FOTO: Borko Vukosav/Telegram

Napravili su platformu koja i male hrvatske firme spaja s vrhunskim konzultantima. I krenulo je super

Priča o Klikeru, startupu od osam ljudi koji je, nakon par mjeseci postojanja, već dobio svoj stoti projekt

Napravili su platformu koja i male hrvatske firme spaja s vrhunskim konzultantima. I krenulo je super

Priča o Klikeru, startupu od osam ljudi koji je, nakon par mjeseci postojanja, već dobio svoj stoti projekt

FOTO: Borko Vukosav/Telegram

Kliker je platforma koja je pred sebe stavila ogroman zadatak. Kompletnu digitalnu transformaciju konzalting tržišta. Cilj im je, uz pojednostavljenje procesa ugovaranja konzultanta, konzultante omogućiti i manjim i srednjim poduzećima, koja ih do sada nisu prečesto koristila. Međutim, cilj im je i cijelo tržište napraviti transparentnijim. O njihovih prvih šest mjeseci na tržištu, te o budućim planovima širenja na Europu, popričali smo u njihovim uredima.

Kada pomislimo na digitalnu transformaciju poslovanja, konzultanti vjerojatno nisu prva stvar koja nam padne na pamet. A većina ljudi će, kada pomisli na konzultante, u glavi imati tipove koji u odijelima šeću gradom i za par razgovora s upravom neke kompanije dobiju ogromne honorare. To su naravno, kao i kod mnogih drugih stvari, stereotipi. No nije stereotip da je konzultantski biznis jedna od arhaičnijih grana poslovanja u svijetu.

Kliker je hrvatski startup koji to želi promijeniti. Uz digitalizaciju konzalting tržišta, cilj im je to tržište napraviti mnogo transparentnijim. U osnovi, Kliker je platforma koja spaja provjerene konzultante i stručnjake s firmama koje trebaju pomoć na nekim svojim projektima. Firme pritom ne moraju biti ogromne korporacije, nego i mala ili srednja poduzeća. Klikerov cilj je, poput matchmaking servisa, spojiti ih s idealnim konzultantom.

Taj startup od osam ljudi nedavno je, nakon par mjeseci postojanja, već dobio svoj stoti projekt, a na platformi imaju više od 550 odobrenih konzultanata.

Nastali su kao spinoff velike hrvatske konzalting firme

Ideja za Kliker došla je od jednog od osnivača Sense Consultinga (koji se početkom ovoga tjedna preimenovao u Apsolon), Vedrana Antoljaka. On je primijetio da se na tržištu malo toga promijenilo otkako je ušao u biznis, a to je bilo davno. “Jednostavno, trebala se dogoditi neka disruptivna promjena”, priča nam Mateo Juran, voditelj operativnog poslovanja na Kliker platformi. “Ljudi uglavnom nisu previše upoznati s konzultantskom industrijom. Tržište je prilično netransparentno, a usluge nisu standardizirane”, priča.

Ključna stvar je u tome što se Klikerom može jednostavno doći do provjerenih stručnjaka, koji će odgovarati zahtjevima tvrtke. S druge strane, konzultanti koji se prijavljuju na platformu dobivaju besplatan akvizicijski kanal s kojim mogu doći do novih klijenata i projekata. “Tu smo poput Airbnb-a i Ubera, platformi koje su digitalizirale svoje industrije”, opisuje Juran.

Mateo Juran (COO), Matej Zelić (Voditelj akvizicije stručnjaka), Marin Matijević (Voditelj akvizicije klijenata), Filip Mišković (Voditelj poslovne analitike) Borko Vukosav/Telegram

Premda je ideja nastala u Sense Grupi i njezini osnivači mogu se smatrati začetnicima, Kliker je sada posve odvojena firma. Poput Tindera u svijetu datinga, omogućuje da si tvrtka pronađe idealnog partnera, odnosno konzultanta, za odrađivanje nekog posla. S obzirom na to da su krenuli u rujnu prošle godine, još uvijek su u fazi startupa. Razvoj platforme trajao je oko godinu dana, na projektu je sudjelovalo nekoliko tvrtki, a za daljnji razvoj trenutno je zadužen Degordian. Dakle, dobiti sto klijenata u samo šest mjeseci kao proizvod u razvoju, na tržištu poput hrvatskoga, zvuči prilično impresivno.

