Nekad je nužno odabrati stranu
FOTO: Vjekoslav Skledar
Teamleaderi Spotsieja -  Aida Malkić (design lead), Marco Hrlić (localisation algorithm lead), Muriel Kamgang (head of android development), Nikola Mašić (head of backend development), Tomislav Cvetković (head of iOS hevelopment)

Uspješan startup iz Zagreba iznosi ambiciozan plan kojim žele osvojiti nekoliko svjetskih industrija

Spotsie je razvio softversko i hardversko rješenje za lakše upravljanje konferencijama, koncertima i gradilištima

Uspješan startup iz Zagreba iznosi ambiciozan plan kojim žele osvojiti nekoliko svjetskih industrija

Spotsie je razvio softversko i hardversko rješenje za lakše upravljanje konferencijama, koncertima i gradilištima

Teamleaderi Spotsieja -  Aida Malkić (design lead), Marco Hrlić (localisation algorithm lead), Muriel Kamgang (head of android development), Nikola Mašić (head of backend development), Tomislav Cvetković (head of iOS hevelopment)
FOTO: Vjekoslav Skledar

"Na tržištu postoji mnogo event aplikacija. EventMobi, CrowdConnected, SpotMe, Cvent... Međutim, hardverski dio im je slabija karika ili ga uopće nemaju. Ono što isporučuju organizatorima na kraju konferencije su vrlo bazični podaci, primjerice, koliko je ljudi bilo na predavanju. Ali nemaju detalje koje mi nudimo, niti ovako napredan lokacijski sustav. Mi isporučujemo ogromnu količinu podataka"

Kako natjerati ljude da vam riješe anketu nakon što su posjetili vašu konferencije? Možda je najefikasnije da je uopće ne rješavaju, a da vi na kraju dobijete podatke od svih posjetitelja, koje potom možete iskoristiti u svojim nekim obradama koje zahtjevaju ogromnu količinu podataka. A kako riješiti problem da se ljudi traže na konferencijama, ne znaju gdje su im kolege, niti gdje se išta nalazi? Jedno od rudimentarnijih rješenja je imati popis predavanja i lokacija, te nekakvu kartu na kojoj ćete se teško snaći. A za pronalazak kolega… Za to vam preostaje Slack, WhatsApp ili još gore, SMS.

Međutim, jedna zagrebačka tvrtka misli da je njihov proizvod Spotsie pravo rješenje za te probleme. Radi se o hardverskom i softverskom proizvodu, čiji je prvi zadatak rješavanje problema s kojima se ljudi susreću na konferencijama. Stvar tu ne prestaje, jer je sustav razvijen i pruža velike mogućnosti vertikalne integracije, pa se može proširiti na razne sfere, poput gradilišta ili sportskih objekata.

Dovršava posao GPS-a u zatvorenom prostoru

Priča je krenula u zagrebačkoj softverskoj kompaniji Agency04, koja je nedavno proslavila svoj peti rođendan, a u tih pet godina, narasli su na preko stotinu zaposlenih. Iz nje se, preko interne runde financiranja, prije dvije godine rodio Spotsie, prema ideji osnivača Agency04, Roka Roića. S Roićem i voditeljicom proizvoda i razvoja Spotsieja, Lucijom Zlatar, porazgovarali smo u njihovom uredu na zagrebačkom Srebrnjaku.

Spotsie bi se najlakše mogao opisati kao lokacijski alat poput GPS-a i Google Mapsa, no u zatvorenom prostoru. Budući da takve aplikacije ne rade u zatvorenim prostorima zbog nemogućnosti spajanja sa satelitom, Spotsie dovršava taj posao i omogućuje navigaciju unutar zgrada. To je srž proizvoda, no primjene tehnologije su, kako kažu Zlatar i Roić, ogromne.

Uloga Spotsiea kod organizatora konferencije

“Za razliku od GPS-a, Spotsie radi u zatvorenom prostoru, bez ikakvih ograničenja. Dakle, prostor može biti ogroman, na preko 10.000 kvadratnih metara. Ključna stvar je što mi to radimo s iznimno jeftinim hardverom, nikakvim satelitima ili nečim takvim. Koristimo dva uređaja, gateway i beacon, koji uopće nisu skupi. Gateway košta kakvih 12 dolara, a beacon samo par njih”, tumači Roić. Spotsie je takozvano IoT (Internet of Things) rješenje, koje uključuje softver i hardver.

