Nekad je nužno odabrati stranu

Podsjećamo na neviđeni inovatorski put Mate Rimca od amaterske utrke u Velikoj Gorici do Aston Martina

Kompanija Mate Rimac, objavljeno je jučer, surađivat će s Aston Martinom, što je uistinu još jedna velika stvar za ovu hrvatsku tvrtku. Tom prilikom podsjećamo vas na neke manje poznate detalje iz Rimčeva uistinu dojmljivog poslovnog i inovatorskog uspona

FOTO: Vjekoslav Skledar/Telegram

Proizvođač luksuznih automobila Aston Martin objavio je u srijedu da će hibridni baterijski set za njihov novi model AM-RB 001 raditi Rimac Automobili, što je usitinu još jedna velika stvar za ovu hrvatsku kompaniju.

Tom prilikom tvrtku Mate Rimca predstavili su kao “priznatu kompaniju čija tehnologija baterija prednjači u svijetu”, a njihov Concept One opisali su kao najbrži električni automobil na svijetu. Telegram je prošle godine pisao o Rimcu, a dijelove tog teksta, koji donosi manje poznate detalje iz njegovog uistinu dojmljivog poslovnog i inovatorskog uspona, prenosimo u nastavku.

Početkom 2011. godine Mate Rimac primio je poziv od predstavnika kraljevske obitelji iz Abu Dhabija. Tražio je zanimljive projekte u koje bi obitelj mogla investirati i zanimao se za Rimčev rad. “Pitao me čime se mogu predstaviti potencijalnim investitorima. U tom trenutku nisam imao ništa, pa sam počeo manijakalno raditi na brošuri svog električnog superautomobila Concept One”, kazao je prije nekoliko godina Rimac u razgovoru za europski portal Whiteboard. “Ubacio sam i nekoliko kompjutorskih skica, da vide kako će automobil izgledati”. Predstavnik kraljevske obitelji nazvao ga je za dva dana. “Želimo naručiti dva komada”, rekao mu je, na što se Rimac nasmijao i odgovorio da nema problema, ali da isporuku očekuje za otprilike desetak godina. “Nisam imao novca za razvoj automobila”.

Čovjek ga je nazvao za nekoliko dana i upitao: “Koliko novca ti treba da završiš posao?” Rimac kaže da je tada napokon shvatio da je njegov posao ozbiljan i potencijalno isplativ. S kraljevskom obitelji započeo je pregovore u kojima je inzistirao na tome da se električni automobil moraju nastaviti razvijati u Hrvatskoj, a tek mali dio proizvodnje se može prebaciti u Abu Dhabi. “Bili smo sto posto sigurni da ćemo dobiti taj novac, ali se ni nakon dvije godine nismo uspjeli dogovoriti oko uvjeta”, izjavio je za Whiteboard Mate Rimac. Kraljevska obitelj inzistirala je da se kompletan posao prebaci u jednu pustinju u blizini Abu Dhabija. To je značilo da Rimac mora 20 radnika, koliko ih je tada radilo za njega u Hrvatskoj, dislocirati u Ujedinjene Arapske Emirate, što nije dolazilo u obzir.

STARA KOCKICA, ODNOSNO ZELENI BMW S POKVARENIM MOTOROM, BIO JE OKIDAČ KOJI GA JE POTAKNUO DA SE UPUSTI U BIZNIS

Uspjeh u Frankfurtu

“Otac mi je rekao da ne gubim vrijeme na ove pregovore i da se umjesto toga posvetim rezervaciji prostora na sajmu automobila u Frankfurtu”, rekao je Rimac. Bio je u pravu. Poslovni neuspjeh s Abu Dhabijem Rimca nije obeshrabrio. Bio je uvjeren da će vrlo brzo pronaći novog investitora. Pojavio se na sajmu u Frankfurtu, koji se održavao u rujnu 2011. godine, gdje je njegov električni automobil dočekan s oduševljenjem. Počele su stizati prve narudžbe. Prvi ozbiljan investitor bio mu je Kolumbijac Frank Christian Kanayet Yepes, iseljenik hrvatskog podrijetla, dok je u njegovu kompaniju prošle godine investirao jedan kineski fond. Mate Rimac danas je globalna inovatorska superzvijezda, sve ozbiljniji igrač u industriji električnih automobila za koju smatraju da će za nekoliko godina vrijediti trilijune dolara i poraziti tradicionalni proizvodni, distribucijski model autoindustrije.

