Rat za nogomet: Telegram doznaje sve o pokušaju HNS-a da preotme milijunska televizijska prava za HNL

Telegram prvi doznaje detalje plana čelnika Hrvatskog nogometnog saveza za pomalo suspektno i zakonski nejasno preotimanje vrijednih TV prava na utakmice Prve nogometne lige, trenutačno u vlasništvu engleske velekorporacije Pitch International

29.06.2014., Zagreb - Zdravko Mamic, izvrsni predsjednik GNK Dinamo, gostovao je u emisiji Sport nedjeljom. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Jesmo li na pragu nove televizijske revolucije u nogometu? Je li ona počela u maloj Hrvatskoj, pod vizionarskim vodstvom Davora Šukera i njegovih najbližih suradnika?

“Srce mi plače”, ponovio je nekoliko puta predsjednik Hrvatskog nogometnog saveza na panel-diskusiji s temom nogometa i biznisa koja je u prosincu organizirana u zagrebačkom hotelu Westin. “Srce mi plače kada vidim u kakvim uvjetima žive naši klubovi”, rekao je Šuker i prisnažio u svom prepoznatljivo enigmatičnom stilu: “Zašto ne bismo napravili mini Euroligu sa sponzorskim LED-displayima na svim stadionima? Treba se mnogo toga posložiti, treba sve zajedno stvoriti, dogovoriti televizijska prava, napraviti pravu pozitivnu atmosferu putem medija…”

Plakalo je tako srce Vatreno, ali ni ono – kao ni bilo tko drugi od govornika na spomenutoj diskusiji čiji je zaključak bio da je “velik značaj nogometa u poslovnom svijetu” – nije spomenulo aktualni pet-projekt saveza: HNS-ov televizijski kanal.

Prve najave o njegovu pokretanju pojavile su se ljetos, kad je izvršni predsjednik Damir Vrbanović istrčao s izjavom za Sportske novosti: “Hrvatski nogometni savez razmišlja da sva televizijska prava prvi put u povijesti objedini te da na posebnom kanalu emitira utakmice Prve HNL, Druge HNL, neke derbije Treće lige, mladih reprezentacija, futsala, ženskog nogometa… Vlasnik kanala bio bi jedino i isključivo HNS”.

Glasine i spekulacije

Nedugo zatim kompletna je ideja pala malo u sjenu – jednako kao i sam Vrbanović, koji se našao pod istragom USKOK-a zbog sumnje da je s braćom Mamić sudjelovao u izvlačenju multimilijunskih iznosa iz Dinama. Kad je ponovno prezentirana javnosti, težište medijskog interesa premješteno je na glasine i spekulacije o angažmanu Ivice Blažička i Mile Horvat na novom kanalu te nije više eksplicitno bilo riječi o prijenosima Prve HNL, nego samo o prijateljskim utakmicama hrvatske reprezentacije i svemu ostalom što je Vrbanović spominjao.

Što se u međuvremenu dogodilo i što zapravo stoji iza cijele priče o HNS-ovu TV-u?

Kako Telegram doznaje, Savez nije odustao od prijenosa elitne domaće nogometne lige na vlastitom kanalu. No, na putu do ostvarivanja te ideje stoji mu važeći ugovor po kojemu tvrtka Sportska dimenzija raspolaže televizijskim pravima na Prvu HNL još četiri i pol godine – točnije, do kraja sezone 2019./20. HNS, međutim, želi osporiti taj ugovor, maknuti posrednika i zadržati prava za sebe.

Izvršni direktor HNS-a Damir Vrbanović izašao je u javnost s pričom o novom TV-kanalu
Izvršni direktor HNS-a Damir Vrbanović izašao je u javnost s pričom o novom TV-kanalu PIXSELL

Do 2012. HNL je bio prenošen na HTV-u. No, tvrtka Sportska dimenzija, tada pod skutima grupacije Digitel, otkupila je prava od Udruge klubova Prve HNL s namjerom da ih plasira na televiziju za znatno viši iznos od dotadašnjeg. Nakon što je HTV-ova ponuda nije zadovoljila, a druge nacionalne televizije nisu pokazale interes, neko se vrijeme činilo da će cijeli projekt neslavno propasti i da nitko ne želi prenositi HNL. U posljednji trenutak, tek nekoliko dana prije početka prvenstvene sezone, uletio je Hrvatski Telekom i sklopio ugovor sa Sportskom dimenzijom te “parkirao” prijenose na Arenu TV, koja se u Hrvatskoj može pratiti isključivo na HT-ovoj MAXtv platformi.

