Nekad je nužno odabrati stranu

Nika, Matija i Hajdi tri su žene na čelu budućih hrvatskih jednoroga

Intervju s osnivačicama progresivnih hrvatskih startupa

FOTO: PR

Da inspirativnim, futurističkim, ali i hektičnim svijetom startupa uspješno upravljaju i mlade žene, pokazale su nam Nika Pintar, Matija Nakić i Hajdi Ćenan, suosnivačice tri uspješna hrvatska startupa sa svjetskim ambicijama

Gotovo nitko tko je toga petka popodne prošao Teslinom ulicom i u izlogu restorana ugledao tri urbane djevojke za ručkom, nije na prvu mogao zaključiti kako se za njihovim stolom upravo sklapa jedan “trijumfemat”. Baš kao u rimskom trijumviratu, Nika Pintar, Matija Nakić i Hajdi Ćenan, istaknute ženske figure hrvatskog startup svijeta, odlučile su ujediniti svoja iskustva ne samo za prosperitet svojih kompanija, od kojih svaka teži da postane budući hrvatski jednorog, nego i da svojim primjerom pokažu kako je uspjeh u dinamičnom svijetu novih oblika biznisa moguć i djevojkama.

Što je uopće startup?

Startup je kompanija osnovana s ciljem brzog širenja i rasta, na temelju neke inovativne usluge ili proizvoda s globalnim dosegom, a najčešće se odvija u online okruženju. Neki od najpoznatijih svjetskih startupa su AirBnB, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Angry Birds, Uber, Snapchat, Twitter, Facebook i mnogi drugi. Neki od startupa s vremenom postanu i jednorozi, što je izraz za tvrtke s vrijednošću od preko 1 milijarde dolara. Izraz je nastao prema istoimenoj mitološkoj životinji zbog male statističke vjerojatnosti da neka startup kompanija zaista i postane vrijednija od milijardu dolara. Međutim, neki se mitovi uistinu i ostvaruju, što nam je pokazao i hrvatski Infobip iz malog istarskog Vodnjana.

Iako im statistike nisu naklonjene, i Nika i Matija i Hajdi odlučnim korakom idu prema istom cilju. Statistike iz 2021. iz SAD-a, najvećeg svjetskog inkubatora startupa, pokazuju da je samo 28 posto žena osnivačica startupa, a u području tech startupa ih je minornih 2 posto.

“Ne bih rekla da je u svijetu biznisa spol važan. Mislim da su u stilu vodstva, u pristupu ljudima i u upravljanju biznisom veće razlike između dviju osoba koji imaju različit psihološki profil nego između žena i muškaraca”, kaže Matija Nakić, suosnivačica tvrtke Farseer, koja tvrtkama nudi posve nov pristup financijske analitike i planiranja.

Rizičan pothvat

“Startup je rizičan pothvat”, nastavlja Hajdi Ćenan, suosnivačica tvrtke AIRT i predsjednica novoosnovane nacionalne krovne udruge za startupe Cro Startup. “Generalno, muškarci su skloniji riziku od žena, i to je prvi uzrok zašto je žena u ovom svijetu manje. Drugi je što se startupi uglavnom temelje na nekoj tehnologiji, a u svijetu techa i STEM-a još je uvijek više muškaraca. No bitno je pokazivati da je i ženama tu mjesto”, dodaje Hajdi.

Nika Pintar, suosnivačica wellbeing food tech startupa Cidrani, nastavlja: “Pojmovi poput osnivanja i vođenja startupa, financiranja i dizanja investicija, nije nešto što se podučava u školama i možda je tradicionalno dosad bilo povezano s muškarcima. Žene su sklonije istraživati više prije nego što u nešto krenu, uvjeriti se da nije toliko rizično.”

Ne možemo ne zamijetiti prefiks “su” prije riječi osnivačica kod sve tri naše sugovornice. Iako bi neki mogli zaključiti da im je možda baš zbog toga što su žene nužna i muška podrška, stvarnost je drugačija – u startup svijetu gotovo da nema kompanija samo s jednim osnivačem. Tome u prilog govori i činjenica da američki Y Combinator, svojevrsni Harvard za startupe iz kojeg su potekle mnoge danas globalno uspješne kompanije, rijetko financira startupe s jednom osnivačem prije nego što se potrude naći im suosnivača. “Startup uzme svaku poru tvog života i izazove te na toliko razina. Sve to prolaziti sam, čini mi se gotovo nemoguće i podrška partnera je krucijalna”, objašnjava Nika.

