Nekad je nužno odabrati stranu
FOTO: Sandro Lendler

Ovi dečki snimaju mini dokumentarce koje na YouTubeu gledaju milijuni ljudi. Ispričali su nam kako im to uspijeva

Boško, Marko i Saša su trojica Zagrepčana koji stoje iza YouTube kanala Binkov’s Battlegrounds

Ovi dečki snimaju mini dokumentarce koje na YouTubeu gledaju milijuni ljudi. Ispričali su nam kako im to uspijeva

Boško, Marko i Saša su trojica Zagrepčana koji stoje iza YouTube kanala Binkov’s Battlegrounds

FOTO: Sandro Lendler

Saša, Marko i Boško, trojica su Zagrepčana koji su napustili svoje redovne poslove i počeli raditi animirane mini dokumentarce na YouTubeu uglavnom vojne tematike. Njihov kanal Binkov's Battlegrounds danas broji preko 370 tisuća pretplatnika, a neki njihovi video zapisi imaju preko tri milijuna klikova. Iako im je plan bio ostati u anonimnosti ipak su za Telegram odlučili ispričati kako su krenuli u taj biznis.

Iako se nisu imali u planu medijski eksponirati jer su željeli ostati anonimni trojica YouTubera Boško, Marko i Saša za Telegram su se odlučili, doduše samo imenom, predstaviti i pričati o svojem YouTube kanalu Binkov’s Battlegrounds. Riječ je o kanalu na kojem svaki tjedan objavljuju svoje animirane mini dokumentarce uglavnom vojne i političke tematike. U tim 15-minutnim videima može se vidjeti kako bi izgledao rat između pojedinih država, komparacije vojski i mornarica dviju zemalja ili kako bi, primjerice, izgledalo da se Hladni rat 1989. pretvorio u pravi rat. Također, možete vidjeti što bi se, recimo, dogodilo kada bi vod američkih marinaca napao cijelu rimsku legiju. Neki njihovi filmići imaju oko tri milijuna klikova, a kanal prati oko 380 tisuća pretplatnika većinom iz zemalja engleskog govornog područja, a najviše iz SAD-a i Velike Britanije.

Ideju za Binkov’s Battlegrounds dobili su prije četiri godine sjedeći na kavi i komentirajući kanale koje su pogledali na YouTubeu. Godinama su se nalazili nekoliko puta tjedno i pričali o povijesti, politici i ekonomiji. “Stalno smo analizirali kako bi bilo da jedna država napadne ovu drugu, pa smo imali milijun povijesnih i političkih tema”, priča Boško i prisjeća se kako su jedno popodne komentirali lošu izradu takvih videa na YouTubeu. “Nije nam bilo jasno zašto na tako lošim kanalima ima toliko subscribera i još više pogleda”. I vrlo brzo su, nastavlja, zaključili da bi taj posao njih trojica odradila mnogo kvalitetnije. Nešto kasnije počeli su ozbiljnije pričati o stvaranju takvih videa. Odlučili su da će biti animirani i da će imati pripovjedača.

Binkov je gušteroliki lutak

Došli su na ideju i za maskotu. “Razmišljali smo o nekom vojnom licu jer su nas ipak najviše zanimale vojne priče, ali smo istovremeno htjeli i nekakvu životinju, dakle, da nije baš sve ozbiljno”, prisjeća se Saša. Nekako su uz razgovor došli do lutke nalik gušteru koju su najprije iz zafrkancije nazvali Pinky, pa Binky te na kraju Binkov jer im je zvučalo sovjetski. I tako je nastao pripovjedač Binkov, gušteroliki lutak i umirovljeni general, koji se pojavljuje na početku i kraju svakog videa, a glas mu daje Marko. Izvlače tu lutku iz ruksaka i pokazuju je.

Lutak Binkov po kojem je kanal i dobio ime Sandro Lendler

“Izgleda malo neugledno”, kroz smijeh će Marko, a nadovezuje se i Saša: “Prije nastupa mu moramo zalijepiti i šešir. Evo ga, tu je”, vadi generalski šešir s dna ruksaka i objašnjava da im je lutku napravila prijateljica po njihovim crtežima. “Ljudi kažu da je žaba, ali nama najviše nalikuje na nekakvog guštera”, govori Boško i primjećuje da lutku nedostaje jezik. “A, di mu je jezik? Inače ima onaj zmijski, račvasti jezik”, trudi se opisati Boško, a Saša dodaje kako će ga morati naći i zalijepiti prije fotkanja za Telegram. Na sugestiju treba li im nova lutka odgovaraju da je i to u planu, ali da je ovaj Binkov još uvijek u solidnoj formi iako zadnje tri i pol godine neumorno pripovijeda u videima.

Za jedan video danas im treba nekoliko tjedana

Gotovo godinu dana otkako su došli na ideju za pokretanje svojeg kanala na Binkov’s Battlegrounds zakačili su prvih nekoliko videa. U prvom videu, koji danas broji preko milijun i pol pregleda, Binkov objašnjava odnos vojnih snaga i potencijalni rat između Francuske i Velike Britanije. Očekivano, imao je tada svega nekoliko pregleda, ali se nisu time opterećivali jer im je to, objašnjavaju dečki, bio samo poslić sa strane. Marko je zarađivao baveći se videom i montažom, Boško je deset godina radio kao programer, a Saša je popravljao računala i radio kao programer.

