Uključite savjest i recite ne

Group of modern young people dancing under confetti at private house party lit by blue light
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Matija je vrhunski učenik, sportaš, miljenik u razredu. Prijatelji za njega kažu da je „ispravan“ i da je kod njega uvijek sve kako treba biti. Poziv na Anin 15. rođendan ne odbija se. Tulum je bio u kvartovskom kafiću, gdje inače odu na kavu poslije škole. Plan je bio da pojedu pizze i popiju koji sok. No netko od ekipe naručio je alkohol koje je od konobara i dobio. To je bio povod da i drugi naprave isto. Naručio je i Matija. Jedno, drugo, treće piće…

Matija nikad nije pio alkohol i to je bilo dovoljno da se, nakon treće čaše, počne osjećati loše. Što i nije čudno s obzirom da je organizam mladih puno osjetljiviji na alkohol od onoga odraslih osoba. Osobito je opasno opijanje, koje često može završiti trovanjem alkoholom, a katkad može imati i smrtonosne posljedice. Poznato je da se mladi u alkoholiziranom stanju osjećaju hrabrijima za postupke kojih se inače boje ili srame. Često se upuštaju i u rizične situacije u kojima sebe i druge mogu dovesti u veliku opasnost. Srećom, s Matijom je sve dobro završilo, a moglo je biti puno gore. Za ovo nitko nije odgovarao. Ni konobar ni vlasnik ugostiteljskog objekta.

Alkoholizam kod maloljetnika u praksi

U hrvatskim se bolnicama liječnici nažalost susreću s ovakvim slučajevima, posebice u vrijeme blagdanskih slavlja. Iako je zakon jasan: „Zabranjuje se prodaja alkoholnih pića svima mlađima od 18 godina“. No, pojedini se trgovci i ugostitelji zakona ne pridržavaju. Djeci je dostupan alkohol jer ih nitko ne provjerava. Praksa bi zapravo trebala biti potpuno drugačija – moraju pokazati osobnu iskaznicu, a ako nemaju 18 godina, alkohol ne smiju dobiti.

Upravo zato na svima je nama da djelujemo. Odgovornost je na svim odraslima. U ovo je blagdansko vrijeme na to potrebno obratiti pozornost. Trgovci i ugostitelji mladima nikako ne bi smjeli prodavati alkohol, pa čak ni po cijeni osobne zarade.

Prije tri godine članice Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja HGK-a pokrenule su nacionalnu kampanju „Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne“ koja apelira na dosljedno provođenje zakona kojim je zabranjena konzumacija i prodaja alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina. Kampanji su se pridružili Ministarstvo zdravstva te vodeći trgovački lanci Konzum i Spar Hrvatska.