Hoće li zbog mjera protiv korone Hrvatska nastradati na sudu za ljudska prava u Strasbourgu?

Aktualni "fajt" predsjednika i premijera daleko je važniji od sukoba dvojice najistaknutijih političara u zemlji

Kako je Ustavni sud lani, također tek nakon godišnjih odmora, u slučaju opoziva (sad već bivšeg) ministra Milana Kujundžića, presudio da 30 dana ne traje 30 dana, nego nešto duže - teško je očekivati da će većina ustavnih sudaca ovaj put kontrirati interesima izvršne vlasti.

Počelo je, zapravo, onda kad je i trebalo. U ožujku. Kad je postalo jasno da se odlukama Stožera zadire u određena u normalna vremena neupitna ustavna prava, poput slobode kretanja ili okupljanja, predsjednik Republike Zoran Milanović javno je upozorio da se takve odluke moraju donositi u Saboru, dvotrećinskom većinom. Vlada ga je ignorirala.

Naširoko je o tome da bi se izvanredna situacija u kojoj se Hrvatska našla trebala ustavno i zakonski urediti govorio i sredinom ovog mjeseca, pri davanju mandata za sastav Vlade Andreju Plenkoviću. Zagovor da se privremeno ograničavanje ljudskih prava koje traje od sredine ožujka zakonski preciznije uredi s medijskih naslovnica je protumačen ovako: “Milanović opet pozvao na suspenziju ljudskih prava”. Ili, još kraće, kao – dociranje.

Predsjednik je, međutim, odlučio biti uporan, što očito prilično iritira premijera, koji je Milanovićevo i oporbeno inzistiranje na preciznijem uređenju ograničavanja ljudskih prava višekratno nazivao “grintanjem” i posljedicom “strašne dosade” kod predsjednika izazvane dužnošću koju obnaša.

Poražavajući rezultat oko ljudskih prava – prije korone

Problema s ovakvim premijerovim pristupom ima nekoliko i svi su vrlo ozbiljni. Hrvatska je, naime, zemlja u kojoj su ljudska prava toliko na cijeni da je na djelu višegodišnji sukob državnih institucija i pučke pravobraniteljice, također državne institucije čija je funkcija – zaštita ljudskih prava.

Civilno društvo, pak, koje se mahom također bavi zaštitom ljudskih prava, pod ozbiljnim je i također višegodišnjim pritiskom države – tolikim da je GONG nedavno objavio cijelu analizu pod naslovom “Državni udari na civilno društvo potpomognuti europskim fondovima”. Sve to se događalo prije pandemije i onoga što predsjednik Republike i oporba doživljavaju kao ustavno upitno ograničavanje ljudskih prava, a premijer dosadnim inzistiranjem na stvarima koje su odavno apsolvirane.

Koliko traje 30 dana?

S jedne strane, premijer se lakonski može pozvati na to da svatko nezadovoljan ustavnim temeljima odluka Stožera može podnijeti podnesak Ustavnom sudu. Kojem se nimalo ne žuri, iako se radi o potencijalnom kršenju ljudskih prava, pa će odluku o desecima već podnesenih zahtjeva na ovu temu donijeti nakon godišnjih odmora. Kako je ovo tijelo lani, također tek nakon godišnjih odmora, u slučaju opoziva (sad već bivšeg) ministra Milana Kujundžića, presudilo da 30 dana ne traje 30 dana, nego nešto duže – teško je očekivati da će većina ustavnih sudaca ovaj put kontrirati interesima izvršne vlasti.

Opušteni premijer, osnažen uvjerljivom izbornom pobjedom, s medijskim i očekivanim ustavnosudskim vjetrom u leđima, stoga se može opušteno prepustiti i prepucavanju s predsjednikom Republike i revijalnom vrijeđanju zastupnika Mosta (“Oni su najveći plačljivci, licemjeri, ne znaju ništa, vrijeđaju druge i plaču”) zbog kakvog će malo tko dizati moralnu paniku. Može ponavljati besmislene teze o tome što je vlast u aktualnoj krizi napravila za razliku od oporbe (“Mi smo, za razliku od njih, napravili Stožer, spriječili brzinu širenja zaraze, osigurali zaštitnu opremu i dali pomoć gospodarstvu i privatnom sektoru bez presedana”) kao da je ikad i igdje državu, za razliku od vlasti, vodila oporba.

Rasplet u Strasbourgu

S druge strane, međutim, olako shvaćanje pravnog okvira ograničavanja ljudskih prava, koje izbija iz svake premijerove riječi na ovu temu, a prokuljalo je nedavno i iz njegovog ministra zdravstva Vilija Beroša kad je zaprijetio da bi antikorona aplikacija mogla postati obavezna, moglo bi ipak u konačnici imati ozbiljnije posljedice. Naime, za obranom ljudskih prava u Europi bavi se poseban sud u Strasbourgu.

Oni koji smatraju da su im neopravdano uskraćena ljudska prava mogu se, nakon što iscrpe domaći pravni put, žaliti toj sudskoj instanci. Cijela ova lakonska premijerova priča o Stožeru i ograničenjima mogla bi, stoga, dobiti svoj kraj u Strasbourgu. A onda će zaključci o tome kome je bilo dosadno, a tko grinta, biti znatno manje predvidljivi od ovih koje će Ustavni sud donijeti kad more više ne bude idealne temperature za kupanje.