Što je zajedničko istupima fra Čove i diplomatkinje rasistkinje? Dvije stvari - glupost i antikršćanski stav

Markovina piše o dvoje ljudi koji su svojim skandaloznim izjavama obilježili posljednja dva dana

09.08.2019., Sinj - Gvardijan fra AnteCovo u Svetistu Cudotvorne Gospe Sinjske. 
Photo: Ivo Cagalj/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Sve bi ovo, osim što je skandalozno, bilo na neki bizaran način zabavno, čak i neovisno o utjecajnim javnim pozicijama na kojima se ovo dvoje nalazi, kad bi oni s ovakvim stavovima predstavljali nedopustivi eksces. To pak, nažalost, nije slučaj.

Unatoč žestokoj konkurenciji skandaloznih izjava koje u javni prostor puštaju vodeći političari ili svećenici u posljednje vrijeme, a i inače, u čemu najčešće prednjači Kolinda Grabar Kitarović, ovog tjedna titulu su joj zajednički preoteli diplomatkinja Elizabeta Mađarević i sinjsku svećenik fra Ante Čovo.

Diplomatkinja iz veleposlanstva u Berlinu je tako na Facebooku napisala: ‘Čista i autentična Europa. Samo bijeli Europljani kako je bilo samo 30 godina u cijeloj Europi. Ovo bi trebao biti dobar oglas za ljetovanja. Čovjek bi pomislio da to više nije moguće, ali na svu sreću je’.

S druge strane, Ante Čovo, inače sinjski gvardijan, govoreći o odlascima mladih iz Hrvatske, rekao je: “Bog Vam je udijelio tolike darove, sposobnosti, talente i postavio vas ne u Irsku, Švedsku i Njemačku nego u Hrvatsku. I vi odlaskom iz Hrvatske zatvarate nebo jer osiromašujte Lijepu našu svojim darovima i svojim sposobnostima. Nemojte dopustiti da vas materijalizam odvede daleko od Lijepe naše, da vam kupi jednosmjernu kartu i onda dođete ovdje natrag i onda kažete – ovdje nema sposobnih, ovdje nema vrijednih, ovdje se ne isplati živjeti.”

Ovim izjavama zajednička su glupost i antikršćanski stav

Iako se u prvom slučaju radi o prototipu rasističkih stavova, a u drugom o nevjerovatnoj zatucanosti, ono što im je zajedničko su glupost i antikršćanski stav. Krenimo od gluposti. Fascinantno je kako netko može istovremeno reklamirati ljetovanje, odnosno činjenicu da netko negdje putuje i kreće se raznim zemljama, pod parolom da u reklamiranim krajevima jedna skupina ljudi ne živi? Ali ima još.

S obzirom na ovakvu turističku reklamu, očito je kako ona, ne samo što ne može privući ljude druge boje kože kao turiste, nego ih i svjesno odbija, što je u izravnoj suprotnosti s idejom marketinga, a ujedno predstavlja i zagovaranje aparthejda. Koliko je to selekcioniranje ljudi u suprotnosti s idejom kršćanstva, na koju se Elizabeta Mađarević poziva, nije uopće potrebno dodatno objašnjavati.

Fra Ante Čovo još je spektakularniji. Osim što se postavlja kao svećenik nacionalne, a ne univerzalne crkve, neovisno o tome što bi najveći dio ovdašnjih svećenika upravo nacionalnu crkvu i želio, samo što to ne smiju javno izreći, ideja da je Bog negdje nekoga postavio mu je genijalna, ali nedovoljno razrađena. Zašto ići tako široko na državne granice, a ne zadržati se u mikrozajednici? Ako je Bog nekoga, npr. postavio u Sinj, nekoga u Split, a nekoga u Zadar, zašto bi se ti ljudi uopće micali izvan administrativnih granica vlastitih gradova? Ili još bolje, što ne bismo sve to skupa spustili na kvartove?

Javni prostor i društvo puni su ovakvih uglednika

Međutim, sve bi ovo, osim što je skandalozno, bilo na neki bizaran način zabavno, čak i neovisno o utjecajnim javnim pozicijama na kojima se ovo dvoje nalazi, kad bi oni s ovakvim stavovima predstavljali nedopustivi eksces. To pak, nažalost, nije slučaj. Ne samo što je javni prostor pun ljudi koji izriču slične stavove i zagovaraju jednako problematične ideje, nego su svi takvi zapravo ugledni u društvu.

Neki se nalaze na mjestu predsjednice republike, neki u masovnim medijima, neki na čelu biskupija i svima je, pored ove dvije zajedničke stvari koje sam na ova dva primjera naveo, zajedničko i to da ih se oni koji su odgovorni za razvoj zemlje i društva boje te prema njima ravnaju svoje politike i daju ovakvom diskursu pravo građanstva. Ukoliko se i dogodi neka formalna posljedica, a moguće je da će diplomatkinja Mađarević, uslijed pritiska javnosti biti stavljena pod neku sitnu sankciju, ona će biti u svrhu održanja sustava, a ne njegove temeljite reforme.