Više, jasno, nema problema s investitorima, nego ih može birati. Ovaj 29-godišnji poduzetnik pozornost svjetskih medija na sebe je skrenuo prije pet godina, kada je na sajmu automobila u Frankfurtu dokazao kako se u Hrvatskoj mogu proizvoditi vrhunski, a vjerojatno i najbrži električni automobili na svijetu. “Često me pitaju zašto radimo toliko skupe automobile, zašto ne proizvodimo jeftinije za prosječnog hrvatskog kupca. Ekskluzivan sportski električni automobil potpuna je novost na tržištu, a za takvu maloserijsku proizvodnju potrebna je znatno manja investicija. Kada se oni probiju na tržište, onda planiramo postupno proizvoditi automobile s prihvatljivijom cijenom. Do tada će proizvodnja ekskluzivnih automobila biti naš jedini način opstanka”, izjavio je prije četiri godine Mate Rimac u intervju za Nedjeljni Jutarnji, jednom od prvih značajnijih medijskih istupa.

AUTOMOBIL JE POČEO SASTAVLJATI U OBITELJSKOJ GARAŽI U SAMOBORU

Fokus na ekskluzivno

Oduvijek je bio fasciniran automobilima, prepričavao je tada. Još se kao dječak budio oko četiri sata ujutro kako bi gledao prijenos utrke Formule 1 i vozio drift utrke sa svojim starim BMW-om. “Sjećam se kada mi se tijekom jedne utrke na Grobniku zapalio benzinski motor. Tada sam shvatio kako napokon moram realizirati svoju dugogodišnju želju i napraviti automobil na struju”, kazao je. Proučavao je iskustva onih koji su prije njega svoje automobile prebacili iz benzinskog u pogon na struju. “Moja stara kockica, odnosno zeleni BMW s pokvarenim motorom, bio je okidač koji me potaknuo da se doista upustim u taj projekt”, objašnjavao je Rimac. Dijelove za svoj prvi sportski automobil na struju nabavljao je preko interneta, a sastavljao ga je u obiteljskoj garaži u Samoboru.

Godinama je s njim sudjelovao na brojnim street race utrkama.
Jedan sudionik, sugovornik Telegrama, Matu Rimca pamti kao klinca kojeg su ostali vozači uvijek dočekali s podsmijehom. Ismijavali su ga jer se na natjecanje dovezao u zelenom BMW-u na struju. Nisu mu davali nikakve šanse u konkurenciji s nabrijanim benzincima. “Međutim, kada se njegov BMW počeo pokazivati sve bržim i uspješnijim, shvatili su da im je lumen iz Samobora postao prijetnja, pa su ga jednom prilikom pokušali diskvalificirali s natjecanja”, prepričavaju za Telegram. Rimca to nije obeshrabrilo; njegova genijalnost, pokazalo se tada i pokazuje se danas, nije u inspiriranom trenutku ili jednom briljantnom otkriću, nego u velikoj upornosti i neprestanoj doradi, poboljšanju, izmjeni. Nastavio se natjecati i na svakoj sljedećoj utrci otkrivao je nove slabe točke svojeg automobila.

TADA 22 GODIŠNJI RIMAC POKAZUJE PRVE OBRISE SVOGA PROJEKTA

Odmor uz Top Gear

Potom ga je dorađivao i popravljao, pa je 2011. godine naposljetku na jednoj street race utrci njegov električni BMW napokon pobijedio benzinsku konkurenciju. Mate Rimac posljednjih se godina nametnuo kao jedan od rijetkih mladih hrvatskih poduzetnika koji je je oduševio svjetsku autoindustriju. “Radim od osam do 11 sati navečer. Uopće ne izlazim. Poslije posla pogledam neki film ili, češće, epizodu Top Geara. Nemam vremena za sebe, jer mi to ne treba, opsjednut sam ovime što radim”, rekao je prije dvije godine Rimac, koji je završio zagrebački privatni fakultet Vern. Osnivač tvrtki Rimac Automobili i Greyp Bikes rođen je 1988. godine u Livnu. Do šestog razreda osnovne škole živio je u Njemačkoj, a nakon toga se s obitelji preselio u Samobor, gdje je Mate nastavio školovanje.

