Što se to, pobogu, događa u Hrvatskoj vojsci? I ne mislimo samo na ovu ludost s lovom na veprove

Mjesecima su šutjeli oko lova helikopterom na veprove, a sad ne daju uvjerljiva objašnjenja oko povećanja rate za F-16

FOTO: PIXSELL

Lov na vepra helikopterom je pomalo zabavan. Poskupljenje rate za F-16 za preko 200 milijuna kuna - nije

Što se to, pobogu, događa u Hrvatskoj vojsci, logično je pitanje koje se postavlja nakon nekoliko upečatljivih ispada koji su osvanuli u medijima posljednjih dana.

Prvo se, naime, otkrilo da su se u autobusu na povratku s vojnog hodočašća u Mariji Bistrici ročnica i njen nadređeni zatekli u, recimo to diplomatski, nedoličnom ponašanju, što je završilo stegovnim postupkom.

Alkoholom potaknute vruće igrice u vojnom autobusu su, međutim, zašećerena vodica za odgovor Ministarstva obrane na pitanja Nove TV o tom događaju; odgovor koji je vrvio sintagmama o “pobjedničkoj vojsci”, u koju “narod ima povjerenje”, koja je “mnogima trn u oku”, a dio medija “senzacionalističkim prikazivanjem određenih događaja” želi umanjiti važnost i demotivirati pripadnike vojske. Podcrtano već pomalo legendarnim zavjetom “nećemo nikome dozvoliti da od muhe pravi medvjeda”.

Kozmički problem

Tek koji dan kasnije, novi šou – otkriveno je da je prije osam mjeseci pri povratku s vježbe nekoliko pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovostva helikopter iskoristilo za (neuspješni) lov na – vepra. Vojnici su završili na Općinskom državnom odvjetništvu, priča na osmomjesečnim “hlađenju”, a javnost sa čuđenjem oko novootkrivenih praksi pobjedničke vojske.

Pitanje o tome što se to, pobogu, događa u Hrvatskoj vojsci ne odnosi se, međutim, na eskcentričnu uporabu skupe vojne opreme u lovu na divlje životinje ili alkoholne avanturice iz autobusa na povratku s hodočašća.

Istina, činjenica da se o helikopterskom lovu na veprove šutjelo osam mjeseci, ili da se tragično karikaturalnim priopćenjem reagiralo na “curenje” priče iz autobusa, ukazuju na upravo kozmički problem s transparentnošću koji ima ovo ministarstvo u doba Damira Krstičevića. Uostalom, skoro punih godinu dana je MORH tajio priču o prevrtanju Patrije na vojnoj vježbi u kojem je ozlijeđeno osam osoba, a vozilo uništeno.

A avioni?

Lako, međutim, za muhe, medvjede i veprove. Lako za Patriu. Ozlijeđeni pripadnici MORH-a su puno veći problem, no čini se da ipak nije bilo ozbiljnijih posljedica.

Ali, što s avionima? Onim izraelskim avionima, lovcima F-16 Barak, starima tridesetak godina kojima ćemo izvršiti nužnu modernizaciju zrakoplovstva koje se sad bazira na četrdesetak godina starim MIG-ovima 21. Onim za koje još nije sklopljen ugovor, jer se navodno čeka odobrenje iz SAD-a (iako je dosad više puta javno naglašeno da je pristanak SAD-a na prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj neupitan). Onim aviona koji koštaju ukupno 3,1 milijardu kuna (plus PDV) u deset godina. Onim za koje bi, dakle, godišnja rata s porezom trebala iznositi oko 350 milijuna kuna. Onim, naposlijetku, avionima, za koje u proračunskim projekcijama za 2020. i 2021. godinu stoji da treba platiti ratu od 555 odnosno 581 milijun kuna.

Molim?!

Nema objašnjenja

Dakle, rata za rabljene izraelske avione je, po proračunskim projekcijama za 2020. i 2021. godinu viša za ukupno 434 milijuna kuna od rate koja proizilazi iz cijene koja bi trebala stajati u ugovoru.

Zašto?

Uvjerljivog objašnjenja još nema.

Koristeći vještinu risanja metafora koju je upotrijebilo Ministarstvo obrane u odgovoru na upit o dogodovštinama iz autobusa, sad bi se bilo zgodno zapitati: Leži li u ovom grmu – vepar?