Lucija Zlatar, product manager Spotsieja s backend timom (Mia Matić, Katja Grujić, Mario Lukec) Vjekoslav Skledar

Roko Roić radio u nekoliko IT kompanija, koje spadaju u najveće i najrenomiranije u Hrvatskoj. Radio je i na nekoliko startupova, no u tom korporativnom svijetu je imao prilike organizirati konferencije. Upravo je na organizaciji tih konferencija mogao spoznati, kako kaže, probleme iz perspektive organizatora, osobe koja upravlja konferencijom, te na kraju i posjetitelja. Najveći problem organizatora je u tome što nakon održane konferencije nemaju kvalitetan feedback niti mjerljive podatke o konferenciji.

Htjeli su pokrenuti interni startup

Nakon par godina, poželjeli su pokrenuti novi startup, koji bi se bavio rješavanjem problema pomoći IoT tehnologije. “Na tom području smo počeli tražiti problem koji je teško rješiv. Zašto teško rješiv? Pa, ako ćemo već uložiti puno vremena i energije, nije baš neka fora da nas netko drugi iskopira u tri tjedna rada. Krenuli smo istraživati područje koje znamo, a to je enterprise okolina, odnosno veliki sustavi. I tako smo, mic po mic, došli do spoznaje da je indoor navigacija slabo riješena. Tada nam se upalila lampica. Konferencije, engagement, zatvoreni prostor. I nastao je Spotsie. Odmah sam sjeo i napisao prvih par algoritama za sustav, a sada nas ima već 17. Srećom, više ne pišem algoritme, to sad rade puno pametniji ljudi od mene”, kaže.

Budući da nije bilo konkretne IoT (Internet of Things) mreže u Hrvatskoj kada su pokretali Spotsie, odlučili su ne čekati operatere i bazirati se na drugu tehnologiju. Proveli su šest mjeseci istrajavajući što se događa na području tih tehnologija, budući da je IoT područje vrlo brzo rastuće. Postoji hrpa konkurentnih standarda, poput Z-wavea, ZigBeeja i još nekih, no ubrzo su shvatili da je Bluetooth, odnosno Smart Bluetooth idealno rješenje, budući da troši užasno malo energije.

Od prvog dana se radilo o ozbiljnom business modelu

Roić je u startu znao da na Spotsieju ne radi kao na nekakvom privatnom hobby projektu, već da će on biti jedan ozbiljan biznis model. “Kada smo tražili problem, imali smo još par uvjeta. Jedan je bio da postoji veliko lokalno tržište i da ga mi poznajemo, a drugi je da je to neki business to business (B2B) projekt. Dakle, iako je Spotsie možda krenuo kao neki moj istraživački projekt u svojoj naravi, cilj je odmah bio da to bude jedan uspješan projekt i biznis. Znali smo da ćemo kroz godinu dana imati pet ili deset ljudi na projektu”, prisjeća se Roić.

Prvo su kupili puno hardvera kako bi shvatili koji od njih uopće ima smisla. “Kada smo izolirali one koji nama funkcioniraju logistički i tehnički, taman smo imali sreću da su nam na konferenciji Change u Zagrebu dali povjerenje na neviđeno. To je srednja konferencija s između 400 i 700 posjetitelja. Imali su povjerenje u nas jer smo otprije surađivali s njima, a ja sam i jedan od osnivača konferencije, makar više nisam u organizacijskom odboru. Imali smo doslovce mjesec dana da isporučimo location sustav i mobilnu aplikaciju za konferenciju. A što se može napraviti u mjesec dana? Nešto brzo shakirano”, priča Roić.

