Osamdesetih se zakačio za kompjutere, studirao je 16 godina, a danas ima jednu od važnijih IT firmi s 400 ljudi
Nikola Dujmović, osnivač Spana, ekstenzivno o rastu iz malog dućana u Teslinoj u važnu kompaniju sa šest ureda u svijetu
Za generacije rođene kasnije, Zagreb osamdesetih je mit. Mit koji su nam, ponekad i na silu, gurali u usta. Taj neki Zagreb u kojem se kao šeta od Praćke do Kavkaza, čaga u Saloonu (ali samo u cipelama!), koji navija za Dinamo Mlinke i Cice, mi, koji smo odrasli u ipak nešto ciničnijem vremenu, doživljavamo otprilike jednako stvarnim kao New York iz filma Warriors. Jedno od tih mitskih mjesta tog mitskog Zagreba osamdesetih, možda ne toliko razvikano kao neka druga, bio je Sveučilišni Multimedijski Centar Branimira Makanca na današnjem Trgu Republike Hrvatske. Nikola Dujmović osamdesetih je visio tamo i tako je, zapravo, počela njegova velika priča
Nikola Dujmović nije djelovao nimalo uzbuđeno. Obično, kada ljudima pristupite s pričom da želite napraviti veliki intervju s njima, napisati njihov profil ili priču, malo tko je baš posve ravnodušan. Obično se opuste u stolcu, pogled usmjere negdje iznad vašeg čela i pokušavaju se prisjetiti što više detalja, a onda o svojoj prošlosti govore polako, često sa smiješkom. Dujmović je samo sjedio, onako velik, ramena spuštenih u North Face jakni; mogao je biti i voditelj gradilišta na nekom dosadnom razgovoru s dobavljačem građevinskog materijala.
Span, IT kompanija koju je prije 25 godina osnovao s par prijatelja, danas je jedna od najvećih u državi. U njoj radi četristotinjak ljudi, oko 60 posto prihoda dolazi od izvoza usluga i softwarea, rade za velike i poznate naručitelje, a nedavno ih je Londonska burza uvrstila među najinspirativnije kompanije u Europi. Samo za ilustraciju, prema dostupnim financijskim podacima, u 2016. godini kompanija je imala oko 300 milijuna kuna prihoda. U 2017. bili su blizu 350.
Za generacije rođene nakon devedesete, Zagreb osamdesetih je mit. Mit koji su nam, ponekad i na silu, gurali u usta. Taj neki Zagreb u kojem se kao šeta od Praćke do Kavkaza, čaga u Saloonu (ali samo u cipelama!), koji navija za Dinamo Mlinke i Cice, mi, koji smo odrasli u ipak nešto ciničnijem vremenu, doživljavamo otprilike jednako stvarnim kao New York iz filma Warriors. Jedno od tih mitskih mjesta tog mitskog Zagreba osamdesetih, možda ne toliko razvikano kao neka druga, bio je Sveučilišni Multimedijski Centar Branimira Makanca na današnjem Trgu Republike Hrvatske. Isto kao što će vam svatko tko je u Zagrebu osamdesetih studirao na Filozofskom pričati o ta tri njihova kafića, svatko tko je u to vrijeme bio klinac kojeg su zanimali računala ili tehnologija, s jednakom će nostalgijom pričati o tom Multimedijskom centru. Nikola Dujmović, osim što je, naglašava, volio flipere, osamdesetih je visio tamo.
‘Frend i ja rekorderi smo po vremenu studiranja’
“Tamo se moglo doći i raditi na, za to vrijeme, modernim računalima. Legendarni profesor Makanec u taj je centar dovlačio generacije i generacije klinaca, od kojih bi se uvijek netko zakačio, zainteresirao za tehnologiju. Ja sam kao srednjoškolac uredno dolazio u centar prije ili poslije škole, sa svojim disketama, i čekao red”, priča Dujmović. Klinci su tamo pola vremena igrali igre, a pola vremena se igrali programiranjem. “Igre su, u osnovi, samo programi. Mi smo te igre rastavljali da vidimo gdje gubimo živote, kako prijeći neki level. Bili smo ekipa. Najbolje bi bilo kada bi nečiji otac otišao u London ili negdje van, i onda donio nekakav priručnik ili knjigu o programiranju; onda bi se to kopiralo, listalo, istraživalo… Nama je to jednostavno bio gušt. Zato ja svojim klincima nisam branio igranje. Tko je dobar u igranju, taj razumije računalne algoritme; na kraju svega uvijek je program. Aplikaciju za računovodstvo ili League of Legends – netko to mora programirati”, priča Dujmović.