Htjeli su se odmaknuti od tipičnih burzi za freelancere

Mateo Juran, COO Klikera Borko Vukosav/Telegram

Konzultantska industrija ne pokriva 99,6 posto tržišta

S Klikerom su se htjeli riješiti i percepcije da konzultanti rade samo za gigante. U većem dijelu, to je i točno. Konzultante uglavnom doista angažiraju samo velike firme, koje zauzimaju 0,3 posto hrvatskog tržišta. Ostatak otpada na male (97,6 posto) te srednje (2 posto). Današnji konzalting stoga ne odgovara potrebama tržišta, a Klikerova je vizija spuštanje te industrije na manje kompanije.

Trenutno se rađa i nova ekonomija, te se stvara sve više platformi. Industrije, poput telekoma i banaka, sve se više digitalno transformiraju, no konzalting je do sada bio pretežito zatvoren. U svijetu postoje još neke slične platforme, no one su uglavnom fokusirane na tržišta Australije i Amerike. Slični servisi imaju preko 80.000 konzultanata, a svakim danom sve se više šire. Općenito, broj freelancera i nezavisnih stručnjaka u svijetu neprekidno raste. Upravo taj trend širenja želi uhvatiti i Kliker, te ponuditi mjesto na kojem će se moći jednostavno i brzo doći do stručnjaka.

Od rujna se prijavilo 1100 ljudi

Na Klikeru se mogu pronaći dvije kategorije, konzultanti i stručnjaci. “Kada govorimo o konzultantima, to su ili nezavisni konzultanti ili firme. Dobar primjer bi recimo bio direktor financija globalne farmaceutske tvrtke koji bi se htio okušati u nezavisnim vodama. On je dosegnuo vrh u korporativnom svijetu, želi birati projekte na kojima će raditi te želi biti sam svoj šef, odnosno raditi po svojim uvjetima. On je zapravo nezavisni konzultant, koji je već odradio dobar dio svog poslovnog vijeka, gdje je stekao iskustvo i sada želi nešto novo. Drugi tip su manje, butik konzalting tvrtke, koje imaju između tri i deset zaposlenika. Tu trenutno prihvaćamo direktore, partnere i menadžere kompanija”, opisuje Juran.

“S druge strane, imamo veliku bazu stručnjaka. Primjerice, trenutno na platformi imamo vodeće ljude s područja financija iz bankarskog sektora, kreativne direktore vodećih marketinških agencija, provjerene stručnjake za pripremu i provedbu EU projekata te renomirane eksperte iz IT-ja. Oni su stručnjaci, koji sami sebe ne nazivaju konzultantima. No, oni imaju ekspertizu s kojom mogu pomoći firmama koje trebaju pomoć na svojim projektima”, zaključuje Juran. Od rujna do danas, na platformu se prijavilo preko 1100 konzultanata i stručnjaka, od kojih je 550 odobrenih.

Strogi kriteriji provjere stručnjaka

Za prijaviti se na Kliker, stručnjak treba zadovoljiti neke prilično stroge kriterije. Među njima su pet godina relevantnog radnog iskustva, ponajviše u jednoj od šest kategorija na Klikeru: EU fondovi i bespovratna sredstva, financije, strategija i inovacije, poslovni procesi, digitalna transformacija te marketing i prodaja.

Za popunjavanje profila treba oko 15 minuta, a prijava je moguća i slanjem životopisa, budući da se od stručnjaka traži veća količina podataka. Tek kada se zadovolji taj prvi kriterij ispunjavanja profila, ljudi iz Klikera obavljaju pozive i traže reference kojima bi se potvrdili podaci koje je potencijalni stručnjak unio u svoj profil. Stoga proces prijave na platformu, ipak nije posve automatiziran. Rezultat toga je da oko 50 posto prijavljenih ljudi ne zadovolji Klikerove kriterije.

Do odobrenja se čeka 48 sati

“U prosjeku, od prijave do odobrenja treba 48 sati”, rekao nam je Matej Zelić, voditelj akvizicije stručnjaka u Klikeru. “Bilo tko se može registrirati, ali se kroz taj proces nakon prijave prolazi kroz sve točke profila koje se provjeravaju kako bi na stranici ostali top stručnjaci. To će na kraju garantirati tvrtki da će dobiti stručnjaka koji će moći projekt obaviti kako u skladu s očekivanjima”, nastavio je Zelić.