Prototipi nisu bili na sadašnjem hardveru

Prototipni lokacijski sustav nije radio na robusnom hardveru kao sadašnji, već testirali s Raspberry Pijem. Roić je lokacijski sustav uspio sa svojih troje kolega završiti u šest ujutro na dan konferencije. Tu noć su prespavali u konferencijskoj dvorani Kraša, gdje se tada održavao Change Conference, okruženi limenkama energetskih pića. To jutro, postavili su nekoliko tih Raspberry Pijeva po prostoru Kraš dvorane i pokrenuli sustav. Sustav je proradio i već je na toj prvoj konferenciji radio dobro, a tih troje kolega postali su i prvi djelatnici Spotsieja, odnosno firme Connected devices d.o.o., kako se službeno zovu.

Lucija Zlatar i Roko Roić Vjekoslav Skledar

Agency04 je u početku, osim povremenom posuđivanja kolega, bila dublje povezana s Connected devices, odnosno, Spotsiejem. Danas, gotovo dvije godine od početka, Spotsie je potpuno odvojeni biznis, s vlastitom strukturom, vlastitim zaposlenicima i vlastitim financiranjem. Agency04 je dao seed kapital za prvu rundu financiranja s 300.00 eura, dok su drugu rundu isfinancirali preko fonda Inovacije novoosnovanih MSP-ova sa 190.000 eura.

Premda je Spotsie vlastiti brend, malo je vjerojatno da ćete ikada moći vidjeti taj brending na nekom proizvodu ili aplikaciji. Naime, oni ga prodaju kao white label proizvod, odnosno kao proizvod na koji se postavlja tuđi brending, primjerice, brending konferencije. Isti slučaj je i lokacijskim sustavom. Ako netko drugi želi na njihovoj tehnologiji graditi neke druge proizvode, oni njima mogu svoj lokacijski sustav licencirati. Međutim, to im nije primarni biznis model, već sekundarni. Primarna im je direktna prodaja kupcima.

Nužno je bilo napraviti vlastito hardversko rješenje

Spotsie se međutim, ne može napraviti bez realizacije vlastitog hardverskog rješenja. Svjesni su bili da nisu mogli proizvoditi cijelo hardversko rješenje u Hrvatskoj, jer Hrvatska baš i nije zemlja za razvoj takvog poslovanja. “Ako vi danas uzmete neke ozbiljnije hardverske proizvode, poput iPhonea, i krenete ih rastavljati, vrlo brzo ćete shvatiti da Apple gotovo ništa na njemu ne proizvodi direktno. Sklopove poput ekrana, Apple kupuje od drugih proizvođača. Na isti poslovni model smo se odlučili i mi”, priča Roić.

Važno im je bilo da mogu koristiti razvoju IoT pločicu koja se može nabaviti u velikim količinama, u bilo kojem trenutku. Cijena bi joj također trebala biti konkurentna. Beaconi koji emitiraju signal trebaju biti dostupni od hrpe proizvođača, te dostupni u raznim oblicima, poput narukvica ili naljepnica. Bitno je također bilo da nabavka hardvera ne ugrožava njihov poslovni model, jer nisu htjeli ovisiti o jednom proizvođaču. Upravo zato su odabrali Smart Bluetooth kao bazu. Kućište izrađuju 3D printerima, stoga klijenti mogu tražiti bilo kakav oblik kućišta koji bi im najviše odgovarao u prostor.

Sadašnji Gateway je slabiji do Commodorea 64, ali to je dovoljno

Od pet ili šest pločica s kojima su eksperimentirali u prvim danima, kao najbolja se iskazala Expressivo ESP32. Ona je jeftina, dugo dostupna i postoji užasno puno dokumentacije uz nju, a podržava i spajanje vanjskih direkcionalnih antena za što bolji prijem. Budući da se radi o hardverskom SDK, Roić smatra da su oni pisanjem vlastitog firmwarea dovršili tu pločicu kao hardverski proizvod. Premda je njegova računalna snaga slabija od prastarog Commodorea 64, napisali su iznimno optimiziran firmware za nju, pa ona ustvari zadovoljava sve njihove potrebe.