Kada je završio MIOC, Dujmović se već, manje ili više, smatrao programerom, i FER je, kaže, bio jedini logičan sljedeći korak, no, kako se pokazalo, ne i pretjerano važan. “Moj frend Mucko i ja smo, bar mislim, rekorderi po dužini redovitog studiranja. Ja sam na faksu bio ukupno 16 godina, Mucko više od 18. Ja sam odmah na drugoj godini otišao raditi, ali smo svejedno svake godine redovno dolazili upisivati godine, sve dok 1999. ili 2000. nismo dobili pismo dekana da sada stvarno moramo diplomirati jer se smjer koji smo upisali prestao predavati prije 10 godina”, priča Dujmović. Prvu je kompaniju pokrenuo s 19 godina, a drugu, Span, koji vodi i danas, tri godine kasnije.
“To se sve događalo na kraju te agonije socijalizma. Dolazile su promjene, ja sam tada bio klinac, ali jedino što mi se činilo logičnim u takvom vremenu, bilo je osnovati firmu i krenuti raditi. Netko tko se tada bavio informatikom, mogao je pronaći posao bilo gdje, ali to mi nije imalo smisla. Gledajte, vi u IT-u, što god radili, morate biti globalno konkurentni, i 1985. i 1995. i danas. Morate raditi u programskim jezicima koji su kurentni, morate koristiti operativne sustave koji se koriste. Zašto, onda, ne biste probali sami? Mi često u šali kažemo kako mi svi živimo u IT-landu, u jednoj nadnacionalnoj državi, i da se bolje razumijemo s našim kolegama iz branše nego s ljudima kojima smo vezani nekakvim nacionalnim vezama. U IT-landu nema predrasuda jer postoji ta lingua franca, jezik kojim mi govorimo, i jedino mjerilo koliko vrijedite je to koliko vrijedi to što ste proizveli. Kod nas nema nikakvih arbitrarnih lokalnih izmišljotina”, priča.
‘Sine, super je taj tvoj posao, ali INA je INA’
Perpetuum, svoju prvu kompaniju, Dujmović je osnovao s prijateljima Ivom Špigelom, Stjepkom Vargom i Bornom Barcem. Perpetuum je bio mala softverska kuća, kojoj je osnovni biznis bila izrada programa za knjigovodstvo i prodaja tih programa kompanijama. Dujmović priča da mu ti počeci nisu izgledali pretjerano dramatično. “Kad imate dvadeset godina, možete sve. Roditelji mi nisu ništa prigovarali. Tata mi je bio odvjetnik i on nam je pomogao s papirima. Isprva smo osnovali obrt jer u to vrijeme još nije bilo zakona prema kojemu se moglo osnovati poduzeće. Možda bi jedino mama bila malo sretnija da sam odabrao neki sigurniji posao, ali to je uvijek tako. Jedan moj prijatelj ima dobru, sličnu priču. Radio je kao direktor jedne respektabilne firme u IT-u i u posjet mu je došla mama, inače iz Gorskog Kotara. Voze se oni tako, on sav ponosan na sebe pokazuje grad, i prođu pored INA-ine zgrade. Mama mu tad kaže: ‘Znaš sine, taj tvoj posao, sve je to lijepo, ali INA je INA’. To je greška koju mi ne smijemo ponoviti sa svojom djecom. Oni moraju naći svoju sreću i naći područje u kojem će oni biti kreativni”, priča Dujmović.
Dujmović je iz Perpetuuma otišao nakon tri godine. Nije puno govorio o tome zašto je to napravio. Rekao je samo da je otišao zbog različitih vizija unutar firme o tome gdje bi kompanija trebala ići i kako bi njezino poslovanje trebalo izgledati. Perpetuum postoji i posluje još i danas; Ivo Špigel ga i dalje ga vodi. Dujmović je, s još par ljudi, otišao i osnovao Span. “Inicijatorica osnivanja Spana bila je Sanja Bogunović. Ona je i jedina od inicijalnih partnera, osim mene, ostala u firmi svih ovih 25 godina. Bila je u jednoj firmi koja je radila prodaju za Perpetuum i tako smo se upoznali”, priča Dujmović.
Span je osnovan 1993. i prva djelatnost kompanije, zapravo, uopće nije bilo programiranje. Span je bio tvrtka koja se bavila prodajom i implementacijom softwarea. Otvorili su mali dućan u Teslinoj ulici u koji su ljudi mogli doći i kupiti, na primjer, Windowse, Office ili neki drugi software. Dujmović priča da su se, kada su osnivali novu kompaniju, dosta mučili oko imena. Kao prvo, nisu htjeli uzeti ime koje je u sebi sadržavalo nastavke com ili ing. Doslovno su sve kompjuteraške firme koje su tada osnivane nosile takve nazive. Osim toga, negdje su pročitali da su s i z “dinamična slova” i htjeli su da ime kompanije počne s nekim od njih.
