Jedna je banka ovoj ekipi dopustila da bez konkretne ideje pokrene interni startup. Upravo su lansirali uzbudljivu aplikaciju

Izvučete li neke izjave Dejana Doneva iz konteksta, mogli biste zaključiti da čovjek jednostavno ne voli gotovinu.

“To se posebno odnosi na kovanice. Nikad ne znam kamo bih s njima. Bacam ih u pretince u vratima automobila, već bih odatle mogao izvući kilogram željeza”, izgovorio je u dahu dok nam je detaljno objašnjavao što točno radi upravo lansirana aplikacija KEKS Pay koju je njegov tim radio protekle dvije godine.

Dejan Donev voditelj je Tima za digitalnu transformaciju Erste banke, čija je prva inovacija aplikacija KEKS Pay. Ideja je, zapravo, savršeno jednostavna. Svi, ali baš svi, barem su se jednom trebali raskusurati oko nekog računa s prijateljima – bio to račun u restoranu, onaj za kinoulaznice ili rođendanski dar za kolegu iz ureda. U takvim bi situacijama obično netko iz grupe poput razrednog blagajnika od ostalih skupljao priloge ili bi ga bez ikakvog reda zatrpali novčanicama, a sve bi završilo nepotrebnim komplikacijama.

Aplikacija koju je razvio interni startup Erste banke korisniku omogućava da s drugim korisnicima stvara grupe, postavlja novčane ciljeve i prikuplja novac ili se raskusurava za određeni iznos. Za korisnika je aplikacija besplatna, a kada se registrira, dovoljno je samo jednom unijeti broj vlastitog računa. Nema nikakve potrebe da korisnik upisuje bilo čiji IBAN, niti se to od njega zahtijeva, a sama je aplikacija dostupna klijentima svih banaka.

“Otpočetka smo željeli funkcionirati kao interni startup. A u startupu nikada ne bi rekli napravimo rješenje za klijente jedne banke, nego – idemo riješiti ovaj problem”, kaže Donev.

vex

Ideja je da Tim za digitalnu transformaciju funkcionira kao interni tehnološki startup unutar Erste banke. Prije nešto više od dvije godine u Ersteu, gdje je Donev radio kao risk manager, analiziralo se kako bi bilo dobro kada bi banka lansirala novi proizvod koji bi na drugačiji, inovativan način donio nešto novo u industriji.

“Vani takve stvari obično rade novi igrači na tržištu, mali i ambiciozni startupi. Mnogo je takvih primjera. Obično bi neka banka kupila taj startup i implementirala njegova rješenja. Problem je što je naše tržište malo i nema toliko startupa u fintechu koji bi se mogli kupiti, a postoje i brojna regulativna ograničenja jer startupi teško mogu imati sve potrebne licence. Dakle, trebalo je pokrenuti vlastiti startup”, objašnjava Dejan Donev.

Za cijelu priču nije nevažna ni činjenica da je Donev zaljubljenik u tehnologiju. Iako nema formalno obrazovanje u tom području, oduvijek prati fintech scenu.

“Došao je trenutak kad je viziju trebalo staviti na papir. U nekom sam trenutku počeo pisati plan – tko je tko u novom timu, što bi otprilike radio, koliko bi sve to trajalo i koštalo. Radio sam polako, dorađujući sve to u konzultacijama s kolegama. Jer, ne možeš se pojaviti u banci samo s idejom i odmah očekivati novac i zeleno svjetlo za realizaciju. Kada je plan bio gotov, predložio sam ga. Sve je prošlo prilično glatko. Dobio sam okvirni budžet i zadatak da pronađem prostor i sastavim tim”, priča Donev.

Prije dvije godine, s još dvije kolegice iz Erstea, stručnjakinje za big data, ušao je u prazan prostor u Lučićevoj ulici sa zadatkom da kreiraju mobilnu aplikaciju. “Tada smo samo znali da želimo napraviti aplikaciju. Počeo sam sastavljati tim. Htio sam imati 12 ljudi. Znanstveno je dokazano da su timovi od maksimalno 15 ljudi najproduktivniji. Suradnike sam doslovno tražio po LinkedInu, jednog po jednog. Neki su bili iz drugih kompanija, a neki su bili freelanceri. Ključ te potrage bila su znanja koja su nam trebala”, priča Donev.