Hardverski dio Spotsieja sastoji se od dva uređaja, beacona i gatewaya Vjekoslav Skledar

“Na tržištu postoji mnogo event aplikacija”, priča Zlatar. “EventMobi, CrowdConnected, SpotMe, Cvent… Zaista ih ima puno i svi imaju različite karakteristike. Međutim, hardverski dio im je slabija karika ili ga uopće nemaju. Ono što isporučuju organizatorima na kraju konferencije su nekakvi vrlo bazični podaci, primjerice, koliko je ljudi bilo na predavanju. Ali nemaju baš neke detalje koje mi nudimo, niti ovako napredan lokacijski sustav. Mi isporučujemo ogromnu količinu podakata, što nas diferencira od njih”, nastavlja.

Lucijin zadatak u Spotsieju bio je pronaći neke najbitnije funkcije koje sve najbolje event aplikacije imaju. Te funkcije, ali i neke specifične funkcije koje su htjeli implementirati, Lucija je sintetizirala u jednu kvalitetnu aplikaciju, koja je postala Spotsie. Podaci s konferencije mogu se pregledavati u realtimeu, dakle, u tijeku konferencije. “Kroz taj realtime organizator može sastane pratiti uspješnost svog događanja, pa ako vidi da nešto nije kako je on to planirao, može intervenirati i nešto promijeniti”, objašnjava.

Matchmaking sustav poput onog u dating aplikacijama

Jedna od glavnih karakteristika Spotsiea je i matchmaking sustav, kojeg, kroz šalu, uspoređuju i s aplikacijama za upoznavanje poput Tindera. “Svaki posjetitelj ima neke poslovne preferencije i želi upoznati nekog tko se bavi, primjerice javom ili IoT-om ili HR-om, ovisno o profilu i tematici konferencije. Preko aplikacije, posjetitelji se mogu spajati i pronaći ljude koji dijele njihove interese ili se bave nečime s čime im treba pomoć. Time se ljudi bolje umrežavaju i znatno se povećava networking aspekt same konferencije”, priča Zlatar.

Takvim dodatnim aplikacijama, ljude se potiče ne njenu instalaciju, što zauzvrat nudi više podataka organizatoru. “Uz sve te funkcije, ima ih još par fora. Primjerice, Panic button, odnosno tipka za pomoć. Na velikim konferencijama ili velikim događajima općenito, često se može dogoditi neki problemi. Primjerice, neki oblici uznemiravanja ili zdravstveni problemi. U tom slučaju, osoba unutar aplikacije može pritisnuti tu tipku, pa će ih puno brže pronaći netko od osoblja. To je super i za glazbene festivale”, nadovezao se Roić.

Event industrija bila je prirodan izbor za prvu vertikalu

Sjedeći korak za Spotsie, nakon event industrije, su industrijska postrojenja i gradilišta. “Tu spadaju i velika postrojenja poput rafinerija i sličnog, odnosno mjesta gdje je potrebno pratiti ljude zbog njihove sigurnosti. Jedna od važnijih stvari na gradilištima je srednje vrijeme između nesreća, a praćenjem radnika se taj period između dvije nesreće može proširiti. Efikasnost se također može povećati lakšim pronalaženjem alata i pronalaženjem lokacija gdje se nešto mora raditi. Postrojenje ili gradilište se, poput konferencijske dvorane, može relativno brzo opremiti”, kaže Roić.

Još jedna sfera koju su prepoznali je slična event industriji, premda to tako ne zvuči na prvu. Radi se o enterprise engagementu, odnosno praćenju ljudi i interakcija unutar kompanije. “Velika kompanija koja ima 1000 ili više zaposlenih i koja ima veliku fluktuaciju radnika, može najviše profitirati od Spotsieja. U IT sektoru, fluktuacija radnika je ogromna. Ljudi u Googleu, koji slovi kao premium poslodavac, ostaju oko dvije godine. Ako imate fluktuaciju od 25 posto godišnje, to znači da vam u četiri godine odu svi zaposlenici. Okej, to je malo grubo rečeno i statistika je malo varljiva, ali u principu, u par godina se promijeni užasno velik broj zaposlenika”, tumači Roić.

Spotsieva aplikacija pomalo podsjeća i na matchmaking aplikacije Vjekoslav Skledar