Je li takav rasplet možda bio unaprijed isplaniran, za ovu je priču trenutačno manje važno – kao i to je li baš optimalno da se HNL, koja je takoreći medijski poluproizvod i kojoj je sigurno potrebna šira popularizacija, emitira na platformi koja većini gledatelja nije dostupna.

Ukidanje Udruge prvoligaša

HT je od Sportske dimenzije otkupio prava do kraja tekuće sezone, 2015./16. No, spomenuta tvrtka ima ugovor s Udrugom prvoligaša sve do 2020. i prava na preostale četiri sezone nije još nikome prodala. U međuvremenu je SD kupila velika engleska korporacija Pitch International, vodeći distributer medijskih prava na sportske događaje u svijetu; Udruga prvoligaša istodobno je ugašena u kontroverznim okolnostima, odnosno u akciji koju su mnogi vidjeli kao presudni korak kojim je eliminirana svaka legitimna opozicija u nogometnim strukturama, a apsolutna moć koncentrirana u rukama vladajuće klike Mamić-Vrbanović-Šuker.

Iako je ukidanjem Udruge na sebe preuzeo njene poslove, HNS sada želi osporiti postojeći ugovor, budući da ga je potpisala Udruga, a ne Savez… Time bi nakon objedinjavanja moći u hrvatskom nogometu objedinio i televizijska prava za sve osim za službene utakmice reprezentacije i za nastupe domaćih klubova u Europi, jer njima raspolažu UEFA i FIFA.

“Mogu potvrditi da Sportska dimenzija ima potpisan ugovor s Udrugom prvoligaša za televizijska prava na 1. HNL do kraja sezone 2019./20., i to za teritorij Hrvatske i svih ostalih zemalja svijeta”, kaže Željko Vela, sportski direktor tvrtke. “Dakle, za realizaciju ideje o kojoj govorite bilo bi nužno da HNS otkupi natrag ta prava. Dosad se nitko nije obratio s takvim zahtjevom ni Sportskoj dimenziji niti našem većinskom vlasniku, Pitch Internationalu.”

HNS nema komentara

Štoviše, po informacijama kojima Telegram raspolaže, u HNS-u su se više puta oglušili na upite iz Londona nakon Vrbanovićeva (čini se, nesmotrenog) istupa. Sličan tretman dočekao je i Telegram. “Nemamo komentara”, bio je odgovor na pitanje je li istina da Savez želi sebi prisvojiti televizijska prava na 1. HNL unatoč postojećem ugovoru sa Sportskom dimenzijom i emitirati prijenose na vlastitu kanalu. “Sve što je želio reći na temu pokretanja televizijskog kanala, HNS je rekao u dosadašnjim priopćenjima za javnost”, izjavio je glasnogovornik saveza, Tomislav Pacak.

Također, doznajemo da je jedan od idejnih tvoraca sheme o “preuzimanju” upravo Ivica Blažičko – inače Velin prethodnik na mjestu direktora Sportske dimenzije, koji je napustio to mjesto nakon što su tvrtku preuzeli Englezi. Svestrani gospodin Blažičko bio je i moderator na početku spomenute HNS-ove panel-diskusije, kada je na nasumično probranim primjerima podastro strukturu prihoda elitnih europskih klubova kao uvod u plač Šukerova srca zbog siromaštva u HNL-u.

Ivica Blažičko jedan je od tvoraca cijelog TV-projekta
Ivica Blažičko jedan je od tvoraca cijelog TV-projekta PIXSELL

Navodno je ključni partner u projektu bliski predsjednikov prijatelj Oleg Šimić iz Belog Manastira, vlasnik tvrtke Vox-Zagreb. Šimić je prošle godine osnovao novu tvrtku Vox-nogomet, registriranu za proizvodnju filmova, videofilmova i televizijskog programa.

Ako HNS doista ustraje u namjeri da postojeći ugovor o televizijskim pravima proglasi nevažećim – a nejasno je kako to misli legalno izvesti – time bi eliminirao posrednika. No, što je još zanimljivije, ne bi tu stao, nego bi eliminirao i potrebu za nekom drugom televizijom koja može produkcijski pokriti prijenose utakmica. One bi išle na njegovu vlastitu kanalu, a HNS će se pokušati sam dogovoriti i s HT-om i(li) nekim drugim kabelskim operaterom o uvrštavanju tog kanala u neki programski paket. U ovom trenutku nije poznat planiran datum starta, iako se govori o tome da bi to moglo biti već na proljeće – dok bi 1. HNL ostao na Areni barem do kraja sezone, kad istječe aktualni ugovor s HT-om.

Koliko poslovnog smisla ima pokretanje HNS TV-a?