Na početku im je trebalo gotovo dva mjeseca za jedan video, ali nisu se, kažu, previše živcirali jer im je to bio hobi. “Mi nemamo tipičan YouTube pristup gdje pričamo u kameru, snimimo sve u jednom danu i izbacimo snimljeni materijal. To su zapravo animirani mini dokumentarci i njihova izrada zahtijeva mnogo vremena”, objašnjava Marko i dodaje kako su danas nešto brži. “Za pisanje teksta i audio treba nam oko tjedan dana. No, za animaciju treba još dodanih dva tjedna, tako da na izradi jednog videa zapravo potrošimo 40-60 efektivnih radnih sati što bi bilo nekih 80-120 uredskih radnih sati. I u to je ubrojeno je istraživanje, pisanje, čitanje teksta, audio i animacija…”, nabraja Marko, a Saša se ubacuje i govori da ne zaboravi spomenuti i komunikaciju s ljudima preko društvenih mreža što im dodatno oduzima vrijeme.

‘Odjednom je krenulo. Osjećali smo se kao da smo osvojili vrh svijeta’

Nakon četiri, pet mjeseci postojanja na Binkov’s Battlegrounds kanalu odjednom se broj pretplatnika rapidno povećao. “Samo odjednom je sve buknulo. Sjećam se da smo najprije sami pokušavali gerila marketingom promovirati kanal, pa smo znali ubacivati linkove na neke forume, ali nije se pokazalo uspješno. Čak smo i na Redditu objavili , ali nije se primilo”, prisjeća se Boško. Nakon što su objavili video USA vs China, primijetili su da odjednom imaju i po nekoliko tisuća pogleda dnevno, a svakim sljedećim videom posjeti Binkovu sve su više rasli. Pola godine kasnije njihov je kanal pratilo preko 150 000 subscribera. “Bio nam je to osjećaj kao da smo osvojili vrh svijeta”, govori Boško i prisjeća se kako su tada počeli razmišljati da u taj biznis krenu ozbiljno.

Saša, Marko i Boško kreatori kanala Binkov’s Battlegrounds Sandro Lendler

U to su vrijeme ušli i u partnership program YouTubea, što znači da su se oglašivači počeli oglašavati na njihovom kanalu i krenula je prva zarada. S vremenom su počeli zarađivati i nešto ozbiljnije novce, pa su krenuli s planovima za dalje. “Vidjeli smo da nam dobro ide, pa smo odlučili otvoriti obrt i tako je krenulo za ozbiljno”, govori Boško.

Dali su otkaze na sigurnim poslovima i posvetili se Binkovu

Marko je nastavio s freelanceanjem ali se sve više posvećivao Binkovu, a Saša i Boško napustili su svoje tadašnje poslove. “Odlučio sam dati otkaz iako sam kao programer zarađivao veću lovu. Ali ovo je više ljubav nego posao tako da ćemo vidjeti što će dalje biti i kako će se razvijati ”, govori Boško. Svejedno je zadovoljan zaradom na Binkovu. “Uspijemo zaraditi nekakvu prosječnu zagrebačku plaću”. Za sada svi rade od kuće i još nemaju namjeru tražiti poslovni prostor jer im ovakav tempo i način rada odgovara. Sva trojica uključena su u animiranje i istraživanje, a Marko još dodatno čita tekst.

Iako je više zarađivao kao programer, Boško je odlučio dati otkaz kako bi se potpuno posvetio Binkovu Sandro Lendler

U početku su planirali pronaći pripovjedača iz engleskog govornog područja, ali su ubrzo od toga odustali. “Najprije smo se brinuli kako će se ljudima svidjeti narator koji čita na engleskom, a nije iz engleskog govornog područja, međutim reakcije su bile dobre. Najviše su komentirali kako im je baš fora što Binkov nije Amerikanac ili Britanac. Na kraju smo radili testove, ocjenjivali se i odluka je pala na Marka”, prisjeća se Boško. Danas, kažu, imaju veliku konkurenciju na YouTubeu. “Još prije četiri godine nije bilo toliko tih povijesnih kanala. Sada se to učetverostručilo i svaka je niša već jako dobro pokrivena. Tako da nema mnogo prostora za nešto novo”, objašnjava Marko.

Zašto žele anonimnost?

Objašnjavaju i zašto žele ostati barem djelomično anonimni. “Naše teme su država protiv države. Iako to radimo na pola fiktivno i zabavno, ljudi to znaju krivo shvatiti, pa je znalo biti svakakvih komentara”, govori Boško i naglašava kako njihovi pravi fanovi to shvaćaju, ali se uvijek nađe netko tko se osjeća napadnutim. Problem nastaje, nastavlja Marko, kada se ljudi malo previše poistovjete sa svojom državom. “Pa, onda da izbjegnemo neke prijetnje i vrijeđanje, radije smo u nekakvoj anonimnosti”.