Inovativnost prije svega

Čime se bave, ponekad im je teško objasniti i vlastitoj rodbini i prijateljima, slažu se sve tri kroz smijeh. “Cidrani kroz jednostavne rituale za zdravlje probave povećava kvalitetu života i posljedično dugovječnost svojih klijenata. Naša je misija kreirati praktične proizvode, koje svatko može integrirati svoju svakodnevicu, a koji su namijenjeni tome da osnaže crijevnu mikrobiotu, odgovornu za sveukupno zdravlje tijela. Za nas su to funkcionalni fermentirani mikronapitci, koji se jednostavno otapaju u čaši vode”, tumači Nika Pintar viziju brenda Cidrani.

Matija Nakić je s kolegama osmislila Farseer, softver za financijsko planiranje i analitiku, kojemu je cilj zamijeniti Microsoft Excel, koji je u toj domeni bio nepobjediv već 35 godina. “To je put od 10000 milja i ispred nas je više od 10 godina da dođemo do tog cilja ali smo na odličnom putu. Farseer zamjenjuje ručno distribuirane i nepovezane Excel tablice centraliziranim financijskim modelom u cloudu u kojem se u stvarnom vremenu odražavaju sve promjene plana, ali i realizacije Koristimo napredne algoritme za automatizaciju ručnih poslova u procesu planiranja, forecastiranja i izvještavanja. U Farseeru korisnici sami održavaju financijske modele, što je ogromna promjena paradigme u toj kategoriji softvera. Naša konkurencija živi od, po mom mišljenju, izlizanog pristupa u kojem se rade veliki, skupi projekti implementiranja softvera s vojskom konzultanata, to je nešto što želimo promijeniti”, objašnjava Matija.

Poslovanje AIRT-a, startupa Hajdi Ćenan, najuže je vezano uz famozni pojam umjetne inteligencije. AIRT je, naime, platforma koja s pomoću inovativnih tehnika dubokog učenja pomaže tvrtkama poboljšati profitabilnost kroz bolje razumijevanje svojih kupaca. Osim brzog rasta, glavna je odrednica svijeta startupa i konstantno privlačenje investitora te dizanje investicija. Svjetske statistike pokazuju da su investitori tradicionalno sumnjičaviji prema ulaganju novca u kompanije kojima je na čelu žena.

Financiranje i spol

“Svi mi biramo sebi slične, pa me to ne čudi, ali ja i dalje vjerujem da će dobar startup uvijek dobiti novac”, kaže Matija.

Nika Pintar naglašava kako put traženja i podizanja investicija nije nimalo jednostavan, niti jednoznačan. Ono što mlade, brzorastuće tvrtke trebaju nije samo novac: “Spoj između osnivača i investitora se mora dogoditi s obje strane. Investitor pridonosi cijelom projektu ne samo svojim novcem, nego i svojom osobnošću, svojom mrežom kontakata, pristupom radu i mentorstvom. Poanta startupa je da radiš nešto što dotad nitko nije napravio. To znači da nema pravila igre i da se na svakodnevnoj razini suočavaš s nečim s čim se nikad nitko nije suočio. Ako imamo nekoga uz nas, to je kao da stojimo na ramenima divova.”

“Počinješ dizati novu rundu investicija u onom trenutku kad završiš prethodnu”, tumači Hajdi. “Na našem području su još dodatni izazovi. Mnogi investitori neće investirati kad čuju da si iz Hrvatske.

Američki investitori investiraju u startup da bi on postao uspješan, a europski investitori tek kad je on uspješan. Naime, u SAD-u je vrlo uobičajeno investirati u tvrtke koje još nemaju nikakve prihode, dok u Europi investitori inzistiraju na predočenju hrpe “papira”.

Preuzimanje odgovornosti

Zapošljavanje ljudi u brzorastućim tvrtkama poseban je izazov. Zbog pozitivnog imidža koji u javnosti ima startup svijet, nije im toliki problem privući zainteresirane, međutim, rad u krajnje dinamičnom okruženju nije za svakoga. “Vještine se mogu naučiti. Pri zapošljavanju novih članova tima najvažnije je da kliknemo na ljudskoj razini”, kaže Hajdi.