Sličan kanal ne postoji nigdje u svijetu – ni na tržištima gdje se ukupna vrijednost televizijskih prava mjeri milijardama eura, a niti na onima 10 do 15 puta većima od Hrvatske. Primjerice, klubovi poljske Ekstraklase od toga inkasiraju 30-ak milijuna eura godišnje, dok se ta ukupna cifra za 10 članova Prve HNL trenutačno vrti između milijun i pol do dva milijuna. HNS bi klubovima morao ponuditi veću zaradu – što je, uostalom, jedan od njegovih proklamiranih motiva – a to znači da bi u startu morao osigurati veću cifru od one koje sada prima od Sportske dimenzije bez da išta mora sam raditi.

Cijena produkcije

Naravno, produkcija televizijskog programa je prilično skupa, pogotovo ako se to želi raditi profesionalno i poslati sliku visoke rezolucije. Cijena prijenosa jedne utakmice – s reportažnim kolima, grafikom, komentatorom, redateljem, snimateljima, tehničarima – ista je bez obzira radilo se o derbiju Hajduka i Dinama ili opskurnom susretu Treće lige (s time da na niželigaškim terenima najčešće nema ni odgovarajućih uvjeta za to). I studijska produkcija, kao i sam hladni pogon koštaju, a HNS nije medijska kuća, nema nikakvog iskustva s organizacijom televizijskog pogona i morao bi sve te ljude i tehniku posebno angažirati i platiti.

‘Sportska televizija ima prava na utakmice do 2019./2020., HNS ih mora otkupiti od nas’, kaže direktor Željko Vela

Interes publike za drugoligaškim i juniorskim ogledima, ženskim nogometom i futsalom vrlo je mali i oko toga se ne može graditi komercijalni kanal. Na neslavnom primjeru Sportske televizije, koja je od samog početka bila rupa bez dna, takvo je nešto posve očigledno – iako je ona imala znatno raznovrsniji program od onoga što bi HNS TV i teoretski mogao imati.

Taoci eksperimenta

Jedino prijenosi 1. HNL, uz nekoliko prijateljskih reprezentativnih i nekoliko onih u završnici domaćeg kupa, mogu se smatrati komercijalnim sadržajem. Ako bi ih HNS na ovaj ili onaj način uspio osigurati, to bi godišnje značilo dvjestotinjak utakmica, uvjetno rečeno, prve kategorije (180 u HNL-u, plus ovo ostalo). Vremenski gledano, komercijalnim televizijama takva je količina premijernog programa dostatna za otprilike dva mjeseca – odnosno, HNS bi time pokrio tek 15 do 20 posto programske sheme jedne prosječne komercijalne televizije, što predstavlja ozbiljan problem, kako za gledatelje, tako i za potencijalne sponzore.

Predsjednik HNS-a Davor Šuker najavljuje televizijsku revoluciju i pomoć klubovima
Predsjednik HNS-a Davor Šuker najavljuje televizijsku revoluciju i pomoć klubovima PIXSELL

O izrazito negativnom imidžu hrvatskog nogometa u javnosti, zahvaljujući daleko ponajviše aferama, mutnim poslovima i samovolji vladajuće klike u savezu, da i ne govorimo… Osim toga, utakmice se u pravilu igraju samo vikendom, a postoji i tri mjeseca praznog hoda tijekom ljetne i zimske stanke. Što bi se za to vrijeme emitiralo na HNS TV-u?

Računajući odoka, s Prvom HNL u programu bi rashodovna strana mogla narasti i do 10 milijuna eura godišnje. Može li HNS toliko navući od partnera, sponzora i oglašivača te preprodaje drugim televizijama, eventualnom plasmanu na druga tržišta? Može li za to povući neka sredstva iz UEFA-inih fondova?

Cijela priča zvuči potpuno apsurdno s poslovne strane i teško je izvući bilo koji drugi zaključak osim onoga da je riječ o sitnim i kratkoročnim osobnim interesima uskog kruga ljudi. Postoji dobar razlog zašto se prava na prijenose natjecanja prodaju komercijalnim televizijama: prije svega zato što one u tome mogu naći svoju računicu i klubovima ponuditi najbolje uvjete i najviše novca. HNS ovime traži od hrvatskih klubova da budu taoci njegova eksperimenta koji vrlo lako može završiti kolapsom.

S druge strane, možda je Davor Šuker veliki poduzetnički genij, pionir i vitez koji će hrvatski nogomet izbaviti iz siromaštva i uvesti u divni novi svijet “mini Eurolige sa sponzorskim LED-displayima”, a za hrvatskim primjerom i hrvatskom pameti će se onda povesti i drugi, veći i bogatiji? Biste li uzeli tu mogućnost u obzir – računajući, onako, odoka?


Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Telegrama 9. siječnja 2016.