Dječakov nevjerojatan talent otkrio je profesor Ivan Vlainić, stručni učitelj elektrotehnike u Srednjoj strukovnoj školi u Samoboru, koji je Matu poslao na prvo natjecanje iz elektronike. U njemu je prepoznao klinca s potencijalom, a kada se Mate javno posvađao sa svojom srednjom školom, podržao je svog bivšeg učenika. Profesor je Rimca pripremao za brojna natjecanja inovatora, kao što su ona u Južnoj Koreji, Njemačkoj i Švicarskoj, na kojima je Mate osvajao medalje, najčešće zlatnu ili srebrnu. U srednjoj školi Rimac je patentirao rukavicu koja zamjenjuje tipkovnicu i retrovizor bez mrtvog kuta. Uzor mu je, jasno, Nikola Tesla. Rimac je prije sedam godina pokrenuo posao. Početni kapital za posao dobio je od svojih roditelja, inače vlasnika uspješne građevinske tvrtke, koja je radila projekte i inženjering za velik broj trgovačkih centara u Hrvatskoj, poput City Centra, Interspara i Kauflanda.

‘Radimo dan i noć’

Prvu verziju automobila Rimac je završio potkraj 2009. godine. Automobil je navodno imao dobre performanse, ali inovator nije bio zadovoljan. Odlučio ga je razmontirati i ponoviti posao. Iste je godine pokrenuo vlastitu tvrtku, koju je nazvao Digital i Analog d.o.o, a bavila se razvojem pogonskih sredstava za električne automobile, i zaposlio mlade inženjere te angažirao brojne hrvatske i strane kooperante. Za mehaniku automobila zadužio je poznatog zagrebačkog inženjera koji je automobil slagao Niki Puliću. Od početka je inzistirao na jednostavnom dizajnu automobila, a jedan od najtežih zadataka bio mu je razviti učinkoviti sustav baterija za pohranu energije. Kompletan posao investirao je vlastitim novcem. Navodno noćima nije mogao spavati jer nije znao kako će radnicima isplatiti plaću.

‘LJUDI MISLE DA JE LAKO PROIZVESTI AUTOMOBIL. U DRUGIM FIRMAMA NA OVAKVOJ PROIZVODNJI RADI TISUĆU LJUDI’

Međutim, uvijek je u zadnjem trenutku dogovorio neki posao, posudio novac, prodao vlastiti automobil ili se zadužio u očevoj tvrtki. Zbog toga su ga kasnije pogađali komentari kako je postigao sjajan uspjeh zbog podrške bogate obitelji. “Ljudi misle da je lako proizvesti automobil. U drugim firmama na ovakvoj proizvodnji radi tisuću ljudi, a mi radimo dan i noć”, izjavio je prije četiri godine. Još 2012. godine Mate Rimac našao se na Bloombergovoj listi osoba godina, a portal Moj posao ga je na temelju anonimne ankete među zaposlenicima proglasio najboljim poslodavcem u kategoriji malih i srednjih poduzeća.

Mate Rimac ponavlja kako zapošljava mlade i ambiciozne ljude. Pri odabiru budućih zaposlenika ne zanima ga previše njihova stručna sprema i ne voli zapošljavati preko veze. Nakon što se u svjetskoj automobilskoj industriji dokazao svojim električnim automobilom, Rimac je počeo proizvoditi bicikle na električni pogon Greyp, koji se prodaju za 6500 eura, ali i električna invalidska kolica. Prošle je godine prilikom gostovanja na televiziji N1 kod svog prijatelja Saše Cvetojevića, kojemu je prihvatio biti gost isključivo zbog toga što mu je Cvetojević jednom odbio posuditi novac za najam poslovnog prostora i plaće radnika, izjavio kako svaka startup firma ima rizik. Ili će postati velika ili će propasti. Rimac ipak vjeruje da će njegova firma, kojoj su i svjetski mediji prognozirali ozbiljan uspjeh, dokazati da je ovaj dečko iz garaže uspio ostvariti svoje vizije. One iste koje su se još prije pet godina njegovoj konkurenciji na utrkama činile smiješnima.