Nije baš legalno jedan Word instalirati 100 puta
“Naš treći partner, Branko Sinković, inače moj frend s faksa, jedan je dan došao s knjigom Penguin dictionary of telecommunications, koju je kupio u znanstvenoj knjižari. Sa žutim markerom označio je sva imena koja su dolazila u obzir prema našim kriterijima. Dakle, da nema č, ž, š, da nema com, ing, eng, da počinju sa s ili z. Nije bilo tako puno riječi koje su odgovarali tim kriterijima; bilo je možda desetak mogućih imena. Dvojili smo se između Span i Supra, ali već je postojao nekakav Supranet pa je ostalo Span. Rekli smo okej, mi smo Span, ali nismo htjeli engleski izgovor SPEN, jer nam je to zvučalo preseratorski. Htjeli smo da se čita S-P-A-N i da ta riječ ne nosi nikakvo značenje”, priča Dujmović. Danas, kada komuniciraju s klijentima iz Amerike, koji ime firme automatski izgovaraju Spen, Dujmović je, kaže, naučio ignorirati instinkt da ih ispravi.
U svakom slučaju, ideja da se u centru Zagreba, u prvoj polovici devedesetih, otvori fizički dućan koji je prodavao software, na prvu je zvučala potpuno ludo. Kao prvo, originalni software bio je užasno skup, a porez na njega ogroman. Kao drugo, nitko ga živ nije kupovao. Piratstvo je bilo strašno rašireno i manje-više svi su imali piratske Windowse i druge programe. “Ali mi smo bili prvi”, kaže Dujmović. “Mi nismo prodavali hardver, kao što su to radili svi. Mi smo prodavali software, a to nije radio nitko. Mislim da nema čovjeka iz IT industrije koji nije ušao u taj naš dućan. Ustvari mi smo u početku živjeli od prodaje knjiga i disketa. Imali smo probrani izbor informatičke literature, i ljudi su to dolazili kupovati. Prvi kupci za software bile su američka i bosanska ambasada, jer oni nisu smjeli imati ništa piratsko. Puno hrvatskih firmi kupovalo bi jedne Windowse da imaju bar jedan legalan program. Nekima je trebalo jako dugo da skuže da nije baš legalno jedan Word instalirati 100 puta”, kaže Dujmović.
Kako je, kraju, nastala “knjižara Span”
Posao je polako krenuo. U prvoj godini, dućan je uprihodio pola milijuna maraka. “Bilo je teško prodavati software u početku. Ljudi nisu razumjeli. Na primjer, Windowsi su dolazili zajedno s priručnikom teškim pet kila. To je paket u kojem je najveća vrijednost nematerijalna; licenca za pravo korištenja softwarea, ali ljudima bi bilo lakše kada bi novac dali za ‘nešto što je teško pet kila’. Na primjer, nama je jedan od prvih velikih kupaca bilo jedno ministarstvo. Kada smo mi njima došli s računom od par stotina tisuća kuna za software, nitko u ministarstvu ga nije htio preuzeti. Svi su se bojali. Srećom, baš je tada došao i naš dostavljač, i kada su vidjeli da on nosi tristo kila manuala, svima je bilo lakše. Ljudima je bilo teško pojmiti da nekada milijun dolara košta samo pravo korištenja nečega. Lakše im je reći – dali smo 100 maraka po kili. U početku su ljudi znali dovoditi svoje direktore u dućan da im pokažu da to što trebaju kupiti dolazi u velikoj kutiji da im objasne da je to nešto što treba kupiti”, priča.
Nakon druge godine, kada su primijetili da se ljudi na njih počinju referirati kao na “Knjižaru Span”, zatvorili su dućan i nastavili prodavati software telefonom i faksom. ” Zajednica je bila jako mala, a mi smo to jedini radili. Magazin Bug bio nam je osnovno komunikacijsko sredstvo s tržištem. Tamo bi objavili oglas i to je bilo dovoljno. Zapravo, puno ljudi u industriji znalo je naš broj telefona napamet”, kaže Dujmović. Osim što je prodavao software, Span se bavio digitalnim servisima i obrazovanjem. Kada bi neka firma ili institucija kupila software za par stotina tisuća kuna, očekivali bi da taj software i funkcionira. Osim što je prodavao Software, Span se stoga bavio i njegovom implementacijom i održavanjem.