Osim toga, nastavljaju dečki, oni se niti ne trebaju izlagati. Imaju lutku koja priča tako da oni u cijeloj priči nisu bitni. “Nismo mi takav tip kanala poput recimo Baka prase i nismo nikakvi Influenceri. Za ono čime se mi bavimo nije bitno tko smo”, govori Marko, a Boško dodaje da ne skrivaju otkud su jer na YouTubeu piše da su iz Hrvatske,. “Ali moraš kopati da dođeš te informacije”, priznaje Saša i dodaje da većina ljudi misli da su negdje iz Istočne Europe ili Rusije zbog tvrdog naglaska pripovjedača.

Marko u videima daje glas pripovjedaču Sandro Lendler

Najgledaniji video je Kina protiv SAD-a

S nalaskom tema nemaju problema, a na društvenim mrežama ljudi im svakodnevno šalju hrpu prijedloga što žele vidjeti. “Uglavnom je to zemlja iz koje dolaze u sukobu s nekom drugom zemljom”, kaže Marko. Upita za Hrvatsku nisu dobili puno, ali je bilo nekoliko prijedloga za video Hrvatska protiv Srbije. “Mi nismo skloni toj temi i sigurno je nećemo raditi u bližoj budućnosti. Ljudi koji su to tražili obratili su nam se na engleskom, tako da vjerojatno nisu znali da smo iz Hrvatske”, govori Marko i dodaje da su im Sašina i Boškova programerska znanja omogućila da na svojim stranicama instaliraju formular s bazom podataka koji skuplja, računa i na kraju izbaci najpopularnije prijedloge.

Uz Kinu protiv Amerike, koja ima tri i pol milijuna pregleda, najgledaniji video je i Sjeverna Koreja protiv Amerike, a danas zajedno imaju nešto malo manje od šest i pol milijuna pregleda. “Sjećam se kako nam je u početku to bilo jako cool, ali se čovjek navikne s vremenom. Neki naši videi su mnogo manje gledani, evo ima nekih koji su jedva prešli 100.000”, govori Saša s grimasom kao da priča o nekakvoj troznamenkastoj brojci. “Kad ti neki video ima par milijuna klikova kasnije ti se 300.000 čini bez veze brojka. U svakom slučaju, to je vrlo hirovit posao i nema tu velike sigurnosti, ne možeš baš predvidjeti kolika će biti gledanost”, priča Saša.

Nikada nemaju favorita. Objektivnost im je prije svega

Na svaki video utroše mnogo vremena na istraživanje i uvijek pokušavaju biti što nepristraniji i objektivniji. Nemaju, kažu, favorita, ali uvijek postoji više drugačijih pristupa. “Napravimo scenarij koji je unutar nekakvih zadanih okvira koji si doduše sami zadajemo i ako te okvire malo promijenimo u sljedećem bi videu ispalo sve drugačije. Primjerice, ako u jednom videu države imaju saveznike, a u drugom ih nemaju i bore se same, sve se mijenja”, objašnjava Marko.

Također je bitno, nadovezuje se Saša, koliku vojsku imaju države, kakve su i koji su sustavi te države. “Bitno je gledati i geografiju, koliko su vojne snage prilagođene toj geografiji, dakle u kojim uvjetima se bore. Pokušavamo gledati i temperature koje vladaju. Ekonomija će isto tako u nekom dugotrajnijem sukobu igrati golemu ulogu. Ima tu puno faktora”, govori Saša, pogleda prema Marku i kaže kako ipak on ima najviše znanja i zato najviše istražuje. “Ali me njih dvojica kontroliraju. Dobijem ja od njih mnogo inputa”, govori Marko i dodaje da istraživanje za jedan video može trajati od pet, šest sati do nekoliko tjedana. Najmukotrpniji projekt bio im je video koji prikazuje kako bi izgledalo da je Hladni rat 1989. godine postao pravi rat. “ Dakle Varšavski pakt i NATO. Na kraju je bilo toliko materijala tijekom tih mjesec dana istraživanja da smo napravili tri videa. I bilo je dosta gledano”, otkriva Marko.

Nitko od njih, priznaju na kraju dečki, nije očekivao toliki uspjeh pogotovo jer za marketing nisu izdvajali nikakav novac. “Jako smo se iznenadili kad je sve počelo toliko rasti. Mislim da je najviše doprinio sam YouTube. Iz nekog je razloga skužio da video ima potencijala, pa je počeo sam dalje nuditi ljudima jer mi nismo imali nekakve velike kampanje, a taj gerila marketing ne može biti toliko učinkovit”, kaže Marko i otkriva nekoliko novih videa koje imaju u planu uskoro raditi. U ožujku misle izbaciti video “Mongolska horda protiv američkih marinaca” i “Kad će nosači aviona postati zastarjeli?” , a u travnju “Skandinavija protiv Rusije” te “Bi li se moderna Poljska mogla 1939. obraniti od Njemačke i Sovjetskog Saveza?”.