“U startupima vlada velika dinamika i ključno je da osobe koje u njima rade preuzimaju odgovornost za svoj dio posla, te se brzo prilagođavaju novim okolnostima. Uspjeh startupa ovisi o mindsetu core tima i sinergiji koja se jedino može postići kroz zajedništvo i otvorenu komunikaciju”, dijeli svoje iskustvo Nika. “Naše zakonodavstvo bi se trebalo promijeniti na način da davanjem dionica tvrtke možemo nagraditi upravo te prve zaposlenike koji su u tvrtku dali najviše sebe.”

Uz naporan dnevni ritam, u kojem im se često isprepleću privatno i poslovno, naše sugovornice imaju i svoje rituale opuštanja. Hajdi vježba te navečer isključuje notifikacije na telefonu. Nika Pintar gradi svoju poslovnu priču skupa sa životnim i poslovnim partnerom Brunom Balenom, što je velika prednost, ali i izazov jer se katkad moraju podsjećati na vlastito privatno vrijeme. U Cidranijevom uredu, koji se nalazi u sklopu Bird Incubatora Poslovne inteligencije, imaju trampolin, koji im pomaže da prebrode stresne i intenzivne poslovne trenutke, baš kao i žustre jutarnje i večernje šetnje.

Privatno i poslovno

Matija Nakić pak svojim primjerom dokazuje da je u iznimno zahtjevno vođenje startupa moguće ukomponirati i – majčinstvo: “Pokrenula sam startup u sedmom mjesecu trudnoće uz redovni posao. Vratila sam se na rad na startupu tijekom porodiljnog, nosila sina u ured ili trčala kući na dojenje, uz veliku potporu supruga. Kad imaš dijete, učinkovitiji si na poslu. Isključujem notifikacije na mobitelu u 18 sati i vozim autiće. Našu djecu ne zanimaju titule i exiti, oni trebaju svoje mame i tate.

U kojoj je fazi svaki od njihovih biznisa?

Cidrani je u fazi skaliranja”, otkriva Nika. “Uveli smo model pretplate na naše fermentirane mikronapitke i tu nam je sada fokus u potpunosti. To je jedno od najvećih učenja koje smo imali sada: vrijeme nam je ograničeno i imamo ogromnu odgovornost sa svakom rundom financiranja. Odlučili smo se jako jasno fokusirati na pretplatu, model u kojem našim kupcima svaki mjesec na adresu dolaze fermentirani mikro napitci, s ciljem da postanu svakodnevni ritual zdravlja. Princip je jednostavan, pretplata se u svakom trenutku može otkazati ili promijeniti. S druge strane, širimo tim, rastemo, napredujemo, zapošljavamo, što je također izazov. Sad je moja uloga potpuno drugačija. Za razliku od prije, kada sam bila operativno uključena u svaki segment poslovanja, sada učim kako se odmaknuti od toga, mentorirati druge i biti im podrška.”

Farseer ima 15 članova tima i 20 klijenata, i to su uglavnom veće i srednje tvrtke, i to su neki od najjačih brendova iz regije. Jako je dobro što smo našli stvarni problem koji rješavamo. Planiramo izlazak u inozemstvo. Da bismo bili dobri i brzi, moramo se specijalizirati, pa nastojimo odabrati niše financijskog planiranja koje su nam jako zanimljive. Nastojimo biti puno bliže operativnom planiranju, puno bliže akciji”, priča Matija.

“I mi u AIRT-u smo se jako fokusirali”, nastavlja Hajdi. “To je jedna od životnih lekcija svih startupa. Kad kreneš, želiš u širinu, a širina te košta fokusa. Jedan od najvećih problema s umjetnom inteligencijom jest šira implementacija. Bavimo se usavršavanjem tehnologije koja će moći podnijeti skaliranje. Sada smo u fazi izlaska iz bete i otvaranja tržištu.”

Ipak, poslovni planovi i strategije u startup svijetu se mijenjaju puno brže nego u konzervativnom biznisu. Sve naše sugovornice slažu se u tome da se u svojim tvrtkama iznova rađaju svaki dan, stalno pomiču vlastite granice i neprestano izlaze iz vlastite zone udobnosti.

“Ne mogu vjerovati da ću citirati Mikea Tysona, ali hoću”, kroz smijeh zaključuje Matija. “On je rekao Everybody has a plan until they get punched in the face, svatko misli da je pametan dok ne dobije udarac u lice. U startupu smo stalno punched in the face. I ništa strašno, nama je to ok. Punch back!”