Zelić se Klikeru pridružio prije mjesec dana. Došao je s pozicije voditelja prodaje u Q Experienceu, i odmah počeo s izgradnjom prodajnog tima, koji sada broji četiri člana. “Prvi rezultati akvizicija su mnogo bolji nego što smo očekivali. Mnogi stručnjaci nemaju toliko razvijenu svijest oko konzaltinga, pa smatraju da ulaze u nešto nepoznato. Međutim, naši dobri rezultati ukazuju na to da smo već osvijestili zajednicu, te da imamo velik reach među vrhunskim stručnjacima u Hrvatskoj”, zaključuje Zelić.

Matej Zelić, Voditelj akvizicije stručnjaka u Klikeru Borko Vukosav/Telegram

Bitan je i ljudski faktor

U Klikeru se provjeravaju i firme koje se prijave. Kažu da ne žele ni konzultantima stvoriti probleme i dovesti im bezvezne klijente. Provjerava ih Marin Matijević, voditelj akvizicije tvrtki. Marin je posljednjih osam godina proveo u Infobipu gdje se bavio business developmentom i akvizicijom tvrtki na europskim i afričkim tržištima. Njegov je zadatak kroz komunikaciju s tvrtkom provjeriti njezine točne potrebe, kako bi projekt bio uspješno definiran te spojen samo s najrelevantnijim konzultantima iz traženog područja.

Prvu selekciju konzultanata za projekt odrađuje algoritam, koji ih pridružuje projektu temeljem stručnosti koje su unijeli u svoj profil, odnosno konkretnih zahtjeva za projekt. Konzultanti s tim stručnostima dobivaju obavijest, te od tada imaju 24 sata za prijavu na projekt. Zatim počinje komunikacija s tvrtkom, pa se šalju ponude i tvrtka dobije listu konzultanata koji su se prijavili. Konzultanti nemaju pojma tko se sve, osim njih, prijavio na projekt. Time su htjeli izbjeći bidding i dumping cijene.

Konzultanti uglavnom imaju 15 godina iskustva

U prosjeku, konzultanti na platformi su ljudi koji se već bave konzultantskim uslugama. Mnogi su radili u Big Fouru (Ernst&Young, Deloitte, PWC, KPMG) i u karijeri su dosegli neki maksimum i sada žele otići dalje. “Kada pričamo o stručnjacima, to je top level menadžment. Ljudi na visokim pozicijama u internacionalnim kompanijama, iz industrija iz kojih i prihvaćamo projekte”, kaže Zelić. To su stručnjaci s iskustvom rada u tvrtkama poput Amazona, PBZ-a, ZABA-e, Hrvatskog Telekoma, Plive, INA-e, Rimac automobila, Infobipa, marketinške agencije Bruketa&Žinić&Grey…

“U prosjeku, konzultanti imaju 15 godina radnog iskustva, a 85 ih je trenutno na poziciji direktora ili voditelja odjela, 95 ima provjerenu ekspertizu u dva ili više područja. U šest mjeseci, uvjereni smo da smo izgradili najbrojniju zajednicu vrhunskih konzultanata u čitavoj regiji. Od Zagreba do Beča, mi smo najveća profesionalna zajednica top stručnjaka”, nadovezao se Juran.

Sljedeći korak je širenje na Europu

Sljedeći korak u razvoju firme je pozicioniranje van Hrvatske, na tržištu regije. Već sada im iz regije dolazi oko 15 posto projekta. “Na tržištima Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore i Albanije želimo se pozicionirati kao najbolja platforma za spajanje projekata i nezavisnih stručnjaka na zahtjev. Sada već krećemo s drugom fazom, a to je ekspanzija Klikera na tržište Srednje Europe. Krajem mjeseca očekujemo ulazak na tržišta Poljske, Češke, Bugarske i Slovačke. Veseli nas da ćemo tako dovesti velik broj europskih projekata u Hrvatsku, čime ćemo spojiti hrvatsku pamet i hrvatski know-how s velikim europskim projektima. Europi ćemo time istovremeno ponuditi i top stručnjake po prihvatljivim cijenama”, priča Zelić.

“Naš najveći konkurent u Njemačkoj ima bazu od oko 3000 stručnjaka koji imaju prosječnu dnevnicu od 2500 eura. S druge strane, kada se mi proširimo na regiju, imat ćemo stručnjake na jednako visokim pozicijama, no s nižom cijenom. Ako netko radi u vrhunskoj firmi 15 godina, ali ne radi u Londonu ili Münchenu, već u Budimpešti, njemu je satnica 500 eura. To je 80 posto niže. Ali to ne znači da on nema gotovo ista znanja i vještine kao netko tko je na istoj poziciji, u toj istoj firmi, radio na drugoj lokaciji”, nadovezao se Juran.