Među prvima timu se priključio Nenad Kljajić, senior developer iz zagrebačkog studija Flow. “Dejan nam je pristupio prije više od dvije godine. Naletio je na naš rezime i valjda smo mu se učinili kao dobri ljudi za interni startup. Nakon nekoliko sastanaka bilo je jasno da je to interesantan projekt za Flow i izazov zbog biznisa u kojem nikada nismo radili. Svi smo se bavili sličnim proizvodima, ali nikada u fintechu. To nas je privuklo. U prvih šest mjeseci, iz Flowa nas je došlo dvoje, a još nas je toliko došlo kada se počelo raditi na arhitekturi cjelokupnog sustava”, kaže Kljajić.

U tom je trenutku Donev imao tim, svoj interni startup. Jedino što mu je još nedostajalo, bila je konačna ideja o proizvodu.

“Prvih nekoliko mjeseci posao tima sastajao se od toga da na ploču zapisujemo ideje. Zapravo, više probleme korisnika koje bismo mogli riješiti. Sjeli bismo, zapisivali i raspravljali. Bilo je tu u početku svega. Na primjer, što napraviti s kreditima? Mogu li se i oni nekako riješiti u mobilnoj aplikaciji? Što je ljudima pritom problem? Po glavi nam se motalo svašta”, prisjeća se Donev.

Svaki bi dan, u pauzi od mozganja, cijeli tim zajedno otišao na kavu ili ručak.

vex

“Svi sjedimo na kavi – to je, znači, dvanaest narudžbi. Netko bi čaj, netko sok… stiže nam hrpa računa. Želimo platiti pa zbrajamo sve to, svatko na stol stavlja novac, ali nitko ne daje točan iznos. Netko daje deset, netko dvadeset kuna. Za onoga tko nema sitnog novca, netko drugi daje duplo. Na stolu je odjednom hrpa novčanica i kovanica koje netko mora odnijeti na šank. A kako se uvijek pojavi višak, još se trebamo i raskusurati. Nitko ne želi višak, a onaj tko je nosio novac, ne želi ga uzeti za sebe. I tako svaki dan. Stajanje u redu, plaćanje za više nas i obavezno netko tko ima samo krupno”, priča Donev.

Tako se rodila ideja za KEKS Pay.

“Tada nam je sinulo – hajdemo riješiti te sitne transakcije između prijatelja. Nikakvi krediti i velike stvari. No, čim smo počeli razmišljati o svim tim peer-to-peer transakcijama, shvatili smo da je primjena bezbroj”, priča Donev.

Sve se te stvari obično rješavaju u gotovini. U Erste timu ističu da su neke banke omogućile takve transakcije, ali samo između svojih klijenata i samo jedan na jedan, bez upisivanja brojeva bankovnih računa.

“Mi smo htjeli da se problem riješi u cijelosti, a ne samo djelomično”, pojašnjavaju.

Osim što kroz KEKS Pay svi korisnici mogu drugima uplaćivati novac bez upisivanja broja i što ga mogu koristiti klijenti svih banaka, posebnost je što funkcionira po principu grupa. KEKS PAY je fokusiran na grupne transakcije, one između grupa prijatelja, kolega s posla, članova obitelji. Aplikacija je rješenje za svakodnevne životne situacije.

“Cilj nam je bio da aplikaciju mogu koristiti klijenti svih banaka, no bilo je veliko pitanje možemo li u tome uspjeti. Morali smo razviti poseban sustav naplate. A kad nam je to pošlo za rukom u testnoj fazi, čuli bismo – ne može tako kako ste vi to zamislili. Radili smo, zapravo, nešto što se do tada nikada nije radilo i bankovni sustavi jednostavno nisu bili prilagođeni. Milijun smo puta čuli da se nešto ne može. Ali, svaki smo put došli s novom idejom. Među mnogima koje su bile odbijene, neke su na kraju prošle. Kada smo našli način da prevladamo taj problem, sve je krenulo”, otkrivaju u timu.

Nenad Kljajić kaže da mu je najzabavniji trenutak bila baš ta testna faza, u kojoj su si interno počeli slati novac.

“Najbolje je bilo kad smo potvrdili da aplikacija radi i da je tako jednostavna za korištenje. Shvatiš da nešto na čemu si radio funkcionira, i to intuitivno”, priča Kljaić.

KEKS Pay službeno je lansiran. Već danas problem hrpe računa za kavu može se jednostavno riješiti. U aplikaciji kreirate grupu kojoj dodate kontakte ljudi koji su s vama za stolom. Fotografirate račun ili u grupu upišete konačan iznos računa, a svi njezini članovi “osnivaču” grupe u nekoliko dodira zaslona uplate točno onoliko koliko duguju. I to je to. Bez novčanica, bez nereda i, najvažnije, bez kovanica.

Android aplikaciju preuzmite u Google Play trgovini, a verziju za iOS u iTunes App Storeu.