država i društvo želimo biti. Nije ta tema nova, o njoj se već nekoliko puta pisalo u javnosti, zadnji put ozbiljnije kad je, što je posebno zanimljivo, Tomislav Karamarko predložio da se Vlada i sabor presele upravo u Kockicu. No, kako od svega toga nije bilo ništa, ne bi škodilo iznova otvoriti tu temu.

Naime, kad se početkom devedesetih političkom odlukom krenulo u svjesnu izmjenu identiteta zemlje, kojom se pokušalo skoro u potpunosti izbrisati nasljeđe socijalističkog razdoblja, u Zagrebu i Splitu su se te promjene logično najbolje vidjele. S tim da se Splitu pokušao i dobrim dijelom uspio promijeniti ideološki predznak, pojednostavljeno govoreći, od crvenog ka crnom, ali se njegov kaotični mediteranizam, s Dioklecijanovom palačom, Hajdukom i Marjanom kao mitskim točkama identiteta nije promijenio.

Ideološki naboj

S druge pak strane, Zagreb je u potpunosti promijenio sliku sebe kakvu šalje u javnosti, pa se tako od jednog umjetnički (kazališno i muzički) i arhitektonski avangardnog grada, koji je igrao bitnu ulogu na kulturnoj mapi Europe, svjesnom odlukom pretvorio u srednjoeuropsku provinciju, kojoj su odjednom postale važnije devetnaestostoljetne fasade, nego, npr. Teatar ITD. Iako je ovo i u to vrijeme bilo potpuno racionalno neobjašnjivo, nije neobično da je ideološki naboj tih godina mogao prevagnuti nad logikom i modernizmom. No, danas je takvo što, neovisno o tome što u mnogim aspektima živimo u svojevrsnom revivalu devedesetih, ipak bizarno.

Kad s jedne strane imate dvije malene zgrade na Markovom trgu, podignute bez ikakvih vidljivih ambicija ili arhitektonskog iskoraka, koje se k tome nalaze na mjestu koje ne omogućava dobar prometni i svaki drugi pristup, a s druge strane imate Vitićev modernistički neboder, čiji je interijer ispunjen radovima Jagode Buić, Dušana Džamonje, Stevana Luketića, Ede Murtića i Zlatka Price te naravno smješten u modernom dijelu grada i prometno lako pristupačan i onda izaberete da državno sjedište bude na Markovom trgu, umjesto u Kockici, to pitanje ne završava samo na arhitekturi i prometu, nego ide i mnogo šire.

Modernizam ili pasatizam

Točnije ide do fundamentalne sadržajne razlike između onoga što Republika Hrvatska zapravo jeste, kako po Ustavu, tako i u svakodnevnom životu i onoga što se pokušava prodati pod tim. Zemlja je po Ustavu, ali i po javnoj infrastrukturi sljednica Socijalističke Republike Hrvatske, a vladajući je očito žele vidjeti kao sljednicu Banske Hrvatske iz 19. stoljeća. Pri čemu je jasno kako je u temeljima ovog planskog nesporazuma ideološki problem kojeg HDZ ima sa socijalizmom, ali posljedice takvog pristupa nisu isključivo, pa čak niti primarno ideološke, nego se itekako osjećaju u svakodnevnom životu.

Pojednostavljeno govoreći, riječ je o izboru između modernizma i pasatizma, odnosno između života u suvremenom društvu ili u društvu koje želi vratiti vrijeme unazad. S obzirom da o svemu navedenom postoji sve raširenija svijest u široj javnosti, koja je vidljiva u brojnim izložbenim i stručnim revalorizacijama pedesetih, šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina, nije posve nemoguće da zemlja, kako na simboličkom, tako i na institucionalnom planu iskorači u 21. stoljeće, što je u svakom smislu neophodno.